خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

لغو محدودیت فروش تسلیحات به اسرائیل به ضرر بایدن و نتانیاهو خواهد بود/ شروع درگیری تل‌‌آویو با حزب‌الله

لغو محدودیت فروش تسلیحات به اسرائیل به ضرر بایدن و نتانیاهو خواهد بود/ شروع درگیری تل‌‌آویو با حزب‌الله
کد خبر : ۱۴۹۶۲۸۷

کارشناس مسائل آمریکا گفت: نخست‌وزیر اسرائیل هزینه‌های زیادی به تل‌آویو بار کرده و این در حالیست که ممنوعیت فروش تسلیحات به این رژیم از سوی واشنگتن را باید یک نوع مخالفت با راهبردهای میدانی و سیاسی وی بدانیم.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به لغو محدودیت فروش تسلیحات آمریکا به اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: واقعیت این است که هیچ یک از نخست‌وزیران اسرائیل در طول تاریخ این رژیم تا به این حد زیر بار فشار قرار نداشتند اما حالا بنیامین نتانیاهو به عنوان صحنه‌گردان بحران فعلی در غزه و تل‌آویو با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده است. از منظر دیگر هم باید توجه شود که اوضاع میدانی در غزه و همچنین در قبال حماس با مشکلات زیادی روبه‌رو است. این در حالیست که اوضاع و احوال در داخل اسرائیل هم از حیث سیاسی و حتی قضایی به نفع نتانیاهو نیست و او به همراه کابینه‌اش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ به گونه‌ای که بسیاری از ناظران بین‌المللی و تحلیلگران سیاسی معتقدند که اگر کابینه فعلی اسرائیل با مشکل روبه‌رو شود، بدون شک پرونده‌های قضایی علیه نتانیاهو به جریان خواهد افتاد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که باید توجه شود که در داخل منطقه هم عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهان پایان جنگ در غزه هستند. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که عربستان به دنبال توسعه وضعیت و اقتصاد خود بوده و به همین دلیل بحران فعلی مانع سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور می‌شود و مجموع این مسائل باعث شده که کشورهای عربی منطقه بر پایان جنگ در غزه بیش از گذشته اصرار داشته باشند. تمامی این روند در حالی رخ می‌دهد که نتانیاهو در داخل اسرائیل هزینه‌های زیادی را به تل‌آویو بار کرده و این در حالیست که ممنوعیت فروش تسلیحات به اسرائیل از سوی ایالات متحده را باید یک نوع مخالفت با راهبردهای میدانی و سیاسی نتانیاهو و تل‌آویو بدانیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در این میان بایدن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و این موضوع برای وی یک مسأله با اهمیت به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که موضوع حمله به حزب‌الله لبنان و باز شدن جبهه شمالی را باید یکی از مسائل مهم در این اتمسفر سیاسی بدانیم که به نظرم اگر ممنوعیت فروش تسلیحات آمریکا به اسرائیل لغو شود، بدون شک ممکن است که درگیری با حزب‌الله لبنان شروع شود. از منظر دیگر این جنگ و پیامدهای آن می‌تواند وضعیت را به جایی برساند که مسلمانان ایالات متحده در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور به بایدن رأی ندهند که این مسأله بدون شک می‌تواند دموکرات‌های حاکم بر کاخ سفید را در ایالت‌های مسلمان‌نشین با مشکل مواجه کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر جنگ با حزب‌الله لبنان از سوی اسرائیل کلید بخورد بدون تردید ظرف چند هفته کابینه نتانیاهو مجدداً با مشکلات و اختلافات جدید روبه‌رو خواهد شد و حتی ممکن است تا آستانه سقوط پیش برود. اگر این اتفاق رخ دهد بدون تردید اسرائیل یک بحران داخلی جدید را تجربه خواهد کرد و بر همین اساس معتقدم که ارسال تسلیحات مجدد به اسرائیل آن هم از سوی آمریکا، نه تنها برای بایدن بلکه برای نتانیاهو هم مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز