خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل لغو ممنوعیت فروش تسلیحات ایالات متحده به عربستان/ موانع عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو

دلایل لغو ممنوعیت فروش تسلیحات ایالات متحده به عربستان/ موانع عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو
کد خبر : ۱۴۸۷۳۰۴

کارشناس مسائل آمریکا گفت: فضای پرونده غزه و رفح در شرایط کنونی موجب آن شده تا اوضاع و احوال در روند عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل کند شود.

مهدی مطهرنیا، کارشناس  مسائل آمریکا در تشریح دلایل لغو ممنوعیت فروش تسلیحات ایالات متحده به عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: عربستان به عنوان یکی از شرکای اصلی ایالات متحده در منطقه محسوب می‌شود و باید بپذیریم که کشورهای عربی از جایگاه ویژه در منطقه و حتی جهان برخوردار هستند و ریاض هم مرکزیت جامعه عربی را به عهده دارد که از آفریقا تا خاورمیانه را در بر می‌گیرد. بالطبع باید متوجه باشیم که از این جغرافیا به عنوان یک منطقه ویژه نام برده می‌شود لذا جایگاه عربستان در سطوح مختلف یک جایگاه ویژه و کلیدی بوده و این روند پس از به روی کار آمدن ملک سلمان و انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان به سمت و سوی دیگری رفت؛ تا جایی که پرونده قتل جمال خاشقجی هم در این راستا نتوانست او را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند.

وی ادامه داد: نزدیک شدن ریاض به تهران در ایام اخیر هم در همین راستا می‌تواند تلقی شود؛ چراکه محمد بن سلمان به سمت عادی‌سازی روابط با ایران و برخی دیگر از کشورها مانند سوریه رفت و بسیاری معتقدند که عربستان از غرب فاصله گرفته است که این یک امر اجتناب‌ناپذیر به حساب می‌آید. عربستان از جایگاه ویژه‌ای که پیدا کرده بیش از هر چیز به دنبال ثبات بلند مدت است و حتی بخشی از آن را تجربه می‌کند. ریاض در شرایط کنونی موضع ضعیفی را در همراهی با اسرائیل و در قبال پرونده فلسطین داشته است و به نوعی با اسرائیل در این رابطه اختلافات زیادی دارد. این در حالیست که نظر ریاض در پرونده فلسطین به واشنگتن نزدیک‌تر است و در این راستا باید توجه داشت که ارتباط میان آمریکا و عربستان از گذشته وجود داشته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بحث این است که مهر تایید کلی توافق ابراهیم در گرو توافق عربستان و اسرائیل است و در این میان باید متوجه باشیم که فضای پرونده غزه و رفح در شرایط کنونی موجب آن شده تا اوضاع و احوال در روند عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل کند شود. این مسأله مانعی به معنای مسدود کننده رابطه عربستان و اسرائیل نخواهد بود. اینکه اسرائیل حملات خونین خود علیه رفح و آوارگان فلسطینی را تحمیل می‌کند امری رادیکال به حساب می‌آید اما باید متوجه باشیم که عملاً حمله به رفح و غزه بعد از مدتی به حاشیه می‌رود و چندی بعد اوضاع به شکل دیگری تغییر خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالیست که حملات اسرائیل به رفح نوعی از نگرانی‌های متعدد را به وجود آورده ولی این امر مانعی در شکل‌گیری روابط عربستان و اسرائیل نخواهد بود بلکه در نهایت سرعت آن را کاهش خواهد داد. تاکنون کنترل اسرائیل در پرونده غزه از سوی آمریکا به سختی انجام شده است اما حالا وضعیت به سمت و سویی رفته که بسیاری معتقدند عربستان و اسرائیل به زودی به سمت یکدیگر خواهند رفت که البته این موضوع هم تبصره‌هایی در دل خود دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز