خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از مهدی مطهرنیا؛

ارائه کمک و مهار زلنسکی، ماحصل سفر بلینکن به کی‌یف

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۶۷۴

جنگ در اوکراین در حقیقت جنگ میان دو کشور قدرتمند نیست و در نهایت نباید به بُرد - بُرد ختم شود.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل آمریکا طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح ابعاد سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به اوکراین پرداخت که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

اخیراً آنتونی بلینکن در سفر به اوکراین و در دیدار با مقامات این کشور اعلام کرده واشنگتن دو میلیارد دلار کمک به کی‌یف ارسال خواهد کرد که به نوعی ابعاد زیادی را درون خود جای داده است و باید آن را ضربه زدن به حیثیت روسیه معنا کرد. توجه داشته باشید که روسیه و شخص پوتین اعلام کرده بود که طی کمتر از یک ماه اوکراین را به صورت کامل تصرف می‌کند ولی حالا این موضوع محقق نشده است. دلایل عدم تحقق این امر را هم باید به نوعی حمایت آمریکا و اروپا از اوکراین دانست اما این در حالیست که بسیاری معتقدند ایالات متحده در حمایت از اوکراین و زلنسکی با دید تردید نگاه می‌کند.

به همین جهت حس می‌شود که بایدن و به طور کلی ساختار سیاسی ایالات متحده در حال مخابره پیام به زلنسکی هستند. در این راستا باید توجه داشت که جنگ در اوکراین هم جنگ میان دو کشور قدرتمند نیست بلکه این جنگ مانند جنگ ایران و عراق در نهایت نباید به بُرد - بُرد ختم شود و به صورت کلی نباید برنده داشته باشد. آمریکا در این راستا هدف مورد نظر خود را پیگیری می‌کند و در مقابل پوتین هم در این میان زیر فشار زیادی قرار گرفته است؛ چراکه شهروندان روسیه از وی انتظارات بیشتری در خصوص تثبیت مواضع ارتش در خاک اوکراین دارند و این در حالیست که روس‌ها سعی می‌کنند تثبیت مواضع را برای رهایی از انتقادهای داخلی در دستور کار خود قرار دهند که در این راستا اجرای عملیات‌های اخیر در خارکیف به همین جهت ارزیابی می‌شود.

در این بین بحث کنترل زلنسکی هم مطرح است؛ به گونه‌ای که او در حال تبدیل شدن به یک قهرمان بین‌المللی بود ولی حالا در داخل خاک کشور خود از سوی ایالات متحده کنترل شده است. توجه داشته باشید که در داخل اوکراین شهروندان این کشور خواهان اعزام به جبهه‌های جنگ نیستند و به همین جهت زلنسکی سعی دارد در این راستا از ابزارهای خود علیه روسیه استفاده کند و از منظر دیگر هم واشنگتن نمی‌خواهد بیش از این به وی میدان داده شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز