خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از نعمت‌الله ایزدی:

تغییر دکترین هسته‌ای روسیه، چرا و چگونه؟

تغییر دکترین هسته‌ای روسیه، چرا و چگونه؟
کد خبر : ۱۵۲۵۶۱۱

اعلام تغییر دکترین هسته‌ای روسیه یک سناریوی دو جهته است و می‌تواند خروجی‌های مختلفی برای هر دو طرف جنگ یعنی روسیه و غرب به همراه داشته باشد.

نعمت‌الله ایزدی، سفیر پیشین ایران در روسیه طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح ابعاد و دلایل تغییر دکترین هسته‌ای روسیه پرداخت که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

زمانی که آمریکا و ناتو شرایط را به نفع اوکراین و به ضرر روسیه تغییر دادند، اساساً ولودیمیر زلنسکی از این روند بهره برد و مسکو به سمت تغییر نگرش و عملکرد خود سوق پیدا کرد. این در حالیست که روسیه در جنگ اوکراین با مشکل تسلیحاتی و نیروی انسانی روبه‌رو شده و از سوی دیگر تزریق تسلیحات غربی به کی‌یف باعث شده تا دست برتر با اوکراینی‌ها باشد. به همین جهت روسیه به سمت یک تبلیغات همه‌گیر در شرایط فعلی رفته و از منظر دیگر بحث تغییر در دکترین هسته‌ای خود را مطرح کرده است.

روسیه با این اقدام به دنبال آن است تا در نهایت توجه دنیا را به سمت خود جلب کند و باید متوجه بود که اوضاع میدانی در جنگ اوکراین دقیقاً آنچیزی نیست که مسکو مد نظر داشت؛ چرا که اوضاع و احوال در میدان به گونه‌ای دیگر پیش رفته است و حالا اگر فرض را بر این بگذاریم که روسیه از حیث شکلی، دکترین هسته‌ای خود را تغییر بدهد و سامانه‌های اتمی و تاکتیکی خود را در مکان‌های مختلف مستقر کند، به نظر می‌رسد غرب هم در مقابل دست به اقداماتی خواهد زد. 

باید توجه شود که اوکراین تا به این حد نمی‌تواند در عرصه میدانی پیش برود و به صورت کلی ناتو و ایالات متحده دیگر نمی‌توانند تا به این حد از کی‌یف حمایت کنند و بگذارند روند مذکور به همین روال پیش برود. بر این اساس باید گفت که اعلام تغییر دکترین هسته‌ای روسیه یک سناریوی دو جهته است و می‌تواند خروجی‌های مختلفی برای هر دو طرف جنگ یعنی روسیه و غرب به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز