خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از علی‌اصغر زرگر؛

قصد اسرائیل از ایجاد منطقه حائل در شمال لبنان چیست؟

قصد اسرائیل از ایجاد منطقه حائل در شمال لبنان چیست؟
کد خبر : ۱۵۴۳۹۴۲

کارشناس مسائل بین‌الملل: به نظر می‌رسد که اسرائیل باز هم به دنبال ایجاد یک حاشیه امن برای خود است و باید دید که سوریه در این خصوص چگونه عمل می‌کند و چه واکنشی به آن نشان خواهند داد.

علی‌اصغر زرگر، کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح سناریوی اسرائیل برای ایجاد منطقه حائل در شمال لبنان پرداخت که بدین شرح از نظر می‌گذرد:

فلسفه وجودی اسرائیل خصوصاً در مورد مسائل امنیتی این است که این رژیم اصولاً به مرزهای فرضی خود اکتفا نکرده و اساساً مرزهای خود را تعریف نکرده است و همیشه امنیت خود را در مرزهای فرضی مدنظرش تعریف می‌کند؛ به گونه‌ای که همیشه به دنبال ایجاد یک حاشیه امن به نفع خود در خارج از مرزها است و اعتقاد دارد که در این حاشیه امن نباید هیچ نیرویی وجود داشته باشد.

از ابتدای تشکیل اسرائیل تاکنون این موضوع وجود داشته و عملاً مساله جولان و اشغال آن هم به موازات همین سناریو قابل تحلیل است که در نهایت در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بحث مالکیت این منطقه به اسرائیل نسبت داده شد. مشابه این موضوع را هم در مورد جنوب لبنان و عقب‌نشینی حزب‌الله به پشت رودخانه لیتانی بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل را شاهد هستیم.

این سناریو را در مورد غزه هم می‌توان مشاهده کرد و اسرائیل به گونه‌ای گام برمی‌دارد که این منطقه در نهایت و پس از پایان جنگ فعلی، حتی اگر توسط دولت خودگردان اداره شود، باز هم زیر نظر اسرائیل کنترل خواهد شد. بر همین اساس اسرائیل این سیاست را قدم به قدم در حال اجرایی کردن است و هر زمان که احساس خطر کند این سناریو را به طرق مختلف در دستور کار خود قرار می‌دهد تا در نهایت مناطق حائل مختلف را برای حفظ امنیت موردنظر خود ایجاد کند.

 در این میان اینکه اسرائیل به دنبال ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه و لبنان است، در همین راستا خلاصه می‌شود اما باید دید که آنها در این راستا به دنبال اجرای چه نوع سناریویی هستند. به نظر می‌رسد که اسرائیل باز هم به دنبال ایجاد یک حاشیه امن برای خود است و باید دید که سوریه در این خصوص چگونه عمل می‌کند و چه واکنشی به آن نشان خواهند داد.

 اینکه اسرائیل از طریق ورد نظامی به خاک سوریه به دنبال ایجاد این منطقه حائل است یا خیر یک موضوع، اما باید توجه شود که اسرائیل در مورد غزه به دنبال آن بوده که بتواند در نهایت وضعیت این منطقه را به نفع خود تغییر دهد و مدیریت آن را به نوعی به عهده بگیرد و در مورد لبنان هم سعی کرد تا به هر ترتیب حزب‌الله را تضعیف کند. 

حالا به نظر می‌رسد که نگاه آنها به سوریه است تا بتوانند دمشق را به سمت انفعال پیش ببرند تا به زعم خودشان بتوانند امنیت اسرائیل را از این طریق تأمین کنند که خروجی آن باز هم تنش و به هم‌ریختگی و درگیری در جبهه جدید خواهد بود. این در حالیست که اگر چنین اتفاقی رخ دهد ما شاهد نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه توسط اسرائیل خواهیم بود و همین موضوع می‌تواند یک تقابل جدید در راستا را به وجود بیاورد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز