خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با ایلنا:

ناکامی در پرونده انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان، سناریوی خطرناک خلأ نظام را رقم می‌زند/ معاهده طائف با تمام سختی‌هایش باید اجرا شود

ناکامی در پرونده انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان، سناریوی خطرناک خلأ نظام را رقم می‌زند/ معاهده طائف با تمام سختی‌هایش باید اجرا شود
کد خبر : ۱۲۸۴۳۸۹

تحلیلگر لبنانی تاکید کرد که عدم انتخاب رئیس‌جمهور لبنان، کشور را در مقابل سناریوی خطرناک خلأ ریاست‌جمهوری و بحران نظام قرار می دهد.

«عباس زلزلی» فعال رسانه‌ای و تحلیلگر سیاسی لبنان در تشریح تحولات اخیر در حوزه انتخاباتی در این کشور، عدم موفقیت در انتخاب رئیس‌جمهوری جدید این کشور و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای تشکیل دولت جدید در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: متأسفانه، انتخاب رئیس‌جمهوری در لبنان متاثر از  محدودیت‌های داخلی و خارجی بسیاری است که از یک سو ناشی از ماهیت نظام سیاسی و از سوی دیگر، برآمده از ارتباطات نیروهای سیاسی خارجی است. حتی در معدود مواقعی که رئیس‌جمهوری در لبنان انتخاب شد، دخالت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی یا عوامل تعیین کننده داخلی موانع جدی بر سر راه  او برای ورود به کاخ ریاست جمهوری بوده‌اند.

وی افزود: بر هیمن اساس انتخاب رئیس‌جمهور از همان جلسه اول غیرممکن بود، زیرا اجماع و توافق داخلی بر سر یک اسم حتی در میان برخی از متحدان نیز وجود ندارد و به دلیل عدم حمایت مستقیم، علنی و صریح قدرت های منطقه‌ای یا بین المللی از یک شخصیت خاص این پرونده دچار پیچیدگی‌های بزرگی شده است. البته ناگفته نماند نقشه پیچیده نیروهای سیاسی که برآیند انتخابات پارلمانی اخیر بود، در این مسیر بی‌تأثیر نبوده است.  

این تحلیلگر لبنانی گفت: عدم انتخاب رئیس جمهور لبنان، کشور را در مقابل یک سناریوی خطرناک قرار می‌دهد و آن خلأ ریاست‌جمهوری در سایه وجود یک دولت موقت است، به این معنی که اختیارات رئیس‌جمهوری به کابینه منتقل می‌شود و مشکل اصلی در اینجا بین نیروهای سیاسی است که می‌تواند یک بحران سیاسی جدید یعنی بحران نظام را ایجاد کند. خروجی این بحران عدم اعمال فشار بر نیروهای سیاسی برای بهبود شرایط  در سایه بحران اقتصادی و مالی و اجتماعی سخت است. این در حالی است که بیروت به یک بسته اصلاحات فوری و مذاکرات سخت و جدی با صندوق بین‌المللی پول برای تأمین مالی اصلاحات اقتصادی و اجتماعی نیاز مبرم دارد تا بتواند برای انجام اصلاحات اقتصادی و اجتماعی لازم بودجه مورد نیاز را تامین کند، اما صندوق بین المللی پول بارها اعلام کرده است که با توجه به بحران سیاسی و غیاب نهادهای منتخب، مذاکرات با لبنان را کامل نمی کند.

وی افزود: لبنان از بحران‌های سیاسی رنج می‌برد که به تبع، بحران‌های اقتصادی، مالی و اجتماعی را ایجاد کرده است و دیگر نمی‌توان این بحران‌ها را از یکدیگر تفکیک کرد.

زلزلی تاکید کرد: با توجه به بحران سیاسی کنونی، معاهده طائف باید با تمام سختی‌هایش اجرا شود و حتی توسعه یابد، زیرا شکل نظام فعلی و عملکرد ناقص آن برای مردم لبنان گران تمام شده و هزینه‌های سنگینی را به آنها تحمیل کرده است. دیگر بر کسی پوشیده نیست که این سیستم با این عملکرد بد، بحران زاست.

وی تاکید کرد: لبنانی‌ها باید به سمت کنفرانس گفت‌وگو، آشتی، توسعه نظام، توافق ملی یا هر نوع کنفرانسی بروند که درباره آینده این کشور و حفظ همزیستی و کثرت‌گرایی و اتحاد زیر یک پرچم واحد را بررسی می‌کند.

این تحلیلگر لبنانی در پایان گفت: راهکارهای زیر می‌تواند در بحران کنونی لبنان راهگشا باشد:

قانون جدید انتخاباتی خارج از محدودیت فرقه‌ای

توسعه قانون احزاب و انجمن‌ها

آغاز یک طرح بهبود اقتصادی برای نجات بقیه نهادهای ایالتی

تحول در قوه قضائیه و سیاسی نکردن آن.

اصلاحات اداری و مالی.

بازگرداندن اعتماد بین شهروندان و مقام‌های سیاسی.

بازگرداندن اعتماد بین شهروندان و بخش بانکی.

ثبات سیاسی و امنیتی در تلاش برای رسیدن به ثبات اقتصادی و اجتماعی و معیشتی.

 

گفت‌وگو: سمیه ماستری فراهانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز