خبرگزاری کار ایران

ذاکریان در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل هجمه‌های سیاسی اسرائیل علیه دبیرکل سازمان ملل/ اثر حقوقی هدف قرار دادن نیروهای یونیفل و آنروا بر پرونده‌های مفتوح در محاکم بین‌المللی

دلایل هجمه‌های سیاسی اسرائیل علیه دبیرکل سازمان ملل/ اثر حقوقی هدف قرار دادن نیروهای یونیفل و آنروا بر پرونده‌های مفتوح در محاکم بین‌المللی
کد خبر : ۱۵۴۳۲۸۴

استاد حقوق و روابط بین‌الملل گفت: پرونده‌های جداگانه علیه اسرائیل و مقام‌های آن در محاکم بین‌المللی مفتوح شده است و هدف قرار دادن نیروهای یونیفل و آنروا صرفاً می‌تواند تکمیل کننده این دو پرونده باشد.

مهدی ذاکریان، استاد حقوق و روابط بین‌الملل در تشریح دلایل و ابعاد ایجاد هجمه‌های سیاسی اسرائیل علیه دبیرکل سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دلیل اصلی این موج‌سازی و انتقادها از دبیرکل سازمان ملل متحد این است که اساساً گوترش رفتارهای مغایر با اجرای قوانین بین‌المللی و تبعیض در این خصوص را نمی‌پذیرد. باید توجه شود که اسرائیل اعتقاد دارد سازمان ملل یک نهاد بین‌المللی مهم است اما به دلیل مواضع آنها در مورد عملیات هفتم اکتبر شاهد آن هستیم که اسرائیل تقابل با سازمان ملل را در دستور کار قرار داده است. اسرائیل بر این عقیده است که حملاتش به حماس و غزه در چارچوب دفاع مشروع انجام شده و حالا سازمان ملل در حال نقد و اعمال فشار بر آنها است؛ چراکه اسرائیل ارجاع پرونده اقدامات خود علیه غزه به دیوان کیفری بین‌المللی و دیوان دادگستری بین‌المللی را یک نوع اعمال فشار می‌داند و می‌گوید عملیات‌های ارتش در جهت ریشه‌کن کردن حماس انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: در مقابل سازمان ملل اعلام می‌کند که در خلال این عملیات‌های اسرائیل، این سازمان وظیفه حفاظت از جان غیرنظامیان را دارد و این روند مطابق با کنوانسیون‌هایی مانند کنوانسیون ژنو پذیرفته شده نیست. 

اسرائیل اعلام می‌کند که برای بقای خود مجبور به چنین اقداماتی است و حتی در این خصوص اعلام می‌کند که غیرنظامیان باید در این بین از یک منطقه به منطقه جابه‌جا شوند اما باید توجه شود که غیرنظامیان در این روند خسته می‌شوند و با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این راستا اسرائیل برای اجرای اهداف خود بسیاری از قواعد بین‌المللی را نقض کرده و حتی تا حد نسل‌کشی هم پیش رفته است که در حال مشاهده آن هستیم. اینکه فکر کنیم در شورای امنیت سازمان ملل پرونده‌ای برای اسرائیل گشوده می‌شود تا آنها را محکوم کنند، دور از ذهن است و در نهایت بیانیه صادر می‌شود یا اینکه در مجمع عمومی سازمان ملل اقدامات اسرائیل را محکوم می‌کنند. این در حالیست که پرونده علیه نتانیاهو و وزیر جنگ آن در دیوان کیفری بین‌المللی مفتوح است و صرفاً باید حکم جلب آنها صادر شود. در دیوان دادگستری بین‌المللی هم یک پرونده علیه دولت اسرائیل در جریان است و در این راستا هدف قرار دادن نیروهای یونیفل و آنروا صرفاً می‌تواند تکمیل‌کننده این دو باشد، اما پرنده جدید در این خصوص نمی‌تواند مفتوح شود و مورد استناد قرار بگیرد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخیراً دیوان کیفری بین‌المللی دستور موقت مبنی بر اینکه هرگونه اعمالی که منجر به ادامه نسل‌کشی از سوی اسرائیل می‌شود را متوقف کنند، صادر کرده است و بر همین اساس هدف قرار دادن نیروهایی که حفاظت از جان انسان‌ها و گروه‌های خاصی مدنظرشان است، می‌تواند جنایت جنگی مطرح شود و به عنوان مستندات جدید در پرونده‌های قبل قرار بگیرد تا موجب تقویت آن شود. این در حالیست که مهار جنگ برای آمریکایی‌ها مهم بوده و خواهان گسترس این درگیری در منطقه نیستند و حتی آمریکا بحث آتش‌بس را مطرح کرده بود که اسرائیل آن را عملیاتی نکرد. بر همین اساس باید گفت اقدامات دبیرکل سازمان ملل نوعی سرعتکاه در برابر اقدامات اسرائیل است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز