خبرگزاری کار ایران

دیگ بخار چیست ؟ و معرفی سازنده دیگ بخار

دیگ بخار چیست ؟ و معرفی سازنده دیگ بخار
کد خبر : ۹۵۶۱۱۵

دیگ بخار چیست؟ کار دیگ بخار تبدیل آب به بخار است که از یک مخزن تحت فشار ساخته می‌شود. این دستگاه انرژی لازم را از راه انواع سوخت‌های فسیلی، الکتریکی، و تشعشعی تامین می‌کند. استفاده از دیگ بخار از اوایل قرن هجدهم میلادی آغاز شد که امروزه کاربرد آن در صنعت‌های مختلف مانند صنایع غذایی، سیستم‌های گرمایشی و نیروگاه‌ها کاملا قابل مشاهده است. جنس اکثر دیگ‌های بخار، فولاد بسیار محکم است تا فشار بسیار زیاد حاصل از گرما باعث انفجار نشود.

اگر دوست دارید به صورت دقیق‌تر بدانید دیگ بخار چیست؟ در این مقاله همراه ما باشید‌.

 دیگ بخار چگونه کار می‌کند؟

دستگاه دیگ بخار برای تبدیل آب به بخار دارای یک مخزن تحت فشار و مشعل حرارتی است که انرژی حرارتی لازم برای تولید بخار را توسط مشعل تولید می‌کند. انرژی حرارتی باعث بالا رفتن دمای آب می‌شود و افزایش دما تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که آب به نقطه جوش برسد. سپس با رسیدن آب به این شرایط، بخار آب تولید می‌شود. البته عملکرد دیگ بخار به این راحتی‌ که سخن می‌گوییم، نیست و هنگام استفاده از آن، باید برخی نکات مهم رعایت شود. به عنوان مثال، برای این ‌که شرایط آب ورودی باعث رسوب گرفتگی دیگ بخار نشود‌، باید سختی زیاد آب از بین برود. در صورت عدم تصفیه آب احتمال انفجار دیگ بخار به وجود خواهد آمد.

همیشه مشکل رسوب خوردگی دیگ بخار، دردسرساز است که برای پیشگیری از آن  دستگاه زیر آب زنی بودان بویلر صنعتی یا دی ارتیو وارد عمل ‌می‌شود. این دو دستگاه گازهای اکسیژن و دی اکسید کربن داخل آب ورودی را از بین می‌برند و آب تصفیه شده را برای دیگ بخار مهیا می‌کنند. اما اگر در این شرایط باز هم اکسیژن داخل آب باقی ماند، در آخر از روش‌های شیمیایی برای تصفیه آب استفاده می‌کنند. بعد از اتمام فرایند تصفیه، آب از طریق پمپ به داخل مخزن دیگ بخار تزریق می‌شود.

بخار آب چگونه شکل می گیرد؟

بعد از ورود آب تصفیه به مخزن بخار، از طریق لوله‌ها به قسمت‌های گوناگون کوره منتقل می‌شود و از آنجایی که مشعل در محفظه احتراق قرار دارد، دمای لوله‌ها کم کم بالا می‌رود و آب داخل لوله به بخار تبدیل می‌شود. آب و بخار به دیگ بخار منتقل و از یکدیگر جدا می‌شوند. سپس بخار جدا شده برای اطمینان بیشتر دوباره توسط جدا‌کننده، از آب جدا می‌شود. و این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که بخار خشک تولید شود. بنابراین بخار خشک با کاهش رطوبت بخار آب شکل می‌گیرد که دمای آن بسیار زیاد است.

با توجه به نیاز صنایع مختلف، دیگ بخار انواع بخارهای خشک، سوپرهیت، خشک و مرطوب را تولید می‌کند که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند.

با انواع دیگ بخار آشنا شوید.

اگر بخواهیم انواع دیگ بخار را از نظر نوع جنس نام ببریم، به دو دسته چدنی و فولادی تقسیم بندی می‌شود. دیگ بخار چدنی برای تولید بخار کم فشار کاربرد دارد. اما از دیگ‌ بخار فولادی برای تولید بخارهای پرفشار استفاده می‌شود. دیگ بخار پرفشار یا همان فولادی توانایی تولید بخار آب با فشار بالای ۱۵ psig را دارد.

دیگ بخار لوله آتشین: این نوع دیگ بخار برای افزایش درجه حرارت از آتش و دود استفاده می‌کند.

دیگ بخار لوله آبی: لوله‌های آبی این مدل بر سر شعله‌های آتش قرار می‌گیرد که در این صورت آب درون لوله‌ها به درجه حرارت بالا می‌رسد. دیگ بخار لوله آبی برای تولید فشارهای بالا ساخته می‌شود.

 دیگ بخار ترکیبی: این مدل دیگ همانند سایر دیگ‌ها دارای کوره و لوله‌های انتقال حرارت است. اما برای افزایش انتقال حرارت در قسمت خروجی از لوله‌های فین‌دار استفاده می‌شود.

 قیمت دیگ بخار به چه عواملی بستگی دارد؟

دیگ بخار از قسمت‌های مختلف تشکیل می‌شود که شامل مشعل، پمپ تغذیه ،کنترل کننده‌ها، نشان‌دهنده‌های سطح آب، مانومترها، ترمومترها، شیر اصلی خروج بخار، شیر اطمینان، شیر تغذیه، شیر تخلیه، شیر زیر موبری و... می‌باشد. زمانی که دیگ بخار از تجهیزات باکیفیت و ایمنی ساخته شود، به صورت صحیح و بدون توقف کار می‌کند. اما اگر هر کدام از قطعات با مشکل خاصی روبرو شوند، روند تولید بخار به طور کلی از کار می‌افتد و حتی به دلیل ایراد برخی از قطعات مانند شیر اطمینان احتمال بروز انفجار و به خطر افتادن جان افراد افزایش پیدا می‌کند. بنابراین قیمت انواع دیگ بخار به تجهیزات مورداستفاده در آن بستگی دارد.دیگ بخار چیست ؟ و معرفی سازنده دیگ بخار

شرکت‌های زیادی دیگ بخار می‌سازند، اما تولیدکننده‌ی معتبر کم است!

امروزه با پیشرفت تکنولوژی تولیدکننده‌های زیادی در زمینه ساخت انواع دیگ بخار فعالیت می‌کنند. اما این که به کدام سازنده دیگ بخار می‌توان اطمینان کرد، مسئله مهمی است. شرکت آذر استیل فن آوران با داشتن پروانه استاندارد اجباری در زمینه تولید دیگ بخار و دیگ آب گرم فعالیت می‌کند. این مجموعه با بیش از دو دهه فعالیت، پروژه‌های بسیار فراوانی را در سطح کشور با موفقیت انجام داده و در زمینه تولید دیگ بخار افتخارات زیادی به دست آورده است.

تولیدات آذر استیل فن‌آوران زاگرس شامل موارد زیر می‌باشد:

  • دیگ‌های بخار
  • دیگ‌های آب داغ و آب گرم
  • فیلتر شنی
  • سختگیر
  • تجهیزات کامل استخر و سونای خشک و سونا بخار و جکوزی
  • طراحی و اجرای پروژه های تاسیساتی

تولید دیگ بخار توسط بهترین مواد اولیه توسط فن‌آوران زاگرس

شرکت فن‌آوران زاگرس با بهره‌مندی از دستگاه‌های جدید، مواد اولیه استاندارد و کادر حرفه‌ای و باانگیزه خط تولید خود را به مرز موفقیت رسانده است و از کنترل دائم مراحل تولید چشم‌پوشی نمی‌کند. و این اطمینان را به مشتریان خود می‌دهد که سال‌های بسیار زیادی می‌توانند از دیگ بخار استفاده کنند و از‌ فناوری آن به نحو احسن بهره‌مند شوند.

شرکت فناوران زاگرس برای تولید دیگ‌های بخار آب گرم و آب داغ از ورق‌های 17Mn4، DIN 17155 و لوله‌های آتش خوار DIN 17175 S.T35.8 و الکترودهای 7018 و 6013 به صورت پیش گرم شده استفاده می‌کند. همچنین روند تولید توسط جوشکاران دارای گواهینامه طبق WPS و PQR با موفقیت پیش می‌رود.

نگران بررسی سالانه دیگ بخار نباشید.

دیگ بخار چیست ؟ و معرفی سازنده دیگ بخار

شرکت فن‌آوران زاگرس با بهره‌مندی از کادر حرفه‌ای به‌منظور خدمات پس از فروش دیگ بخار، آماده خدمت‌رسانی به مشتریان خود می‌باشد و در صورت نیاز به صورت سالانه دیگ بخار آن‌ها را توسط کارشناسان مورد تایید وزارت کار و امور اجتماعی و اداره استاندارد مورد بررسی قرار می‌دهد.

کلام آخر

حال که می‌دانید دیگ بخار چیست، ساختار آن چگونه می‌باشد و برای چه زمینه هایی کاربرد دارد، می‌توانید برای خرید از طریق شرکت فن‌آوران زاگرس با اطمینان کامل اقدام کنید.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز