خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

حزب‌الله در قبال حملات اسرائیل به جنوب لبنان دست به عملیات زد/ غرب مایل به گسترده شدن بحران در منطقه نیست

حزب‌الله در قبال حملات اسرائیل به جنوب لبنان دست به عملیات زد/ غرب مایل به گسترده شدن بحران در منطقه نیست
کد خبر : ۱۵۲۲۱۳۹

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: اگرچه ایالات متحده در حال حمایت از تل‌آویو است اما یک گسست جدی میان منافع آمریکا و اسرائیل به وجود آمده است.

احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به مرحله اول پاسخ حزب‌الله لبنان به اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: کاملاً واضح است که با توجه به اقدامات اسرائیل طی ماه‌های گذشته، حزب‌الله لبنان بر این عقیده بود که به رژیم صهیونیستی پاسخ دهد که اقدام روز گذشته این جریان را باید در راستای پاسخ به حملات اخیر ارتش اسرائیل به جنوب لبنان دانست. واقعیت این است که رژیم صهیونیستی در یک گرداب عمیق اسیر شده و در این میان هم باید توجه شود که اسرائیل با گذشت چندین ماه از هفتم اکتبر با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است که حل و فصل آن به آسانی میسر نخواهد شد.

وی ادامه داد: بخشی از این مشکلات به مسائل داخلی و بخشی دیگر به موضوعات خارجی مربوط می‌شود و این در حالیست که ایالات متحده هم به نوعی در حال حمایت از تل‌آویو است اما یک گسست جدی میان منافع آمریکا و اسرائیل به وجود آمده است. در این میان باید توجه شود که اسرائیل به دنبال منافع خود بوده و تنها راه فرار نتانیاهو از بحران فعلی این است که عمق و گستره بحران کنونی را افزایش دهد. این در حالیست که ارتش رژیم صهیونیستی هم با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و در درون ساختار سیاسی و نظامی اسرائیل اختلافات متعددی قابل رویت است و بر همین اساس ارتش اسرائیل هم توان ادامه این روند را ندارد.

این تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: اسرائیل در حوزه اقتصادی با ضربات متعددی روبه‌رو است و این روند به جایی رسیده که ارزش شِکِل هم با افت زیادی روبه‌رو شده است. از منظر امنیتی هم باید توجه شود که اوضاع و احوال در داخل اراضی اشغالی چندان عادی نیست و دامنه ناامنی بیشتر شده است. با این اتفاقات بدون شک اوضاع و احوال فعلی بحران موجود در اسرائیل بیشتر و عمیق‌تر از گذشته خواهد شد. این در حالیست که اسرائیل مدعی شده که پاسخ حملات حزب‌الله لبنان را خواهد داد ولی بحث اینجاست که نتانیاهو به دنبال گسترش جنگ خواهد بود. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اصولاً نتانیاهو به دنبال گسترش جنگ است؛ چراکه اولاً اتمام جنگ در غزه باعث پایان حیات وی در تل‌آویو خواهد شد و دوماً اینکه اگر این اتفاق رخ دهد بدون شک ضعف اسرائیل دوچندان خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ادامه جنگ می‌تواند ضربه‌های نظامی، اقتصادی و حتی اجتماعی بیشتری را به تل‌آویو بزند و بر همین اساس باید گفت که اسرائیل با یک دوگانه جنگ و صلح روبه‌رو است که در نهایت این روند به نوعی تعیین حیات و ممات اسرائیل را طرح می‌کند. از منظر دیگر هم باید توجه شود که آمریکا و به خصوص اتحادیه اروپا برخلاف تلاش نتانیاهو، به دنبال گسترده شدن درگیری در منطقه با اهرم اسرائیل نیستند و می‌خواهند که این روند گسترش پیدا نکند اما در مقابل نتانیاهو مایل به ادامه جنگ است و حتی بحث گسترده کردن جنگ غزه به ابعاد منطقه‌ای را دنبال می‌کند که نشان از عمیق‌تر شدن بحران دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز