خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل اعتراض فرانسه و غرب در مورد صادرات تسلیحات به اسرائیل/دورنمای جنگ غزه و لبنان

کد خبر : ۱۵۳۹۵۴۵

کارشناس مسائل اروپا گفت: نباید انتظار داشت که اتفاق خاصی در خصوص جنگ غزه و حتی لبنان رخ دهد و به نوعی برای افزایش پرستیژ سیاسی پاریس شاهد اتخاذ چنین مواضعی از سوی رئیس جمهوری فرانسه هستیم.

مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا با اشاره به تنش اسرائیل و برخی از رهبران غرب در خصوص صادرات تسلیحات نظامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در یک سال گذشته اروپایی‌ها در اظهارنظرهای خود تلاش کردند یک نقش منتقدانه در مورد جنگ غزه داشته باشند و اعلام کردند که اسرائیل از تمام خطوط قرمز بشردوستانه عبور کرده و این مسئله نشان داد که مواضع علیه اسرائیل به جایی رسیده که نمی‌توان بر جنایت این رژیم سرپوش گذاشت. در این مسیر سیاست‌های اعلامی در انتقاد به اسرائیل کاملاً مشخص بوده ولی آنها صرفاً خواستار توقف جنگ در غزه شدند اما بحث توقف ارسال تسلیحات نظامی در این مدت مطرح نبوده است. 

وی ادامه داد: این در حالیست که تجاوز اسرائیل به لبنان به سمت و سویی رفته که حالا رئیس جمهوری فرانسه اقدام به موضع‌گیری علیه اسرائیل برای توقف و صادرات تسلیحات کرده است. این اقدام امانوئل ماکرون تا حدودی نشان از تعلق خاطر فرانسوی‌ها به مستعمره سابق خود یعنی لبنان دارد و در این مسیر باید توجه شود که این اقدامات یک سیاست دوگانه به حساب می‌آید؛ چراکه نباید انتظار داشت که اتفاق خاصی در خصوص جنگ غزه و حتی لبنان رخ دهد و به نوعی برای افزایش پرستیژ سیاسی پاریس شاهد اتخاذ چنین مواضعی از سوی رئیس جمهوری فرانسه هستیم. . باید بپذیریم که فرانسه نمی‌تواند در این بین کاری از پیش ببرد و اسرائیل همچنان در حال قربانی گرفتن از لبنان و غزه است. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این راستا وزیر خارجه ایالات متحده ۱۰ سفر به منطقه و اسرائیل داشته است ولی باز هم در این مسیر موفق عمل نکردند و اساساً فرانسه به اندازه ایالات متحده در منطقه و به خصوص لبنان نفوذ ندارد.  این در حالیست که کشورهای اروپایی هم واکنش‌های چندان شدید و محکمی را به این موضوع و همچنین مواضع اخیر رئیس جمهوری فرانسه نشان ندادند. این مسئله به نوعی نشان می‌دهد که نتانیاهو و اطرافیان او اطمینان خاطر و پشتوانه جدی برای پیشبرد اهداف خود در لبنان دارند و این جنایات باز هم ادامه خواهد داشت؛ مگر آنکه در داخل اسرائیل وقایعی رخ دهد یا مجبور شوند تا بر اساس اعمال فشار جامعه ملل جنگ متوقف شود. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرانسه حدود ۳۰ میلیارد دلار به اسرائیل تسلیحات صادر کرده و در مقابل انگلیس هم بخشی از صادرات تسلیحات خود به اسرائیل را متوقف کرد که البته بخش‌های چندان مهمی به حساب نمی‌آید. به موازات این روند ایالات متحده به عنوان اصلی‌ترین حامی اسرائیل در حوزه تسلیحاتی شناخته می‌شود و هنوز هم روند صادرات تسلیحات از مبدأ واشنگتن به تل آویو ادامه دارد. در کل صحبت‌هایی مانند اظهارات رئیس جمهوری فرانسه راه به جایی نمی‌برد و دولت‌های اروپایی هم گویا به دنبال اعمال فشار بر اسرائیل نیستند. توجه داشته باشید که اروپایی‌ها ابزار قدرتمندتری علیه  اسرائیل در دست دارند که می‌توان به مسائل حقوق بشردوستانه مربوط باشد اما به نظرم اوضاع و احوال در غزه و لبنان ادامه همان سیاست‌های غرب پیش خواهد رفت. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز