خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

در صورت حمله به خاک روسیه، مسکو باید در ۲ جبهه بجنگد/ آمریکا خواهان تنش جدید بین‌المللی در آستانه انتخابات نیست

در صورت حمله به خاک روسیه، مسکو باید در ۲ جبهه بجنگد/ آمریکا خواهان تنش جدید بین‌المللی در آستانه انتخابات نیست
کد خبر : ۱۵۲۹۶۶۰

سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: اینکه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اتفاقی خواهد افتاد یا خیر یا اینکه در این رویداد بین‌المللی علیه مسکو موضع مشخص اتخاذ خواهد شد، موضوعی است که ابعاد آن همچنان مشخص نیست.

عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ با اشاره به تلاش‌های غرب برای اعطای مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد به اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید دانست آمریکا در وضعیتی نیست که در سطح جهانی تنش عمیقی ایجاد شود و به مسائل داخلی این کشور ضربه بزند؛ چراکه اگر این اتفاق رخ دهد ممکن است که مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده شرکت نکنند و در نهایت این روند می‌تواند به شکست کامالا هریس و حزب دموکرات منتهی شود. در این میان باید متوجه بود که روسیه پس از حمله اوکراین به کورسک تجربه جنگ جدی در خاک خود را درک کرده و این در حالیست که اگر مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد توسط آمریکا و انگلیس به اوکراین داده شود یک تلاقی جدی را شاهد خواهیم بود؛ به صورتی که مسکو هم به دنبال تقابل با غرب در این خصوص خواهد رفت.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق رخ دهد، بدون شک بار تمام این مشکلات بر دوش آمریکا خواهد بود و طبیعتاً واشنگتن نمی‌خواهد در شرایط فعلی این اتفاقات رخ دهد. در این میان باید توجه شود که انگلیس خواهان تشدید این روند است اما به نظرم لندن و واشنگتن و در نمای کلی، غرب به دنبال آن است که هرچه زودتر مذاکرات با روسیه شروع شود و در این میان مسکو هم به نوعی دیگر فکر می‌کند. روس‌ها می‌دانند که با هجوم به خاک این کشور نمی‌توانند در شرق اوکراین پیشروی‌های خود را در دستور کار قرار دهند؛ به گونه‌ای که اگر این اتفاق بیفتد، آنها هم باید در خاک خود با اوکراینی‌ها وارد تقابل شوند و از سوی دیگر هم باید بتوانند نظامیان خود را برای پیشروی در شرق اوکراین فرماندهی کنند. به عبارت دیگر روسیه باید در دو جبهه بجنگد و این برای آنها بسیار هزینه‌زا خواهد بود و خروجی منفی دارد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تصریح کرد: معتقدم که اگر این روند طولانی شود بدون شک ممکن است که تبعات زیادی را برای غرب و اوکراین از سوی مسکو به دنبال داشته باشد. اینکه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اتفاقی خواهد افتاد یا خیر یا اینکه در این رویداد بین‌المللی علیه مسکو موضع مشخص اتخاذ خواهد شد، موضوعی است که ابعاد آن همچنان مشخص نیست و حتی معلوم نشده که آیا یک توافق یا پیشنهاد پنهان علیه روسیه در دستور کار غرب است یا خیر. باید توجه شود که غرب آرام آرام پیش می‌رود و یکباره یک سناریوی مشخص را اجرایی نمی‌کند؛ به گونه‌ای که در ابتدا یک سناریو را علیه مسکو پیش می‌برند تا ببینند روس‌ها چه اقدامی انجام می‌دهند. ممکن است حتی غربی‌ها یک سری تحریم‌های جدید علیه روسیه وضع کنند که حتی چین هم دیگر نتواند با مسکو وارد تعاملات تجاری شود تا در نهایت بتوانند فشارها را علیه روسیه افزایش دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ممکن است اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح شود و باعث آن شود تا اوضاع و احوال همراه با مشکلات بی‌شمار برای روسیه فراهم آید. به همین جهت غرب آرام آرام پیش خواهد رفت و سناریوی خود را علیه مسکو پیاده‌سازی می‌کند. این در حالیست که در شرایط مذکور رابطه کره‌شمالی با روسیه هم عمیق‌تر از گذشته شده است؛ به عنوان مثال سفر اخیر سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت ملی روسیه به کره‌شمالی نشان از عمق روابط دارد که می‌تواند یک تبادل تجاری و نظامی را در بطن خود داشته باشد؛ به گونه‌ای که کره‌شمالی به مایحتاج روزانه نیاز دارد و روسیه هم خواستار تسلیحات بیشتر از پیونگ‌یانگ است تا بتواند از آنها در جنگ اوکراین استفاده کند. بر همین اساس باید توجه کرد که این روابط عمیق‌تر از گذشته شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز