خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از حسن هانی زاده؛

علل فروش ۲۰ میلیارد دلار تسلیحات به اسرائیل

علل فروش ۲۰ میلیارد دلار تسلیحات به اسرائیل
کد خبر : ۱۵۱۷۸۶۵

اسرائیل از حیث میدانی در چند جبهه درگیر است و برای آنکه بتواند خود را در این فضا حفظ کند به دنبال آن خواهد بود که تسلیحات و کمک‌های نظامی بیشتری از آمریکا دریافت کند.

حسن هانیزاده، کارشناس مسائل منطقه طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح علل فروش ۲۰ میلیارد دلار تسلیحات نظامی آمریکا به اسرائیل پرداخت که به این شرح از نظر می‌گذرد:

کمک ۲۰ میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی که در قالب فروش تسلیحات نظامی از جمله جنگنده‌های اف ۱۵ و سایر تسلیحات سنگین مطرح شده به نوعی به مسأله جنگ غزه مرتبط است؛ چراکه تمام انبارهای تسلیحات تل آویو طی ۱۰ ماه گذشته خالی شده و در این راستا باید این انبارها مجدداً با تسلیحات ارسالی از سوی ایالات متحده پر شود. از سوی دیگر به‌رغم محکومیت جهانی در مورد فروش تسلیحات تهاجمی به اسرائیل شاهد آن هستیم که ایالات متحده به دلیل وضعیت فعلی منطقه فروش این تسلیحات به اسرائیل را تایید کرده و در نهایت به کنگره فرستاده می‌شود تا تأیید نهایی را اخذ کند. 

در این مسیر باید توجه شود که تأیید فروش این تسلیحات در زمانی انجام می‌شود که عملاً موضوع مذاکرات آتش‌بس غزه مطرح است و این مسأله می‌تواند یک نوع هشدار به منطقه و حماس باشد. در این راستا باید توجه کرد که ایالات متحده از پاسخ ایران به اسرائیل پس از ترور اسماعیل هنیه، مسئول پیشین دفتر سیاسی حماس و حتی تحرکات محور مقاومت به شدت هراس دارد و به همین دلیل خود را حامی اصلی امنیت اسرائیل می‌داند.

 در این فضای سیاسی و امنیتی باید توجه شود که پنتاگون چندی پیش اعلام کرد که فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی پس از سه سال از سر گرفته می‌شود. اگر این موضوع را در کنار فروش ۲۰ میلیارد دلاری تسلیحات آمریکا به اسرائیل قرار دهیم به وضوح می‌بینیم که یک همپوشانی مشخص در این میان با محوریت واشنگتن وجود دارد. از جهتی دیگر باید توجه شود که اصولاً این کمک‌های نظامی و تسلیحاتی آن هم به مبلغ ۲۰ میلیارد دلار در زمانی تأیید می‌شود که انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده چندی دیگر برگزار خواهد شد. 

بدون شک دموکرات‌ها که همین حالا قدرت را در کاخ سفید در دست دارند برای آنکه بتوانند کامالا هریس را به پیروزی برسانند نیازمند حمایت لابی یهود در خاک ایالات متحده هستند و به همین دلیل انتشار خبر فروش ۲۰ میلیارد دلاری تسلیحات به اسرائیل می‌تواند به معنای جذب و جلب حمایت لابی یهود در انتخابات ریاست جمهوری به نفع دموکرات‌ها قلمداد شود. 

از منظری دیگر باید توجه داشت که اسرائیل از حیث میدانی در چند جبهه درگیر است و برای آنکه بتواند خود را در این فضا حفظ کند به دنبال آن خواهد بود که تسلیحات و کمک‌های نظامی بیشتری از آمریکا دریافت کند. بر همین اساس باید توجه شود که اوضاع و احوال در اراضی اشغالی از حیث سیاسی و میدانی دست به دست هم داده تا بحران علیه تل آویو تشدید شود و حالا مجدداً ایالات متحده فروش تسلیحات خود به اسرائیل را در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز