خبرگزاری کار ایران

مؤمنی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پیام تبادل زندانیان میان روسیه و آمریکا/ چگونگی بهره‌برداری داخلی و خارجی ترکیه از میانجی‌گری میان مسکو و غرب

پیام تبادل زندانیان میان روسیه و آمریکا/ چگونگی بهره‌برداری داخلی و خارجی ترکیه از میانجی‌گری میان مسکو و غرب
کد خبر : ۱۵۱۳۴۱۵

کارشناس مسائل روسیه گفت: یکی از دلایل مهم در مورد تبادل اخیر زندانیان این است که شاید این موضوع باعث شود دولت فعلی آمریکا در وقت باق‌یمانده برای حل و فصل مسأله اوکراین با روس‌ها وارد گفت‌وگو شود.

قاسم مؤمنی، کارشناس مسائل روسیه در تشریح دلایل و ابعاد تبادل زندانیان میان روسیه و آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: به صورت کلی باید توجه داشت که تبادل زندانیان امری مرسوم میان تمام کشورها به حساب می‌آید و همین حالا که جنگ در اوکراین برپا است و هر دو طرف در حال هدف قرار دادن یکدیگر هستند، کی‌یف و مسکو زندانیان خود را با یکدیگر تبادل می‌کنند اما آنچه مهم خواهد بود ماهیت تبادل اخیر میان روسیه و غرب و دلایل آن است. باید متوجه بود که روسیه از یک سو به شدت تحت فشار تحریمی آمریکا و اروپا قرار دارد و این اقدام آن را می‌توان به عنوان چراغ سبز به ایالات متحده و اروپا قلمداد کرد. مسکو به نوعی این پیام را به غرب اعم از ایالات متحده و اتحادیه اروپا مخابره می‌کند که مایل است با وجود تمام مشکلات، روابط دو طرف عادی شود.

وی ادامه داد: روسیه با این اقدام به نوعی می‌گوید که میل دارد توافق‌های دیگر هم در این راستا با غرب به امضا برسد و اجرایی شود تا در نهایت شاهد کاهش تنش میان مسکو با اتحادیه اروپا و ایالات متحده باشیم. از نظر آمریکایی‌ها ما شاهد یک شکاف اجتماعی و سیاسی در داخل ایالات متحده هستیم و این در حالیست که دولت بایدن در فضای کنونی زیر فشار مضاعف قرار دارد. این در حالیست که کامالا هریس هم به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر نیاز به یک دستاورد دارد تا افکار عمومی را به نوعی به نفع خود هدایت کند و بتواند بر حمله‌های تبلیغاتی و سیاسی غرب فائق آید. دلیل مهم دیگر در مورد تبادل اخیر زندانیان این است که شاید این موضوع باعث شود که دولت بایدن در وقت باقیمانده برای حل و فصل مسأله اوکراین با روس‌ها وارد گفت‌وگو شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بر همین اساس احتمال دارد بایدن و کامالا هریس بخواهند که پرونده جنگ اوکراین را تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری به یک نقطه مشخص برسانند و از آن به نفع خود بهره‌برداری داخلی و انتخاباتی کنند و نگذارند این موضوع به ابزاری تبلیغاتی برای ترامپ و تیم وی تبدیل شود. کامالا هریس در این بین به دنبال آن است که بتواند برای خود در انتخابات و حزب دموکرات یک امتیاز مثبت را در عرصه سیاست خارجی ثبت کند به همین دلیل است که می‌گوییم شاید او و رئیس‌جمهوری ایالات متحده به دنبال سر و سامان دادن به پرونده اوکراین در واپسین ماه‌های دولت خود باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که ترکیه در این میان و در خصوص تبادل زندانیان میان روسیه و غرب به عنوان یک میانجی پرقدرت ظاهر شد. اینکه چرا آنکارا در این برهه زمانی به عنوان میانجی انتخاب شد ریشه در همکاری آن با روسیه و آمریکا دارد. توجه داشته باشید که ترکیه عضو مؤثر ناتو به حساب می‌آید و به هر ترتیب یک وجهه مهم در غرب و شرق دارد و اردوغان هم در این راستا به دنبال کسب منافع خود و بالا بردن اعتبار و جایگاهش در داخل و خارج از ترکیه است. آنکارا از این مسأله بدون شک برای تبلیغات در داخل و به نفع حزب عدالت و توسعه استفاده می‌کند و از جهت دیگر، سعی خواهد کرد تا از این اهرم برای عضویت در اتحادیه اروپا هم به نفع خود بهره ببرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز