جدیدترین روشهای بازاریابی برای رشد چند برابری کسب و کارها
تکنولوژی هوش مصنوعی به برندها امکان میدهد دادههای کاربران را در حوزههای مختلف مانند بازاریابی پردازش و از تحلیل آنها راهحلهای جالبی بدست آورند.
امروزه کسب و کارها برای تحقق اهداف بازاریابی تجاری خود که عمدتاً به توسعه کسب و کار و رشد فروش منتهی میشود از روشهای مختلفی استفاده میکنند. تبلیغات محیطی، تبلیغات در فضای دیجیتال، برگزاری رویدادهای خبری و... از روشهایی است که بسیاری از کسب و کارها با کمک یک آژانس دیجیتال مارکتینگ از آنها استفاده میکنند؛ اما در سال جدید و با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، بهترین و جدیدترین روش برای توسعه کسب و کار در حوزههای مختلف چیست؟ اگر این سؤال شما هم هست با ما همراه شوید تا در مورد جدیدترین روشهای بازاریابی در سال جدید برای توسعه کسب و کارها بدانید.
بازاریابی مدرن راهکار جدید توسعه کسب و کارها
بازاریابی مدرن نوعی از بازاریابی است که در آن از ظرفیت و پتانسیل اینترنت، شبکههای اجتماعی و بهطور کلی ابزارهای جدید و تکنولوژی استفاده میشود تا خدمات و محصولات شرکت به مخاطبان معرفی شود. شاید با خود بگویید که بازاریابی مدرن همان دیجیتال مارکتینگ است؛ اما باید بدانید که بازاریابی مدرن ارتباط نزدیکی با دیجیتال مارکتینگ دارد و در واقع بازاریابی دیجیتال قسمتی از بازاریابی مدرن است.
در بیان تفاوت بازاریابی مدرن و دیجیتال مارکتینگ باید بگوییم که دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تولید محتوا در وبسایت، ایمیل مارکتینگ، شبکههای اجتماعی، محصولات یا خدمات، یک شرکت را به شیوهای جدید به مخاطبان و مشتریان معرفی میکند. به عنوان مثال بسیاری از فعالان حوزه بازاریابی و همچنین دیجیتال مارکترها، سعی میکنند با تکنیکهای سئو و بهبود رتبه وبسایت در الکسا به بهتر دیده شدن وبسایت کمک کنند. به همین دلیل است که آموزش سئو این روزها رایج شده است و بسیاری از افرادی که قصد دارند وارد حوزه بازاریابی شوند به یادگیری سئو علاقمند هستند.
فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ همچنین با استفاده از خدمات اینفلوئنسرمارکتینگ، محصول و خدمات برندها را معرفی میکنند که البته استفاده از این روشها گاه موفق و گاه ناموفق است.
در بازاریابی جدید اما سعی میشود از تمام ظرفیت ابزارهای تبلیغاتی استفاده شود تا شرکت با کمترین هزینه ممکن، محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کند و در گام بعدی آنها را به خرید ترغیب کند. در این شیوه از بازاریابی روی انتخاب ابزار مورد استفاده وسواس و دقت بسیار زیادی وجود دارد و با ارزیابی و بررسی فعالیت شرکت، گروه مخاطبان، اهداف برند و... ابزاری انتخاب میشود که با کمترین هزینه و در سریعترین زمان ممکن به نتیجه مورد برسد. برای انتخاب روش مناسب تبلیغاتی نیز از خدماتی چون، تحقیقات بازاریابی استفاده میشود.
در ادامه برخی از روشهای مورد استفاده بازاریابی مدرن معرفی میشوند.
تمرکز در شخصیسازی
تبلیغات شخصی سازی شده یکی از تکنیکهای بازاریابی اینترنتی است که در آن ویژگیهای کاربر و رفتارهای آنلاین او را ردیابی میشود تا پیامهای تبلیغاتی را شخصیسازی و هدفمندتر تولید کنند. در پی این شخصیسازی، یک تبلیغکننده میکوشد پیام بازاریابی خود را با نیازهای منحصر به فرد یک مشتری خاص تنظیم کند.
توسعه باشگاه مشتریان
بر خلاف تصور عامه باشگاه مشتریان تنها به ضبط صدای اعتراض مشتری و ردهبندی مشتریان بابت ارائه تخفیفهای جزئی محدود نمیشود. در بازاریابی مدرن، آنچه مهم است تفکیک و دستهبندی مشتریان از لحاظ گروه اجتماعی، شغلی، تحصیلی و سنجش نیاز آنهاست تا متناسب با نیاز آنها از ابزار مناسب برای معرفی محصول یا خدمات به آنها استفاده شود. در بخش دوم ایجاد تجربه خوب برای مشتری موضوع مهمی است که بسیاری از کسب و کارها از اهمیت آن غافل هستند.
استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی
هوش مصنوعی امروزه ابزار مناسبی است که استفادههای بسیاری از آن میشود. هوشمند صنوعی تکنولوژی است که برای یافتن سریع پاسخها از ترکیبی از ویژگیهای مختلف مانند روباتهای گفتگو و کمک صوتی استفاده میکند. حقیقت این است که تجربه کوتاه استفاده از این تکنولوژی ثابت کرده است که سرمایه گذاری در تکنیکهای بازاریابی با کمک هوش مصنوعی دارای توجیه اقتصادی است و معمولاً میزان بازگشت سرمایه قابل قبولی دارد.
تکنولوژی هوش مصنوعی به برندها امکان میدهد دادههای کاربران را در حوزههای مختلف مانند بازاریابی پردازش و از تحلیل آنها راهحلهای جالبی بدست آورند.
پادکست
پادکست یک شیوه اطلاعرسانی جدید است که امروزه بسیار محبوب شده است و برای تحقق اهداف بازاریابی از آن استفاده میشود. امروزه تولیدکنندگان پادکست علاوه بر انتشار محتواهای صوتی با اهداف آموزشی، اطلاعرسانی و...در تولید محتواهای تبلیغاتی نیز فعال هستند.
محتوای متنی
اگر چه تولید محتوای متنی از قدیم رایج بوده است؛ اما ارتقای روشهای تولید محتوای متنی موجب شده است که این شیوه بازاریابی همچنان محبوب و کارآمد باشد. از نظر کارشناسان حوزه بازاریابی، محتوای متنی اثری عمیق و طولانیتر بر ذهن مخاطب داشته و همچنین فضای بیشتری بابت معرفی محصول و خدمات به برند و کسب و کارها میدهد.
ویدئو مارکتینگ
ویدئو مارکتینگ نیز روشی کاربردی در بازاریابی امروزی است. از ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی برای رسیدن به مقاصد مختلف از ایجاد گزارش مشتری، تبلیغ برند، خدمات یا محصولات استفاده میشود. علاوه بر این، بازاریابی ویدیویی میتواند به عنوان واسطهای برای آموزش نحوه استفاده، ترویج توصیفات مشتری و ارائه محتوای ویروسی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی از تاثیرگذارترین رسانهها روی مخاطب هستند و بسیاری از برندها از اهمیت این ابزار آگاه هستند. اما قطعاً استفاده از این ابزار باید و نبایدهایی دارد که با رعایت آنها اهداف بازاریابی محقق میشود.
ختم کلام
امروزه آژانسهای بازاریابی از تمام یا برخی از ابزارهای معرفی شده برای ارائه خدمات مطلوب بازاریابی به مشتریان خود استفاده میکنند. اما یک آژانس بازاریابی معتبر و حرفهای به خوبی از باید و نبایدهای استفاده از ابزارهای تبلیغاتی آگاه است و با بررسی وضعیت کسب و کار، اهداف، مخاطبان و چشمانداز کسب و کار برای تحقق اهداف بازاریابی برند برنامهریزی میکند. مدیر مارکتینگ مرجع کاملی از آموزشهای کاربردی است که علاوه بر اشراف و ارائه تمام روشهای جدید دیجیتال مارکتینگ، بهترین شیوه بازاریابی را به کسب و کارها پیشنهاد میدهد. اگر به توسعه کسب و کار خود فکر میکنید به وبسایت مدیر مارکتینگ مراجعه کنید.