خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

ترور هنیه موجب پاسخ یکپارچه‌ و شدیدتر مقاومت خواهد شد/ نتانیاهو خواهان ادامه بحران تا ماه نوامبر است

ترور هنیه موجب پاسخ یکپارچه‌ و شدیدتر مقاومت خواهد شد/  نتانیاهو خواهان ادامه  بحران تا ماه نوامبر است
کد خبر : ۱۵۱۱۹۵۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر آمریکا وارد بحران فعلی شود و آن را تشدید کند، بدون شک ترکش‌های این تقابل و مجادله دامان آنها را خواهد گرفت.

رضا میرابیان، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به دلایل و ابعاد ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: شهادت اسماعیل هنیه در حقیقت یک پازل‌ از سناریویی است که اسرائیل آن را طرح کرده و به نوعی با این اقدام‌ها به دنبال آن است که بتواند بار شکست‌های خود طی ۱۰ ماه گذشته را کمتر کند. موضوع از آنجا شروع می‌شود که شهرک مجدل الشمس واقع در بلندی‌های جولان چندی پیش مورد اصابت قرار می‌گیرد و حزب‌الله لبنان به صورت علنی و با انتشار بیانیه رسمی هرگونه دست داشتن در این اقدام را تکذیب می‌کند اما به وضوح می‌بینیم که اسرائیل در بیروت دست به ترور مقام ارشد حزب‌الله لبنان می‌زند و مواضع این جریان در جنوب پایتخت لبنان را هدف قرار می‌دهد. کمی بعد ایالات متحده در خاک عراق حشدالشعبی را در استان بابل مورد هدف قرار می‌دهد که رسماً هم این موضوع از سوی واشنگتن تأیید می‌شود.

وی ادامه داد: سپس مسأله ترور اسماعیل هنیه در خاک ایران مطرح می‌شود و ایالات متحده صراحتاً اعلام می‌کند که اگر حمله‌ای علیه اسرائیل انجام شود، واشنگتن از تل‌آویو حمایت خواهد کرد. این مواضع به نوعی نشان می‌دهد که آمریکا به صورت کامل از تمام مسائل و حتی اهدافی که اسرائیل مورد هدف قرار داده خبر داشته اما باید توجه شود که اساساً بحث بر سر این است که رژیم صهیونیستی به دنبال یک سناریوی جدید بوده تا بتواند پای آمریکا را به منطقه باز کند. این در حالیست که نتانیاهو در زمان هدف قرار گرفتن شهرک مجدل الشمس، در واشنگتن حضور داشت و به خوبی می‌دانست که چه اتفاقی قرار است رخ دهد. مسأله اصلی این است که اگر آمریکا وارد بحران فعلی شود و آن را تشدید کند، بدون شک ترکش‌های این تقابل و مجادله دامان آنها را خواهد گرفت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا مقاومت پاسخ خود را به اسرائیل در قالب یک سلسله اقدامات مشخص ارائه خواهد کرد یا خیر، تصریح کرد: معتقدم که جبهه مقاومت تاکنون با صبر و حوصله اقداماتی را طی ۱۰ ماه گذشته علیه اسرائیل و منافع آن انجام داده تا در نهایت بتواند بحران در غزه را کنترل و با یک خروجی مثبت به پایان برساند و به همین دلیل محور مقاومت از این پس و در پاسخ به اقدام‌های اخیر اسرائیل، یکپارچه‌تر و شدیدتر عمل خواهد کرد؛ چراکه آمریکا دیگر نمی‌تواند این مسائل را تکذیب کند و بگوید که به هیچ وجه از چنین وقایعی اطلاع نداشته و باید منتظر پیامدهای آن در قبال خود و اسرائیل و حتی منافعشان باشد.

وی در پایان با اشاره به قصد نخست‌وزیر اسرائیل برای ادامه تنش و درگیری در خاورمیانه خاطرنشان کرد: در این میان نتانیاهو به دنبال آن است تا بحران فعلی را تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر ادامه دهد تا در نهایت بتواند خروجی مطلوب خود را با روی کار آمدن احتمالی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه کسب کند اما مسأله اینجاست که اتفاقات مذکور نمی‌تواند یک‌باره رخ دهد؛ بلکه یک برنامه‌ریزی و هماهنگی مشخص در پس آن وجود داشته و همین حالا هم تمام سناریوهای موجود میان طرفین به خصوص آمریکا و اسرائیل با یکدیگر هماهنگ می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز