خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

سنوار خطرناک‌ترین کابوس برای اسرائیل است/ مذاکرات در سایه رهبری جدید مسیر متفاوتی را طی خواهد کرد

سنوار خطرناک‌ترین کابوس برای اسرائیل است/ مذاکرات در سایه رهبری جدید مسیر متفاوتی را طی خواهد کرد
کد خبر : ۱۵۱۴۷۲۵

استاد داشگاه لبنان تاکید کرد که مذاکرات با رهبری جدید حماس مسیر دیگری را طی خواهد کرد.

«زکیه رشیدی» استاد دانشگاه لبنان و نویسنده حوزه جامعه‌شناسی سیاسی در تحلیل ابعاد و پیام‌های برآمده از انتخاب «یحیی سنوار» به عنوان جانشین «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و رهبر جدید این جنبش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: طبق طبقهبندیهای دشمن، سنوار خطرناک‌ترین کابوس برای آن است. سنوار کیست و چرا تا این اندازه برای اسرائیل خطر به شمار می‌رود؟ ابتدا باید مروری بر گذشته او داشته باشیم تا تصویر و درک بهتری از شخصیت، تفکر و مبارزات وی به دست آید.

یحیی السنوار ۲۹ اکتبر ۱۹۶۲ در اردوگاه خان یونس متولد شد و برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ زمانی که دانشجویی حدودا ۲۰ ساله بود، به مدت چهار ماه دستگیر شد. سپس آزاد شده اما یک هفته پس از آزادی به مدت شش ماه بازداشت شد. وی در سال ۱۹۶۷ میلادی نیز به حبس محکوم شد. سنوار مانند سایر اسرا در زندان‌های رژیم اشغالگر در زندان مورد بدرفتاری قرار گرفت که بر سلامت جسمی و روانی او تأثیر منفی گذاشت و در نتیجه، تحت عمل جراحی مغز قرار گرفت. سنوار در مدت بازداشت خود به مدت دو دوره ریاست نهاد رهبری زندانیان حماس در زندان های اسرائیل را بر عهده داشت. او در سال ۲۰۱۱ به عنوان بخشی از معامله «وفاداری به آزادگان» آزاد شد، زمانی که بیش از هزار اسیر فلسطینی در ازای «گیلعاد شالیط» سرباز صهیونیست که توسط حماس اسیر شده بود، آزاد شدند. سنوار در سال ۲۰۱۲، به عضویت دفتر سیاسی حماس انتخاب شد و رهبری شاخه نظامی گردان‌های عزالدین قسام و وظیفه هماهنگی بین دفتر سیاسی جنبش و فرماندهی گردان‌های القسام را بر عهده گرفت. وی در سال ۲۰۱۵ به عنوان مسئول پرونده اسرای اسرائیلی در جنبش حماس منصوب شد.

رشیدی در ادامه افزود: با توجه به اینکه مذاکرات برای آزادسازی اسرا و توقف تجاوزهای وحشیانه به نوار غزه بین دشمن صهیونیستی و شهید «اسماعیل هنیه» به عنوان چهره معتدل حماس در جریان بود، انتخاب سنوار به عنوان رئیس جدید جنبش به عنوان یک تغییر کیفی ناشی از حادثه ترور به شمار می‌رود چرا که او یک چهره سر سخت در مبارزات و کار میدانی است و انتخابش، یک شوک کوبنده و سیلی برای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل بود که وعده ترورش را برای نمایش پوشالی و پیروزهای توهم‌آمیز خود در برابر حامیانش داده بود.  

وی تاکید کرد: سنوار را فردی می‌دانند که زبان عبری را بهتر از همه بلد است و همین امر او را از سایر رهبران پیشین حماس متمایز می کند و باعث سردرگمی در محافل سیاسی به طور عام و برای صهیونیست ها به طور خاص شده است.

این استاد دانشگاه لبنان افزود: به اعتقاد من ابعاد انتخاب سنوار مبتنی بر خطر برآمده از مبارزات و توانایی او در تشویش و سردرگم کردن دشمن است و این پیام مهم را می رساند که مقاومت در غزه همچنان قوی و منسجم است و رهبری آن با هر میزان فداکاری و هزینه در زمینه شهادت رهبران نظامی و غیر نظامی، تا زمان تحقق پیروزی به اصول و اهداف خود پایبند است.

وی در ادامه گفت: انتخاب سنوار نفاق و دروغگویی رژیم صهیونیستی را که مدعی ترور او و همچنین «محمد ضیف»، فرمانده گردان‌های القسام شده ثابت و اعتبار دشمن را نزد متحدانش تضعیف کرده و آثار منفی بر افکار عمومی در داخل سرزمین‌های اشغالی به همراه داشت.

رشیدی تاکید کرد: سنوار چهره خطرناکی برای دشمن صهیونیستی به شمار می‌رود، زیرا او مهندس و طراح عملیات طوفان الاقصی و وقایع همراه آن است که رژیم صهیونیستی را از آغاز عملیات تا امروز که ۱۰ ماه از آن می گذرد، مشوش کرده و خسارت‌های جانی، نظامی و اطلاعاتی فراوانی به آن تحمیل کرد.

وی افزود: این انتخاب تصادفی نبود، بلکه حامل پیام روشنی برای دشمن است مبنی بر اینکه مسیر مقاومت تا زمان آزادی، در داخل و خارج از سرزمین‌های فلسطین و همچنین بر جبهه‌های پشتیبانی، شدت یافته و قوی‌تر خواهد شد و در نتیجه، دشمن را به بررسی اقدام‌های آتی خود ناگزیر خواهد کرد، به ویژه اینکه مذاکره در دوره رهبری جدید با دوره شهید هنیه متفاوت خواهد بود.

این استاد لبنانی افزود: علاوه بر این، انتخاب سنوار به طور کلی یک پیروزی برای محور مقاومت محسوب می‌شود و این امر ممکن است منجر به افزایش سرعت تقابل تا رسیدن به پیروزی شود. بر اساس این واقعیت که سنوار کابوس اسرائیل است، زیرا چیزی برای از دست دادن ندارد، انتخاب وی پیامی قوی برای این رژیم و حامیان آن به ویژه آمریکاست که او را در فهرست تروریست های بین‌المللی قرار داده است.

وی در پایان گفت: مذاکرات با رهبری سنوار مسیر دیگری را طی خواهد کرد و با انتخاب او، حماس دیگر یک رهبری معتدل نخواهد داشت، بلکه رهبری مصممتری برای دستیابی به اهداف خود خواهد داشت و چه بسا این اقدامی پیشگیرانه‌ای باشد که دشمن را برای نجات چهره آغشته به خون کودکان، زنان و غیرنظامیان غزه و پایان دادن به این تجاوزهای وحشیانه تحت فشار قرار دهد یا برای گشودن جبهه‌های دارای فرجام شوم که پایان این رژیم را رقم می‌زند، شتابان کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز