دیلی بیست گزارش داد:
دورخیز چین برای پُر کردن جای آمریکا در افغانستان
چین در تدارک ورود به افغانستان است تا خلا به جای مانده از سوی سربازان آمریکا و ناتو را پر کند.
به گزارش ایلنا به نقل از دیلی بیست، همزمان که سربازان آمریکایی پایگاه نظامی اصلی خود در افغانستان را ترک کرده و یک پایانی سمبلیک را برای طولانیترین جنگ در تاریخ کشورشان رقم میزنند، چین در تدارک ورود به این کشور جنگ زده است تا خلا به جای مانده از سوی سربازان آمریکا و ناتو را پر کند.
منابع آگاه اعلام کردند پکن بنا دارد با ابتکار «کمربند و جاده چین» نفوذ خود در افغانستان را با گسترش یک کریدور اقتصادی ۶۲ میلیارد دلاری افزایش دهد.
این پروژه که نخستین بار در سال ۲۰۱۳ توسط «شی جینپینگ»، رئیسجمهوری چین به جریان افتاد و در سال ۲۰۱۷ در قانون اساسی چین نوشته شد، از سوی مقامهای پکن به عنوان یک صندوق توسعه زیرساخت جهانی با هدف مرتبط ساختن بهتر چین با ما بقی جهان تلقی شده است.
یک منبع خبری به دیلی بیست گفت: «بین مقامهای کابل و پکن مذاکراتی بر سر ساخت اتوبان پیشاور-کابل در جریان است.»
وی ادامه داد: «مرتبط کردن کابل با جاده به پیشاور به معنی پیوستن رسمی افغانستان به پروژه کمربند چین است.»
چین دست کم در پنج سال گذشته در تلاش برای گسترش پروژه ابتکار عمل کمربند و جاده به افغانستان بوده است اما باتوجه به دخالت سنگین آمریکا در دولت افغانستان، کابل نسبت به تصویب هر گونه قرارداد نگران ناراضی بودن واشنگتن بوده است. اما حالا که سربازان آمریکایی پایگاه هوایی بگرام را ترک کردهاند، قرار است از چین با آغوش باز استقبال شود.
یک منبع به دیلی بیست گفت: «طی سالهای گذشته تعامل مداومی میان دولت افغانستان و دولت چین وجود داشته اما این سبب مظنون شدن آمریکا به دولت اشرف شد. غنی نیازمند یک همپیمان با قابلیت ارائه منابع، نفوذ و حمایت نظامی به دولتش است.»
این منبع افزود: «چین با احتیاط زیاد به نزدیک کردن روابطش با بسیاری از رهبران سیاسی به منظور جلب حمایت سیاسی آنها از پروژهها در افغانستان به صورت همزمان پرداخته است. دولت چین به سختی میتواند تصور کند که افغانستان از طریق ابتکار عمل کمربند و جاده در شبکه قرار نگیرد. مطمئنا تزریق سرمایهگذاری به اقتصاد این کشور باعث استخدام افراد زیادی شده و در غیبت فعالیتهای اقتصادی دیگر، مردم ممکن است از آن استقبال کنند.»
بنا به گفتههای منابع آگاه، دورنمای سیاسی در افغانستان دچار اختلاف بوده و برخی رهبران قومی ابتکار کمربند و جاده مخالفت دارند نه این که آنها صرفا زیانها را ببینند بلکه به خاطر اینکه عوامل خارجی میخواهند آن را متوقف کنند.