خبرگزاری کار ایران

پارلمان عراق خبر داد:

به‌روز‌رسانی قوانین مربوط به تولید گاز در راستای جذب سرمایه‌گذاران

به‌روز‌رسانی قوانین مربوط به تولید گاز در راستای جذب سرمایه‌گذاران
کد خبر : ۱۵۲۶۹۷۵

کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق از به‌ روزرسانی قوانین مربوط به تولید گاز در راستای جذب سرمایه‌گذاران خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از العربی الجدید، کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق تاکید کرد که با هدف بهبود فضای سرمایه‌گذاری و جذب شرکت‌ها برای به‌روزرسانی قوانین مربوط به تولید گاز تلاش می‌کند و نرخ سرمایه گذاری گاز مرتبط با استخراج نفت در این کشور تا پایان سال جاری به ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که وزارت نفت عراق برای ارائه ۱۰ منطقه جهت اکتشاف گاز به شرکت های آمریکایی اعلام آمادگی کرده است. 

«علی الفارس»، عضو کمیسیون نفت و گاز پالمان عراق گفت که این کمیسیون دارای پنج قانون مربوط به بخش نفت و گاز از جمله قانون پالایشگاه‌های نفت است که هنوز در دبیرخانه هیئت وزیران برای اصلاح آن با هدف دستیابی به بهترین امتیازات برای سرمایه گذاران در بخش پالایشگاه و پتروشیمی و تشویق آنها به ورود به عراق است.

الفارس افزود که وزارت نفت به دنبال سرمایه گذاری در بخش گاز از طریق ۱۵ بلوک اکتشافی در منطقه غرب و همچنین ایجاد پروژه های سرمایه گذاری جدید در استان های «ذی قار» و «بصره» (جنوب) و «میسان» (شرق) است.

طبق این گزارش، «حیان عبدالغنی»، وزیر نفت عراق حدود یک هفته پیش اعلام کرد که در سفر آتی وی به ایالات متحده، بغداد قصد دارد ۱۰ منطقه را برای اکتشاف گاز به شرکت های آمریکایی ارائه دهد.

وی در اظهارات مطبوعاتی گفت که پنجمین و ششمین دوره تکمیلی صدور مجوز شامل ۲۹ قطعه و میدان بود که در ۱۴ قطعه از آنها قرارداد فسخ شد. همچنین ۱۰ قطعه گازی نیز  وجود دارد که هنوز از سوی شرکت‌ها ارائه نشده است و وزارتخانه به دنبال ارائه آنها در دور جدید صدور مجوز است.

«کویند شروانی»، تحلیلگر بخش انرژی نیز در این زمینه  گفت: «سرمایه گذاری عراق در  حوزه گاز در ارتباط با استخراج نفت موضوع مثبتی است که وزارت نفت برای افزایش تولید و سرمایه گذاری در زمینه این گاز روی آن کار کرده است. 

شروانی تاکید کرد: «افزایش تولید گاز سالانه حدود پنج میلیارد دلار صرفه‌جویی برای کشور به همراه خواهد داشت به‌ویژه اینکه وزارت نفت مصمم است کانال های سرمایه گذاری جدیدی را با هدف خودکفایی در بخش گاز و راه اندازی کلیه نیروگاه‌های برق گازی بدون اتکا به واردات باز کند». 

وی افزود: «عراق دارای ذخایر عظیم گازی است که حدود ۱۴۳ تریلیون فوت مکعب تخمین زده می شود و این ثروت ارزش سرمایه گذاری دارد، زیرا درآمدهای مالی بالایی به همراه دارد و برخلاف تولید نفت است که با تصمیم گیری‌های سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) محدود شده است». 

«احمد عبدالله»، کارشناس اقتصادی عراق نیز در همین زمینه گفت که تولید گاز عراق در صورتی که مقادیر آن به طور واقعی افزایش یابد، می‌تواند به نرخ بالای تولید تا پنج میلیارد فوت مکعب در روز دست یابد.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز