خبرگزاری کار ایران

مؤمنی در گفت‌وگو با ایلنا:

اوکراین می‌خواهد از عملیات کورسک به عنوان کارت مذاکره استفاده کند/غرب به دنبال جلوگیری از نفوذ روس‌ها به خاک اروپا است

اوکراین می‌خواهد از عملیات کورسک به عنوان کارت مذاکره استفاده کند/غرب به دنبال جلوگیری از نفوذ روس‌ها به خاک اروپا است
کد خبر : ۱۵۱۸۱۱۲

کارشناس مسائل روسیه گفت: رئیس جمهوری اوکراین سعی می‌کند که اوضاع و احوال میدانی را در همین سطح حفظ کند تا در نهایت پای میز مذاکره با روسیه بنشیند و با دست پر با مسکو سخن بگوید.

قاسم مؤمنی، کارشناس مسائل روسیه با اشاره به شرط اوکراین برای اتمام عملیات نظامی علیه روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت این است که اوکراین به دنبال یک بهانه بود تا پای میز مذاکره با روسیه بنشیند و در این راستا باید توجه شود که در حقیقت ناتو در حال جنگیدن با مسکو است. بحث بر سر این است که ارتش اوکراین با حمایت ایالات متحده و شرکای این کشور در ناتو مقابل روس‌ها ایستاده است و حالا هم شاهد پیشروی نظامی آنها در عمق خاک روسیه و شهر کورسک هستیم. در سمت مقابل، شاهد آن هستیم که روسیه روز به روز در حال ضعیف‌تر شدن است و به همین دلیل نتوانسته آنگونه که اعلام کرده بود مقابل ارتش اوکراین بایستد و پیشروی جدید در خاک این کشور داشته باشد. این در حالیست که تحریم‌های غرب علیه روسیه هم روز به روز موجب شده تا مسکو با مشکلات زیادی مواجه شود.

وی ادامه داد: به نظرم روسیه طی این مدت تمام تلاش خود را در مورد اوکراین و جنگی که در این کشور به راه انداخته انجام داده است و به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی، روسیه دیگر توان ادامه این روند را از منظر میدانی ندارد. بحث بر سر این است که مسکو سرزمین‌های اوکراین را که با آن طی سالیان گذشته توافق‌های امنیتی منعقد کرده بود، به تصرف خود درآورده و به همین دلیل است که اتحادیه اروپا علیه روسیه و اقدام‌های آن در سال‌های گذشته در خاک اوکراین موضع گرفته است. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: مجموعه غرب اعم از آمریکا و اتحادیه اروپا بر این عقیده هستند که اگر امروز مقابل روسیه نایستند بدون شک فردا نوبت به مولداوی، لتونی، استونی و سایر کشورهای پیرامون روسیه خواهد رسید و در نهایت بحران آرام آرام به داخل خاک اروپا سرایت می‌کند. به همین جهت غرب دائماً در حال حمایت از اوکراین است و حتی میزان ارسال تسلیحات نظامی خود به این کشور را به اشکال گوناگون افزایش داده است. اوکراین هم با ضد حمله‌ای که اخیراً در کورسک انجام داد به نوعی به دنبال آن بود که مسکو را تحقیر کند و از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را در ساختار اولیگارشی این کشور مورد هجمه داخلی قرار دهد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: از منظر دیگر اینکه کشورهای غربی مانند آمریکا و انگلیس هرگونه کمک اطلاعاتی و مشاوره نظامی به اوکراین در عملیات اخیر در کورسک را تکذیب می‌کنند و نمی‌خواهند خود را به صورت مستقیم مقابل روسیه قرار دهند، نشان از آن دارد که غربی‌ها به دنبال حفظ منافع و جایگاه خود و پرهیز از هرگونه مجادله مستقیم با روسیه هستند. در این برهه زمانی و با توجه به پیشروی اوکراینی‌ها در خاک روسیه به نظرم ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین سعی می‌کند که اوضاع و احوال میدانی را در همین سطح حفظ کند تا در نهایت پای میز مذاکره با روسیه بنشیند و با دست پر با مسکو سخن بگوید و امتیازهای مورد نظرش را کسب کند؛ چراکه اخیراً مقام‌های اوکراین اعلام کرده‌اند که برای پایان پیشروی خود باید روسیه در جهت مذاکره گام مثبت بردارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز