خبرگزاری کار ایران

مؤمنی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

ماهیت توافق امنیتی کی‌یف و بروکسل/تأثیر جنگ بر عضویت اوکراین و مولداوی در اتحادیه اروپا

ماهیت توافق امنیتی کی‌یف و بروکسل/تأثیر جنگ بر عضویت اوکراین و مولداوی در اتحادیه اروپا
کد خبر : ۱۴۹۹۴۴۰

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپایی‌ها بحث سرمایه‌گذاری دفاعی فی مابین خود را با محوریت جنگ اوکراین مطرح کرده‌اند و به همین دلیل آنها سعی دارند روند امنیتی مدنظر خود را جدای از ایالات متحده دنبال کنند.

قاسم مؤمنی، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به امضای توافق امنیتی اتحادیه اروپا و اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: موضع اروپا نسبت به اوکراین این است که آنها به دنبال آن هستند که به هر ترتیب بتوانند قبل از روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده اوضاع این پرونده را سر و سامان دهند و به نوعی خودشان یک راهبرد مشخص را دنبال می‌کنند تا در نهایت بتوانند به دلیل هزینه‌هایی که در این پرونده صورت گرفته، منافع اتحادیه اروپا را کسب کنند. به عبارت دیگر کشورهای قاره سبز نگران آن هستند که با روی کار آمدن ترامپ همگرایی او با پوتین علیه اروپا عمیق‌تر شود و آنها با یک چالش جدی در قبال مسکو روبه‌رو شوند. اروپایی‌ها به هر ترتیب خود را گوشت دم توپ در پرونده اوکراین می‌دانند و از این وضعیت احساس خطر جدی دارند.

وی ادامه داد: آنها می‌خواهند مرزهای اتحادیه اروپا را در شرایط کنونی ایمن کنند تا در نهایت بتوانند در مقابل هرگونه تحرک خطرناک مسکو دوام بیاورند. این در حالیست که رئیس‌جمهوری اوکراین هم اخیراً پس از امضای توافق امنیتی با اتحادیه اروپا اعلام کرده که به یک نقشه راه جدید جهت رسیدن به صلح با روسیه نیاز دارد که به نوعی می‌توان آن را پیام پایان دادن به جنگ فعلی دانست. توجه داشته باشید که روسیه همچنان به مناطق شرقی اوکراین چشم طمع دارد و نمی‌خواهد به هر ترتیب بدون دستاورد از این میدان خارج شود. باید توجه کرد که اروپایی‌ها بحث سرمایه‌گذاری دفاعی فی مابین خود را با محوریت جنگ اوکراین مطرح کرده‌اند و به همین دلیل آنها سعی دارند روند امنیتی مدنظر خود را جدای از ایالات متحده دنبال کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالیست که کارخانه‌های اسلحه‌سازی و شرکت‌های نفتی در سراسر دنیا، اوکراین را زمین بازی خود برای درآمدهای جدید قلمداد می‌کنند تا در نهایت بتوانند اوضاع را به سمت یک موازنه اقتصادی پیش ببرند. در این بین آلمانی‌ها هزینه‌های بسیار کلانی در پرونده اوکراین صورت دادند و حتی طی سال‌های گذشته بودجه دفاعی این کشور چندین برابر شده است. به موازات این روند ژاپن هم به دنبال تغییر دکترین امنیت ملی خود است که تمام این مسائل نشان از یک پوستاندازی مشخص در نظام بین الملل با محوریت تبعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی جنگ اوکراین دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روسیه و چین هم در این راستا منافع مدنظر خود را دنبال می‌کنند و می‌خواهند اوضاع را به نفع خود مدیریت کنند اما به هر ترتیب واقعیت این است که اروپا نگران وضعیت امنیتی خود بوده است. نکته نهایی این است که اتحادیه اروپا مقدمات عضویت اوکراین و مولداوی را در این بلوک سیاسی - اقتصادی فراهم کرده اما بدون شک طولانی شدن جنگ در اوکراین مانع عضویت این کشور در اتحادیه اروپا خواهد بود. این در حالیست که روسیه هم از طولانی شدن جنگ ضرر کرده و به دنبال آن است که اوضاع را تحت کنترل خود درآورد و به همین دلیل باید منتظر ماند و دید آیا اتحادیه اروپا می‌تواند بانی خاتمه جنگ اوکراین باشد؟

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز