خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از حسن هانی زاده:

نتانیاهو علیه مذاکرات غزه، چرا و چگونه؟

نتانیاهو علیه مذاکرات غزه، چرا و چگونه؟
کد خبر : ۱۵۲۱۸۸۴

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال آن است که در یک فضای خاکستری حرکت کند و در این میان از هر دو طیف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به نفع خود امتیاز بگیرد.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح اختلافات نخست‌وزیر اسرائیل با تیم مذاکره‌کننده این رژیم در مذاکرات آتش‌بس غزه پرداخت که شرح زیر از نظر می‌گذرد:

یکی از سیاست‌های کلی نتانیاهو این است که هیچ‌گونه امتیازی به حماسه ارائه ندهد از سوی دیگر سعی می‌کند که در فرایند زمانی که تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وقت باقی مانده این روند را ادامه دهد. این در حالیست که باید توجه شود که اوضاع و احوال به سمت و سویی پیش رفته که نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواهد بازگشت اسرای اسرائیلی را به مذاکرات آتش‌بس گره بزند و از منظر دیگر به دنبال آن است تا بازگشت آوارگان زیر نظر ارتش اسرائیل انجام شود. از سوی دیگر نتانیاهو به دنبال آن است که در یک فضای خاکستری حرکت کند و در این میان از هر دو طیف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به نفع خود امتیاز بگیرد. 

نتانیاهو بر این اساس سعی دارد تا در شرایط کنونی بتواند از ترامپ و هریس به نفع خود استفاده کند و در این راستا حتی با به راه انداختن جنگ منطقه‌ای به دنبال اعمال فشار بر دموکرات‌ها است تا در نهایت بتواند اوضاع و احوال را به نفع اسرائیل هدایت کند. این در حالیست که مذاکرات آتشبس غزه از سوی قطر و مصر هم به خروجی مثبت نرسیده است و از سوی دیگر آنها هم به دنبال تبیین راهکار جدید هستند. این روند در حالی اتفاق می‌افتد که اسرائیل سعی می‌کند از فرآیند مذکور به نفع خود استفاده کند اما مسئله اینجاست که نتانیاهو همچنان بر حمله به غزه تاکید دارد و در این راستا تل‌آویو هنوز علیه این منطقه دست به حملات هوایی و بمباران آن می‌زند.

با این تفاسیر اوضاع و احوال مذاکرات آتش‌بس در غزه پیچیده‌تر از گذشته شده و حالا حتی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هم به دنبال آن هستند تا از پرونده غزه به عنوان یک اهرم در سیاست خارجی و در فضای انتخاباتی به نفع خود استفاده کنند اما موضوع این است که شاید طی هفته‌های آینده شاهد آن باشیم که آمریکا و وزیر خارجه آن مجدداً در مورد ادامه مذاکرات آتش‌بس و خروجی آن به میدان بیایند ولی باز هم کارشکنی نتانیاهو و اسرائیل می‌تواند خروجی این پرونده را منفی کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز