خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

صادرات تسلیحات انگلیس به اسرائیل قطع نشده بلکه کاهش یافته است/ لندن صرفاً ترمیم وجهه بین‌المللی خود را دنبال می‌کند

صادرات تسلیحات انگلیس به اسرائیل قطع نشده بلکه کاهش یافته است/ لندن صرفاً ترمیم وجهه بین‌المللی خود را دنبال می‌کند
کد خبر : ۱۵۲۶۰۴۰

کارشناس مسائل اروپا گفت: هیچ اقدامی تعهد و همکاری انگلیس با اسرائیل را زیر سوال نخواهد برد و حالا هم صرفاً شاهد یک نوع بازی با کلمات و افکار عمومی از سوی لندن هستیم.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل اروپا با اشاره به ادعای انگلیس در خصوص لغو صادرات تسلیحات نظامی به اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید توجه شود که در سال ۱۹۱۷ میلادی و یک سال قبل از پایان جنگ جهانی اول که اعلامیه بالفور منتشر شد و به نوعی آن را مبنای تاسیس اسرائیل می‌دانند، عملاً شاهد نقش‌آفرینی انگلیس در پایه‌گذاری اسرائیل بودیم. در این میان در تمام مدت گذشته انگلیس یک رابطه مشخص را با اسرائیل در حوزه سیاسی، امنیتی و نظامی بر پایه حمایت از اسرائیل داشته است. بر همین اساس اینکه حالا چرا انگلیس به دنبال کاهش صادرات تسلیحات به اسرائیل است اگرچه ابعاد گوناگونی دارد اما مهم‌ترین شاخصه آن را باید مسائل حقوق بشری و همچنین سیاسی در مقیاس بین‌المللی دانست.

وی ادامه داد: باید توجه شود که اصولاً این اتفاق یک رخداد بسیار عجیب به حساب نمی‌آید بلکه می‌توان آن را صرفاً تنبیه تل‌آویو توسط لندن دانست و به نظرم کاهش صادرات تسلیحات انگلیس به اسرائیل را باید یک مانور سیاسی برای بالا رفتن جایگاه جهانی آن قلمداد کرد؛ چراکه در داخل و خارج این کشور اعتراض‌هایی نسبت به حمایت تسلیحاتی کشورهای غربی از اسرائیل مطرح است که به نفع وجهه بین‌المللی آنها نیست. در این میان باید متوجه باشیم که تفکر حزب محافظه‌کار انگلیس به اسرائیل بسیار نزدیک‌تر از سایر جریان‌ها است و حتی در دولت قبلی این کشور نه تنها به هیچ وجه بحث حمایت‌ها از اسرائیل را قطع نکردند، بلکه گفته شد صادرات تسلیحات به اسرائیل از سوی حزب محافظه‌کار قطع نخواهد شد. این در حالیست که در لندن حالا حزب کارگر روی کار آمده و گره‌های مستحکم فکری میان این جریان با دموکرات‌های آمریکا به وجود آمده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به همین دلیل کامالا هریس به عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نوعی سعی می‌کند که پرونده غزه را به یک نقطه مشخص و با ثبات برساند تا در زمان مورد نظر بتواند از این کارت به نفع خود و حزب دموکرات استفاده کند تا فضای غلبه بر مانور جمهوری‌خواهان را داشته باشد و پیروز میدان شود. در انگلیس بحث بر سر این نیست که صادرات تسلیحات به صورت کلی به اسرائیل قطع شود بلکه بحث بر سر این است که صرفاً بخشی از این میزان کاسته شود اما در کل صادرات تسلیحات از مبدأ لندن به تل‌آویو به قوت خود باقیست و ادامه دارد. بر همین اساس این اقدام صرفاً جنبه دستوری و تنبیهی دارد ولی در کل حمایت انگلیس از اسرائیل پایان یافتنی نیست و این روند به طریقی دیگر ادامه خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است لندن به برخی از پرونده‌های قضایی اسرائیل و نتانیاهو در لاهه هم اشاره کند اما مسأله این است که هیچکدام از این مسائل به صورت عمیق تعهد و همکاری انگلیس با اسرائیل را زیر سوال نخواهد برد و حالا هم صرفاً شاهد یک نوع بازی با کلمات و افکار عمومی از سوی لندن هستیم. از منظر دیگر باید توجه شود که نتانیاهو در داخل و خارج اسرائیل با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است. اخیرا دیده شد که عتراض‌های خیابانی علیه نخست‌وزیر اسرائیل آن هم در تل‌آویو به شدت بالا گرفت و حالا بخش عمده‌ای از افکار عمومی علیه وی بسیج شده است که فشار داخلی علیه وی را افزایش می‌دهد. از منظر دیگر باید متوجه بود که ادامه این روند در تل‌آویو می‌تواند شرایط را به ضرر نتانیاهو رقم بزند ولی او می‌خواهد در قدرت باقی بماند و برای این مسأله تمام تلاش خود را انجام خواهد داد تا در نهایت بر پرونده‌های قضایی‌اش فائق آید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز