بهترین زمان فروش عرضه اولیه چه وقت است؟
باید یک سرمایه گذار موفق بداند که چه زمانی از سهام خریداری شده خود، بیرون آمده و آن را به فروش برساند. در واقع این موضوع مهمی است که باعث می شود سهامدار سوداوری داشته یا با ضرر مواجه شود.
یکی از سوال های مهمی که سهامداران بازار سرمایه می پرسند این است که بهترین زمان فروش عرضه اولیه جدید چه وقت است؟ چه زمانی باید عرضه اولیه را بفروشیم و چند روز سهامداری آن را بکنیم؟ لازم است که یک سرمایه گذار موفق بداند که چه زمانی باید از سهام خریداری شده خود، بیرون آمده و آن را به فروش برساند. در واقع این موضوع مهمی است که باعث می شود سهامدار سوداوری داشته یا با ضرر مواجه شود.
با توجه به این که سهام عرضه اولیه با قیمت ورود مناسبی عرضه می شود، معمولا فروش آن بسیار حساس تر بوده و سهامدار باید تمام تلاش خود را به خرج بدهد که به موقع این سهام را به فروش رسانده و از سود آن بهره مند شود.
معمولا رشد قیمت سهام عرضه اولیه در طی چند روز اتفاق می افتد و به همین دلیل تمایلی برای فروش سهم در ابتدای عرضه آن (حداقل 3 تا 4 روز اول) وجود ندارد. وقتی که یک شرکت بورسی سهام خود را برای نخستین بار در بازار بورس اوراق بهادار به عرضه می رساند، اصطلاحا آن سهام عرضه اولیه نامیده می شود. به دلیل توانایی در حصول سود کم ریسک از عرضه اولیه های بازار بورس، اقبال عمومی از آن ها بالا است. اما نکته مهم و پرسش اصلی در این است که چه زمانی باید عرضه اولیه ها را به فروش برسانیم؟
با توجه به رده های بازدهی مختلف، زمان فروش عرضه اولیه مشخص می شود.
بازدهی های عرضه اولیه
بازدهی اولیه
بازدهی اولیه به رشد قیمت چند روز نخستین و پی در پی سهام عرضه اولیه شده در بازار بورس گرفته می شود. این رشد تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که صف خرید ادامه داشته و شاهد شکل گیری صف فروش نباشیم. اما پس از گذشت چند روز شکل گیری پشت سر هم صف خرید، تعادل به این سهام آمده و صف فروش نیز متعاقب آن شکل می گیرد. به این شکل بازدهی اولیه سهام به پایان رسیده و می توان این را یک گام برای فروش سهامدارانی که تعجیل در بازگشت سرمایه خود دارند، دانست.
بازدهی ثانویه
در بازدهی ثانویه، باید منتظر ماند تا پس از یک دوره تعادل سازی و تشکیل صف فروش و به جریان افتادن خرید و فروش های متعادل در سهام عرضه اولیه، رشد دیگری از آن را شاهد باشیم. اما این مورد در صورتی اتفاق می افتد که به راستی سهام عرضه اولیه وارد شده به بازار بورس، ارزنده بوده و پتانسیل رشد و افزایش قیمت سهام را داشته باشد. در غیر این صورت نباید آن چنان در انتظار افزایش قیمت سهام در بازدهی ثانویه آن بود و نرخ سهام حتی ممکن است عقب گرد داشته باشد. با این حساب رشد و بازدهی ثانویه قیمت سهام عرضه اولیه چیزی نیست که بخواهیم نسبت به آن مطمئن باشیم.
بازدهی ناشی از رشد بازار
بازدهی ناشی از رشد بازار معمولا چندین ماه پس از عرضه اولیه سهام ایجاد شده و این مورد نیز بستگی به صنعت وابسته به سهام عرضه اولیه دارد. به طور مثال اگر سهام عرضه اولیه در صنعت قند و شکر باشد، باید دید که وضعیت این صنعت در بازار چگونه است و با توجه به آن، قیمت سهام عرضه اولیه نیز در بازدهی ناشی از رشد بازار، تغییر خواهد کرد. این نوع بازدهی سهام عرضه اولیه به صورت مستقیم از جو کلی بازار سهام و اقتصاد کشور در بخش های مختلف، تاثیر می پذیرد و برای دنبال کردن آن، باید فضای کلی بازار را دنبال کرد. درست مانند دنبال کردن اتفاقات برگزاری مجمع و دریافت سهام جایزه افزایش سرمایه که باید با مطالعه و پیگیری های لازم به دست بیاوریم.
حال با توجه به هر یک از گام های بازدهی بالا، شما می توانید با توجه به شکل سهامداری خود، نسبت به فروش سهام عرضه اولیه ای که پیشتر خریداری کرده اید، اقدام متناسب داشته باشید. بسته به این که شما چه نوع سهامداری را برای خود انتخاب کرده و تا چه اندازه صبوری یا تعجیل در فروش سهام دارید، می توانید هر یک از روش های سهامداری و نگه داری سهم های مختلف را پیش برده و به همان تناسب به سودآوری بپردازید.
در نظر داشته باشید که مطالعه و تسلط بر اتفاقات بازار سرمایه می تواند اثرگذاری مستقیم در سودآوری شما و شناخت سهم های مختلف داشته باشید. برای به دست آوردن سود مناسب در بازار بورس، باید مطالعه کافی داشته و از مسائل مختلف چون عرضه اولیه ها، زمان خرید و فروش، افت قیمت سهام، افزایش سرمایه در بورس و ... آگاهی یابید.