خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وکو با ایلنا:

آمریکا می‌داند در شرایط فعلی احیای مذاکرات آتش‌بس بی‌معناست/ ۳ سناریو برای ضربه زدن به اسرائیل

آمریکا می‌داند در شرایط فعلی احیای مذاکرات آتش‌بس بی‌معناست/ ۳ سناریو برای ضربه زدن به اسرائیل
کد خبر : ۱۵۱۲۴۵۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: مدیریت اوضاع فعلی در خاورمیانه تا حدودی از دست آمریکا هم خارج شده است ولی در کل باید دانست که واشنگتن نگران امنیت اسرائیل و نوع پاسخ به تل‌آویو است.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص تأثیر منفی ترور اسماعیل هنیه بر مذاکرات آتش‌بس غزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: باید به این نکته توجه کرد که هر زمان دو طرف یک منازعه مانند جنگ غزه که ماه‌ها علیه یکدیگر اقدام کرده‌اند و در جنگ مستقیم با هم قرار دارند و همچنین یک آسیب جدی از سوی اسرائیل به فلسطینی‌ها وارد شده، بدون شک مذاکرات آتش‌بس هم متوقف می‌شود و حالا هم این روند کاملاً عیان است. باید توجه داشت که ایالات متحده در این مدت طرح بزرگ‌تر خود را به یک طرح کوچک‌تر برای آتش‌بس تبدیل کرد ولی باز هم خروجی خاصی حادث نشد و همین حالا هم مذاکرات ده‌ها پله نسبت به گذشته در سطوح پائین‌تر قرار گرفته است و به هیچ وجه شرایط همانند گذشته نیست. ایالات متحده هم با توجه به اینکه بسیاری از توافق‌های بین‌المللی را مدیریت کرده، احساس نمی‌کند که مذاکرات آتش‌بس غزه به صورت کلی از بین رفته، اما بدون شک می‌داند که در فضای فعلی نمی‌تواند این مذاکرات را احیاء کرد.

وی ادامه داد: در این میان باید توجه داشت که محور مقاومت اعلام کرده که به اقدام اسرائیل و ترور اسماعیل هنیه واکنش نشان خواهد داد که در این میان هدف قرار دادن اشخاص هم سطح با هنیه در اسرائیل می‌تواند یکی از سناریوها باشد. همچنین ضربه به منافع رژیم صهیونیستی در خارج از سرزمین‌های اشغالی هم یکی دیگر از سناریوهای تقابل خواهد بود. هماهنگی میادین مختلف مقاومت برای ضربه به اسرائیل هم یکی دیگر از سناریوهای موجود خواهد بود که البته زمان، مکان، گستره ضربه و عمق آن را مقاومت مشخص می‌کند. در طول چند روز گذشته شرایط اضطراری در اسرائیل مانند قطع پرواز شرکت‌های معتبر هواپیمایی برقرار است و حتی جابه‌جایی ادوات و تسلیحات در سراسر اراضی اشغالی و خرید مایحتاج توسط ساکنان آن نشان از آن دارد که یک بحران جدی در اسرائیل شکل گرفته و ترس و وحشت میان افکار عمومی به حدی رسیده که حالا این موضوع در حال فشار آوردن به مقام‌های اسرائیل است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان مخالفان نتانیاهو در داخل اسرائیل به شدت از اقدامات وی عصبانی هستند و منتقدان وی وضعیت کنونی را حاصل اقدامات وی و تیم او می‌دانند. این طیف معتقدند که تمام بحران‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و حتی اجتماعی که گریبان رژیم صهیونیستی را گرفته، ریشه در اقدام‌های نتانیاهو دارد و هنوز هم انتقادات از وی به قوت خود باقیست. در این میان باید توجه داشت که مدیریت اوضاع فعلی در خاورمیانه تا حدودی از دست آمریکا هم خارج شده است ولی در کل باید دانست که ایالات متحده نگران امنیت اسرائیل و نوع پاسخ به تل‌آویو است. این در حالیست که در واشنگتن همین حالا با مشکلات داخلی زیادی روبه‌رو هستند و حالا هم اسرائیل به یک مشکل مضاعف برای آنها در این وضعیت تبدیل شده اما به هر ترتیب قطعاً آمریکا سعی می‌کند که تدابیر تأمینی به نفع اسرائیل را چند برابر کند.

وی افزود: تمامی این مسائل در حالی اتفاق می‌افتد که ایالات متحده برای ترور هنیه به اسرائیل چراغ سبز نشان داد و در نهایت این تحولات منفی برای خاورمیانه خلق شد. نتانیاهو در سفر به واشنگتن به نوعی مجوز این اقدام‌ها را دریافت کرد و به همین دلیل ایالات متحده در جریان این اقدامات رژیم صهیونیستی قرار داشته است. کشورهای منطقه قبل از این اقدام، در مورد تحولات غزه سکوت کرده بودند ولی بعد از وقایع اخیر سکوت خود را شکستند و از اقدام‌های اسرائیل انتقاد کردند. در حقیقت بی‌تفاوتی که آنها طی ماه‌های گذشته از خود نشان دادند به حاشیه رفت و حالا ابراز انزجار خود را از ترور اسماعیل هنیه ابراز کردند.

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: اشتباه بزرگ اسرائیل بدون شک ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در ایران بود. این اقدام موجب شد تا ظرفیت‌های انتقام از اسرائیل در حداکثری‌ترین وضعیت خود قرار بگیرد. اگر این اتفاق در کشور دیگری مانند قطر رخ می‌داد، شاید این ظرفیت فعال نمی‌شد، اما اسرائیل در کشوری دست به ترور اسماعیل هنیه زده که در روزهای آغاز عملیات طوفان الاقصی بیش از ۱۰ میلیون نفر برای اعزام به غزه آمادگی خود را اعلام کردند که نشان از یک مطالبه عمومی برای مجازات سخت اسرائیل دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز