خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌پرده تلاش اسرائیل برای ساخت کنیسه در مسجدالاقصی/سناریوی تل‌آویو برای سازماندهی دورجدید حملات به کرانه باختری

پشت‌پرده تلاش اسرائیل برای ساخت کنیسه در مسجدالاقصی/سناریوی تل‌آویو برای سازماندهی دورجدید حملات به کرانه باختری
کد خبر : ۱۵۲۳۷۰۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: شرایط کنونی مسجدالاقصی و اراضی اشغالی نشان می‌دهد که اسرائیل به هیچکدام از قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد که البته این تمام ماجرا نیست.

مصدق مصدق‌پور، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سخنان اخیر وزیر تندروی کابینه اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: چندی پیش وزیر امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرد که قصد ساختن یک کنیسه در مسجدالاقصی را دارد و از هر دو طرف انتقادهای زیادی علیه وی مطرح شده و حتی اعلام شد که وی می‌خواهد وضعیت فعلی مسجدالاقصی را دستخوش تغییر قرار دهد. بن گویر اعلام کرده که مسلمانان و یهودیان از حقوق برابر برخوردار هستند و بر همین اساس او طرح افتتاح یک کنیسه را مطرح کرده اما در این راستا دفتر بنیامین نتانیاهو به گونه‌ای موضع گرفته که نشان می‌دهد آنها خواستار اعمال تغییر در وضعیت مسجدالاقصی نیستند. بر اساس سوابق موجود وزیر امنیت داخلی اسرائیل از زمان شروع عملیات طوفان الاقصی تاکنون چندین بار به مسجدالاقصی وارد شده و در آنجا اظهار نظرهای بسیار رادیکالی را از خود بروز داده است؛ تا جایی که گفته بود در این مکان دعا می‌کنم که اسرای اسرائیل بدون توافق با حماس به خانه بازگردند.

وی ادامه داد: وزیر امنیت داخلی اسرائیل بر این عقیده است که یهودیان باید وارد مسجدالاقصی شوند و در آنجا عبادت کنند اما حقیقت این است که در ساختار سیاسی اسرائیل از حیث مذهبی این تفکر طرفداران خاص خود را دارد ولی باید توجه شود که مخالفانی هم در مقابل وی حاضر هستند. شرایط کنونی مسجدالاقصی و اراضی اشغالی نشان می‌دهد که اسرائیل به هیچکدام از قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد و این در حالیست که مالکیت تمام اماکن اصلی و فرعی مسجدالاقصی مربوط به مسلمانان است و حتی بحث توریسم را مربوط به مسلمانان دانسته که این موضوع توسط ملل متحد هم مورد تأیید قرار گرفته است. نکته اینجاست که قانون مذکور از سوی اسرائیل دائماً در حال نقض شدن است و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها صرفاً به دنبال اشغال این مکان و تغییر ماهیت به انضمام سر و شکل آن هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اینکه تا چه حد نتانیاهو و مابقی مقامات اسرائیل اجازه افتتاح کنیسه را به وزیر امنیت داخلی اسرائیل می‌دهند امریست که فعلاً به دور از ذهن خواهد بود اما آنها طرح اصلی یهودیزه کردن مسجدالاقصی را در دست دارند ولی با توجه به شرایط کنونی از حیث سیاسی و امنیتی، فعلاً این مسأله و اجرای آن دور از ذهن است. نکته اینجاست که در همین شرایط بخشی از افراطی‌های همسو با بن‌گویر به صورت روزانه در این مکان مقدس اقدام به برگزاری مراسم‌های خاص خود می‌کنند که البته با اعتراض‌هایی روبه‌رو شده است. این تندروی‌ها در حالی رخ می‌دهد که از چند روز پیش حملات ارتش اسرائیل به کرانه باختری و چند اردوگاه در این منطقه آغاز شده که در نتیجه چندین کشته و زخمی بر جای گذاشته است. در این خصوص باید توجه شود که رژیم صهیونیستی در میانه عملیات طوفان الاقصی صراحتاً اعلام کرده بود که هدف بعد از غزه، مدیریت و اشراف تل‌آویو بر کرانه باختری است؛ چراکه اسرائیل نگران آن است که کرانه باختری به سرزمین‌های تحت اشراف و مدیریت مطلق فلسطینی‌ها تبدیل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت خودگردان تعهدات مالی خود را نتوانسته انجام دهد و حالا می‌بینیم که محمود عباس برای جذب کمک‌های بیشتر به عربستان سعودی سفر کرده است. در این بین پروژه دیگر اسرائیل احداث شهرک‌های جدید در کرانه باختری خواهد بود تا در نهایت بتوانند این جغرافیا را به سرزمین‌های اشغالی پیوند بزنند و آنها را هم خالی از سکنه کنند. این هدف اصلی اسرائیل است و برخی از مناطق در کرانه باختری هم با وجود اینکه تحت نظارت و هدایت تشکیلات خودگردان قرار دارد اما به هر ترتیب ارتش اسرائیل در آنجا مستقر بوده و مشغول پیش بردن سناریوی مذکور است. از منظر دیگر باید توجه شود که اسرائیل دیگر بهانه‌ای برای ادامه حضور و جنگ در غزه ندارد و حالا به سمت کرانه باختری گام برداشته که تمامی این موارد یک سناریوی خطرناک در شرایط بحرانی فعلی به حساب می‌آید که نتانیاهو آن را پایه‌گذاری کرده و حالا هم مسئولیت هدایت این روند را به عهده دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز