خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا:

نشست «نقب» تلاش تکراری برای ایران‌هراسی بود/ اسرائیل از مشکلات هر ۴ کشور عربی سوءاستفاده کرد/ لاپید و بنت به دنبال بهره‌برداری داخلی از نشست بودند

نشست «نقب» تلاش تکراری برای ایران‌هراسی بود/ اسرائیل از مشکلات هر ۴ کشور عربی سوءاستفاده کرد/ لاپید و بنت به دنبال بهره‌برداری داخلی از نشست بودند
کد خبر : ۱۲۱۳۵۶۱

کارشناس مسائل سیاسی منطقه گفت: باید به این باور برسیم که رژیم صهیونیستی در کشورهای عربی صرفاً نفوذ و سوءاستفاده را دنبال می‌کند و خروجی آن هم کاملاً بر ضذ دولت‌های منطقه است.

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه با اشاره به برگزاری نشست نقب و تلاش رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به ایران‌هراسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نشست اخیر در صحرای نقب را در واقع باید ادامه تلاش‌های اسرائیل در چارچوب توافق ابراهیم قلمداد کرد. واقعیت این است که از ماه‌ها پیش مقام‌های رژیم صهیونیستی برای این نشست برنامه‌ریزی کرده بودند و حتی سفرهای اخیر وزیر خارجه و نخست‌وزیر اسرائیل به کشورهای منطقه و حاشیه خلیج‌فارس در همین راستا صورت گرفته بود. در این میان باید توجه کرد که دو هدف داخلی و خارجی توسط اسرائیلی‌ها در این نشست پیگیری شده است. در محور خارجی اسرائیل بحث ایران‌هراسی مطرح بود و مجدداً این پرونده قدیمی را مفتوح کردند که اصلی‌ترین محورهای آن، پرونده هسته‌ای و موشکی ایران بوده است. در محور داخلی هم باید توجه کرد که کابینه بنت - لاپید به دنبال آن هستند تا به کلونی‌های صهیونیستی در تمام دنیا این پیام را مخابره کنند که ایران در این میان تهدید اصلی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: واقعیت غیرقابل انکار این است که هر کدام از چهار کشور عربی اعم از امارات، بحرین، مراکش و مصر حاضر در این نشست هم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و هر کدام از این کشورها در شرایط فعلی یک چالش اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال بحرین همچنان زیر پرچم عربستان سعودی تصمیم می‌گیرد و حرکت می‌کند. از سوی دیگر مصر هم دچار مشکلات عدیده اقتصادی است. درست است که قاهره بزرگ‌ترین ارتش عربی دنیا را در خود دارد، اما مسأله اینجاست که وزیر خارجه این کشور پس از بازگشت از نشستن نقب، صراحتاً اعلام کرد که علیه هیچ کشوری دست به اقدام هیجانی نخواهند زد و این نشان می‌دهد که مصر نمی‌خواهد با سناریوهای ضد ایرانی اسرائیل همگام شود. مراکشی‌ها هم در شرایط کنونی با الجزایر درگیر هستند و در این میان اسرائیل به خوبی از این اختلاف دو همسایه به نفع خود استفاده امنیتی و سیاسی می‌کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: در همین راستا امارات متحده عربی هم با مشکلات امنیتی زیادی روبه‌رو شده که یکی از آنها پاسخ‌های موشکی اخیر انصارالله یمن به حساب می‌آید ولی اسرائیل هیچ کمک نظامی و امنیتی به این کشور انجام نداد. با نگاهی به این مولفه‌ها می‌توان گفت که اسرائیل در حال تعمیق نفوذ و سوءاستفاده خود از کشورهای عربی است و به نظرم لاپید و بنت توانستند از این نشست به نفع خود استفاده رسانه‌ای کنند. در این میان نکته بسیار مهمی که باید مورد نظر قرار بگیرد هدف غایی اسرائیل در کشورهای عربی است. تمام هم و غم رژیم صهیونیستی توسعه روابط اقتصادی و سپس روابط سیاسی با کشورهای عربی به خصوص امارات متحده عربی است. از سوی دیگر اسرائیل نفوذ و تحکیم امنیتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس را خواهان است و به نوعی می‌خواهند وارد ساختار سیاسی و امنیتی آنها شوند.

چراغی افزود: بدون شک اگر ایران در این میان مسأله نبود اساساً چنین نشستی شکل نمی‌گرفت؛ چراکه این جماعت حرفی برای گفتن در مورد مسائل سیاسی و امنیتی منطقه ندارند و فقط ایران را تهدید می‌خوانند. اینکه وزیر خارجه ایالات متحده در سرزمین‌های اشغالی علیه ایران حرف م‌یزند امر جدیدی نیست و تکرار مکررات به حساب می‌آید. موضوع دیگری که در این میان برخی از رسانه‌های خارجی به آن اشاره کرده‌اند، پرونده تشکیل ناتوی عربی است. بر این باورم که ناتوی عربی اساساً یک عنوان نظامی - سیاسی به حساب می‌آید، نه یک محور مشخص که بتوان روی آن حساب باز کرد. اسرائیل با طرح چنین سناریویی به‌دنبال وابسته کردن صنایع نظامی کشورهای عربی به خودش است تا علاوه بر بهره‌برداری امنیتی و جاسوسی از این کشورها، بتواند از حیث اقتصادی هم به نفع خود اقدام کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از نظر تل‌آویو برای اجرای سناریویی به اسم ناتوی عربی یا هر موضوع دیگری در این راستا بهترین عنوان و دلیل ایران و ایران‌هراسی خواهد بود که به نظرم در حد رسانه‌ای شاهد اجرا شدن آن هستیم. حتی ممکن است برای تشکیل ناتوی عربی و بزرگنمایی آن، اسرائیل به صورت مجزا به سراغ مصر و ترکیه برود اما توجه داشته باشید که بیشتر بحث سیاسی و رسانه‌ای مطرح است و چندان مولفه خاصی برای تشکیل آن وجود ندارد. در شرایط کنونی، کشورهای منطقه در مورد روابطشان با ایران در حال تجدید نظر هستند که عربستان، امارات و کویت یکی از این کشورها به حساب می‌آیند و در کل باید گفت که مسأله ایران‌هراسی بیش از هر چیز در نشستن نقب به چشم خورد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز