خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

٢ دلیل ترور فرماندهان مقاومت توسط اسرائیل/ ابعاد چالش دموکرات‌ها با نتانیاهو در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

٢ دلیل ترور فرماندهان مقاومت توسط اسرائیل/ ابعاد چالش دموکرات‌ها با نتانیاهو در آستانه انتخابات ریاست جمهوری
کد خبر : ۱۵۳۲۹۵۵

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: حزب‌الله لبنان سیاست‌های خود در مورد جنگ با اسرائیل را تغییر نداده و معتقد است که باید پرونده غزه بسته شود تا تمام درگیری‌ها خاتمه یابد.

احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در لبنان در تشریح دلایل ترور فرماندهان مقاومت توسط اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: به صورت کلی اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان را باید پیرامون دو محور اصلی تحلیل کرد. نخست آنکه اسرائیل به دنبال فرار از مقوله آتش‌بس بوده و غرب هم در این راستا بر آتش‌بس در غزه متمرکز بوده است اما نتانیاهو و رژیم صهیونیستی به دنبال فرار از آن بودند و به همین دلیل بحران جدید را با محوریت لبنان کلید زدند. اگر نخست وزیر اسرائیل آتش‌بس را طی چندین دور مذاکره که با میانجیگری مصر و قطر برگزار شد، می‌پذیرفت و به صورت کلی آتش جنگ در غزه خاموش می‌شد، بدون شک باید از هرم قدرت سیاسی کنار می‌رفت و بر همین اساس تمام سعی خود را بر ادامه جنگ معطوف کرد.

وی ادامه داد: دومین دلیل هم این است که آزمایش موشک هایپرسونیک توسط انصارالله یمن و شلیک آن به سوی اسرائیل، نتانیاهو را به این سمت سوق داد که برای سرهم کردن این افتضاح دست به یک اقدام تهاجمی بزند و بر همین اساس عملیات‌های مختلف را در جنوب لبنان سر و شکل داد. در نهایت باید گفت که این اقدامات برای فرار از وضعیت کنونی در اسرائیل از سوی نتانیاهو قلمداد می‌شود. این در حالیست که حزب‌الله لبنان سیاست‌های خود در مورد جنگ با اسرائیل را تغییر نداده و معتقد است که باید پرونده غزه بسته شود تا تمام درگیری‌ها خاتمه یابد. در چنین شرایطی اگر اسرائیل به دنبال حمله زمینی علیه لبنان برود، بزرگترین خطر برای نتانیاهو شکل خواهد گرفت و او نمی‌تواند اوضاع را کنترل کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: باید توجه شود که مساله مرزهای شمالی اراضی اشغالی برای کابینه نتانیاهو به شدت مشکل‌آفرین شده و ساکنان این مناطق هم در حال کوچ و جابجایی داخلی هستند. از منظر دیگر باید توجه شود که کارخانه‌ها و خطوط تولید و صنعت مرتبط با اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی به صورت کامل تعطیل شده و اصولاً بحث اسکان و اشتغال در این مناطق با مشکل جدید روبرو شده و علناً باید آنرا تعطیل اعلام کنیم. در مقابل نتانیاهو و اسرائیل سعی می‌کنند به هر ترتیب که شده با هدایت افکار عمومی به نفع خود به آنها بگویند که برای بازگشت این طیف به شهرک‌های موجود در مناطق شمالی اراضی اشغالی دست به اقدامات نظامی زده‌اند و ممکن است که ادامه این روند هم به یک جنگ بزرگتر از جنگ ۳۳ روزه ختم شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به موازات این روند هم باید توجه شود که آمریکا همچنان به دنبال حمایت از اسرائیل است اما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده دموکرات‌ها از وضعیت و رفتار اسرائیل و نتانیاهو ناراضی هستند؛ چراکه آنها در این ایام به دنبال آن هستند تا بتوانند افکار عمومی داخلی خود را آرام کنند و صرفاً به دنبال کسب آرای عمومی برای پیروزی در انتخابات هستند. این در حالیست که محافل سیاسی و حتی دانشگاه‌های آمریکا سعی می‌کنند که به هر صورت علیه این اقدامات اعتراض کنند و به همین جهت واشنگتن هم با یک مشکل مشخص روبرو است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز