خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پیام انتخاب مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مسکو/امکان‌سنجی پایان جنگ اوکراین پس از پیروزی احتمالی ترامپ

پیام انتخاب مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مسکو/امکان‌سنجی پایان جنگ اوکراین پس از پیروزی احتمالی ترامپ
کد خبر : ۱۵۰۱۰۵۴

کارشناس مسائل اروپا گفت: اینکه کاندیدای حزب جمهوری‌خواه می‌تواند به راحتی پس از پیروزی در انتخابات یک تغییر ۱۸۰ درجه‌ای در پرونده اوکراین ایجاد کند به هر ترتیب یک باور غلط است.

مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا با اشاره به انتخاب نخست‌وزیر پیشین استونی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشت که مقام‌های نهادهای اتحادیه اروپا بر اساس قانون این اتحادیه در هر دوره پنج ساله تغییر می‌کنند و حالا هم رئیس کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با گذشت دوره خود تغییر پیدا کردند و کشورهای عضو این بلوک سیاسی و اقتصادی به تغییر هر سه نفر پس از انتخابات اخیر پارلمان اروپا رأی دادند. معمولاً تلاش می‌شود این مقام‌ها به گونه‌ای انتخاب شوند که تمام کشورهای اتحادیه اروپا در آن نظر خود را اعلام کرده و به نوعی در این انتخابات شرکت کنند. به همین جهت اخیراً کایا کالاس، نخست‌وزیر سابق استونی جایگزین جوسپ بوررل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که او اساساً یک لیبرال به حساب می‌آید و عملاً به نوعی موضع ضد روسیه را اتخاذ می‌کند و بر همین اساس می‌توان گفت تا حدودی این مواضع وی شاید بر انتخاب او تأثیرگذار بوده باشد. توجه داشته باشید که مقام‌های اتحادیه اروپا در یک چارچوب مشخص دست به انتخاب نفرات اصلی اتحادیه اروپا می‌زنند اما در این میان باید به این نکته اشاره کرد که نظرسنجی‌ها هم حکایت از کاهش اعتماد مردم اروپا به زلنسکی دارد. ساکنان قاره سبز در اوایل جنگ اوکراین نگاه مثبتی به زلنسکی داشتند اما باید توجه کرد که با طولانی شدن جنگ در اوکراین عملاً نگاه مردم اروپا به رئیس جمهوری اوکراین بدبینانه و منفی شده است. به عنوان مثال موضوع انرژی به مانند یک رکن مهم و اصلی در زندگی مردم اروپا باعث شده که آنها یک نوع فشار مضاعف را تجربه کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالیست که هنوز هم بحث صلح میان اوکراین و روسیه مشخص نیست و به نوعی هزینه‌های زیادی را بر اروپا بار کرده است. اینکه تا چه حد مواضع مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد پرونده اوکراین و روابط اروپا و روسیه می‌تواند مفید واقع شود، موضوعی است که چندان به دیدگاه‌های شخصی کالاس مربوط نمی‌شود. توجه داشته باشید که مواضع بوررل و شخصیت او به گونه‌ای بود که سعی می‌کرد لحن آرام‌تر را در قبال مسکو پیش بگیرد و جانشین او هم به نظرم همین روند را دنبال می‌کند و از اعمال سلایق و نظرات شخصی دوری خواهد کرد. در مورد پرونده اوکراین به هر ترتیب باید متوجه بود شروط پوتین برای مذاکره هیچ همخوانی با خواسته‌های اوکراین و غرب ندارد و به همین دلیل هیچ چشم‌اندازی در این میان برای پایان نزاع مذکور وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتخابات ایالات متحده هم به عنوان یک متغیر مهم در پرونده اوکراین مطرح است و با پیروزی احتمالی دونالد ترامپ امکان دارد روندهای جاری تغییر کند. این در حالیست که معادلات قدرت در ایالات متحده به گونه‌ای است که ترامپ هم چندان نمی‌تواند در سیاست خارجی تغییرات مورد نظر خود را اعمال کند ولی او صراحتاً اعلام کرده که پس از روی کار آمدن، جنگ اوکراین را پایان خواهد داد و به همین دلیل باید منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا باشیم و ببینیم که پیروز میدان چه کسی خواهد بود؛ چراکه هر کدام از نامزدهای انتخابات آمریکا می‌توانند بر اساس دیدگاه‌های خود بر پرونده اوکراین تاثیر بگذارند. اینکه ترامپ می‌تواند به راحتی پس از پیروزی در انتخابات یک تغییر ۱۸۰ درجه‌ای در پرونده اوکراین ایجاد کند به هر ترتیب یک تحلیل و باور غلط است و بر همین اساس باید این پرونده را در گستره جهانی بررسی و تحلیل کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز