تجهیزات راه اندازی سیستم تلفن تحت شبکه voip
از همان روزهایی که اولین جرقههای VOIP زده شد؛ مشخص بود که این فناوری به زودی تمامی ارتباطات تلفنی و مبتنی بر انتقال صدا را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. ویپ یا VOIP به معنی " انتقال صدا بر بستر اینترنت " میباشد. این روزها کاربردهای این تکنولوژی به سرعت در حال افزایش بوده و تمامی ارتباطات را تحت تاثیر خود قرار داده است.
یکی از کاربردهای کلیدی و مهم ویپ ، راه اندازی یک سیستم تلفن تحت شبکه در ادارات، سازمانها و مراکز تجاری میباشد. شرکت ایده آل گستر نمایندگی رسمی محصولات مخابراتی و اداری پاناسونیک در ایران، در این مقاله به بررسی سیستمهای تحت شبکه VOIP و تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی آنها پرداخته است.
مرکز تلفنهای سنتی که در اصطلاح به آنها سانترال نیز گفته میشود؛ برای انتقال صدا از خطوط مخابرات استفاده میکنند؛ در حالی که سیستمهای تحت شبکه، کاملا مبتنی بر اینترنت و سایر شبکههای کامپیوتری میباشند.
به دلیل امکانات گستردهای که سیستمهای تحت شبکه ( ممکن است شما آنها را با نام سانترال نرم افزاری نیز بشناسید ) در اختیار کاربران قرار میدهند؛ استقبال از راهاندازی آنها در سالیان اخیر بسیار زیاد شده است. از مهمترین مزیتهای یک سیستم تلفن تحت شبکه نسبت یه مراکز تلفن سنتی، میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
-
هزینههای پایینتر
-
دسترسی بیشتر
-
افزایش کیفیت مکالمات
-
مقیاس پذیری بیشتر
-
قابل حمل بودن
-
انعطاف پذیری بیشتر
حال میخواهیم بدانیم که برای راه اندازی یک سیستم تحت شبکه VOIP به چه تجهیزاتی نیاز داریم ؟
مهمترین قسمت از یک مرکز تلفن تحت شبکه VOIP سرور مرکزی میباشد. این سرور به دو روش متفاوت در دسترس مشتریان قرار دارد: استفاده از یک کامپیوتر به عنوان سرور و یا یک سانترال تحت شبکه یا IPPBX . سانترالهای تحت شبکه نسل جدیدی از PBX ها میباشند که به جای استفاده از خطوط تلفن، با تجهیزاتی که بر روی آنها پیاده سازی شدهاند؛ صدا را از طریق خطوط اینترنت و به صورت دادههای دیجیتال ( صفر و یک ) منتقل مینمایند.
سانترالهای تحت شبکه شرکت پاناسونیک به واسطه کیفیت، قیمت مناسب، ماندگاری بالا و سهولت در استفاده از محبوبترین IPPBX های موجود در بازارهای داخلی میباشند. در صورتی که قصد راه اندازی یک سیستم تحت شبکه VOIP را دارید؛ خرید یک IPPBX تولید شده توسط پاناسونیک؛ اولین قدم شما در این راه خواهد بود.
ایده آل گستر ؛ نمایندگی رسمی سانترالهای تحت شبکه پاناسونیک
شرکت ایده آل گستر قریب به دو دهه است که به عنوان نمایندگی رسمی پاناسونیک در ایران، در حال ارائه خدمات به مشتریان و علاقمندان این برند محبوب میباشد. یکی از محصولاتی که این شرکت به صورت اصل و با کیفیت اورجینال در اختیار مشتریان خود قرار میدهد؛ سانترالهای تحت شبکه پاناسونیک میباشند. این دستگاهها و سایر محصولات عرضه شده در ایده آل گستر ، همراه با گارانتی معتبر و یک ساله ایده آل عرضه شده و از تمامی خدمات پس از فروش پاناسونیک نیز برخوردار میباشند.
در صورتی که قصد راه اندازی یک سیستم تلفن تحت شبکه VOIP از ایده آل گستر را دارید؛ بهتر است قبل از هر اقدامی، با مشاورین فروش این شرکت تماس گرفته و مشاورهها و راهنماییهای لازم را در این زمینه دریافت نمایید.
تجهیزات راه اندازی سیستم تلفن تحت شبکه voip
اکنون زمان آن رسیده است تا به تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی و استفاده از یک مرکز تلفن تحت شبکه بپردازیم. مهمترین مواردی که برای استفاده از این مراکز تلفن، به آنها نیاز خواهید داشت؛ عبارتند از:
یک شبکه محلی
قبل از هرچیز، شما برای راه اندازی این مراکز تلفن، احتیاج به یک شبکه محلی خواهید داشت. در صورتی که مجموعه شما دارای یک شبکه محلی باشد؛ میتوانید این مرکز تلفن VOIP خود را بر روی همان شبکه راه اندازی نمایید ( در صورتی که از سرعت و قدرت کافی برخوردار باشد ) . در غیر این صورت باید با استفاده از تجهیزات لازم از قبیل : کابل شبکه ، سوکت شبکه ، سوئیچ ، پچ پنل ، رک و ... اقدام به ایجاد یک شبکه محلی نمایید.
سرور VOIP
همانطور که اشاره شد؛ اولین اقدام برای راه اندازی یک مرکز تلفن تحت شبکه، فراهم نمودن سرور مرکزی آن میباشد. این سرور را به دو روش میتوان فراهم نمود:
استفاده از یک کامپیوتر به عنوان سرور
در این روش، از یک کامپیوتر استفاده شده و ابزارهای لازم بر روی آن، نصب میشوند. برای استفاده از رایانه به عنوان سررو، باید یک نرم افزار VOIP بر روی آن نصب شود. این نرم افزار تماسهای ورودی و خروجی شرکت را مدیریت کرده و به نوعی قلب تپنده مرکز تلفن تحت شبکه میباشد. مواردی مانند رابط خطوط شهری، رابط خطوط آنالوگ و ... نیز برای کامپیوتر سرور ضروری بوده و باید متناسب با نیاز مجموعه، تهیه شده و راه اندازی شوند.
نرم افزارهای ویپ در انواع مختلفی قابل دسترسی میباشند. البته تمامی آنها از سیستم عامل لینوکس به نام استریسک ( Asterisk ) میباشد. این سیستم عامل در کنار رابطهای گرافیکی ( محبوبترین آنها Issabel ) میتواند به عنوان نرم افزار ویپ بر روی سرور اصلی نصب شده و مورد استفاده قرار بگیرد.
استفاده از یک IPPBX
این دستگاهها به عنوان سانترالهای تحت شبکه شناخته میشوندو در ظرفیتهای مختلف در بازار موجود میباشند. مشتریان با توجه به نیازهای خود میتوانند این سانترالها را خریداری کرده و به کمک تکنسینهای فنی و متخصص، آنها را راه اندازی نمایند. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از IPPBX به عنوان سرور، احتیاجی به نرم افزار ویپ و سایر تجهیزات ندارید. زیرا این سانترالها به گونههای طراحی شدهاند که تمامی ابزارهای لازم را در اختیار دارند.
برای آشنایی با تفاوت ویپ و سانترال در سیستم های تحت شبکه مقاله دیجیاتو را بخوانید
تلفنهای تحت شبکه یا IP-PHONE
این تلفنها در اختیار کارمندان و بخشهای مختلف شرکت قرار میگیرند و به عنوان جایگزین دستگاههای تلفن سنتی عمل میکنند. این تلفنها از پروتکل SIP ( پروتکل مشترک و مورد استفاده توسط تمامی برندها و نرم افزارهای ویپ ) پشتیبانی میکنند. تلفنهای تحت شبکه توسط برندهای مختلفی تولید و به بازار عرضه شدهاند. از جمله بهترین برندهای تلفن تحت شبکه میتوان به پاناسونیک ، یالینک و گرنداستریم اشاره کرد. در صورت نیاز به تلفنهای IP-PHONE میتواند با واحد فروش ایده آل گستر تماس گرفته و پس از دریافت راهنماییهای لازم، از میان محصولات مختلفی که توسط برندهای اشاره شده، تولید شدهاند؛ تلفن تحت شبکه مورد نیاز خود را همراه با یک گارانتی دوازده ماهه خریداری نمایید.
گت وی ( GATEWAY )
در صورتی که مجموعه شما دارای خطوط آنالوگ و سنتی میباشد؛ برای استفاده از یک مرکز تلفن تحت شبکه نیاز به دستگاهی خواهید داشت که دادههای آنالوگ را به دیتاهای دیجیتال ( صفر و یک ) تبدیل نماید. به این دستگاهها گت وی گفته میشود. GATEWAY در لغت به معنی دروازه میباشد و در اینجا نیز به نوعی یک دورازه برای ورود سیگنالهای آنالوگ به شبکه میباشد.
گت وی ها یا به صورت مبدل سیگنالهای آنالوگ به دادههای دیجیتال ( FXO ) عمل میکنند و یا در جهت عکس، دیتاهای دیجیتال را به سیگنالهای آنالوگ ( FXS ) تبدیل میکنند. در صورتی که برای راه اندازی سیستم تلفن تحت شبکه، از IPPBX استفاده نمایید؛ ممکن است نیاز به خرید گت وی نیز نداشته باشید.
البته در نظر داشته باشید که در سالیان اخیر، اداره مخابرات اقدام به ارائه خطوط تلفن جدید ( SIP TRUNK ) نموده است. این خطوط قابلیت انتقال دادههای دیجیتال را داشته و در نتیجه نیازی به استفاده از گت وی نیست. بنابراین قبل از خرید این تجهیزات، از نوع خط تلفنی که از مخابرات دریافت نمودهاید؛ مطمئن شوید.
تیم راه اندازی متخصص و حرفهای
حال که تمامی تجهیزات مورد نیاز خود را با توجه به نیازهای مجموعه، تهیه کردهاید؛ احتیاج به نصب و راه اندازی آنها خواهید داشت. برای اینکار حتما باید از متخصصینی فنی و مجرب استفاده نمایید. راه اندازی یک مرکز تلفن تحت شبکه VOIP احتیاج به دانش و تجربه کافی دارد؛ بنابراین در این زمینه با دقت عمل نموده و راه اندازی مرکز تلفن خود را به افراد مورد اعتماد واگذار نمایید.
واحد فنی ایده شرکت ایده آل گستر با استفاده از مهندسینی متخصص و کار آزموده، یک انتخاب مناسب در زمینه راه اندازی مرکز تلفن تحت شبکه میباشد.
و در آخر
با توجه به مواردی که در این مقاله به آنها اشاره شد؛ به نظر نمیرسد راه اندازی یک مرکز تلفن تحت شبکه آنقدرها هم پیچیده و دشوار باشد. تنها کاری که در این زمینه لازم است با دقت انجام دهید؛ انتخاب تجهیزات مناسب و باکیفیت و همچنین سپردن پروژه به افراد قابل اعتماد و متخصص میباشد. امیدواریم ارائهای که امروز و توسط شرکت ایده آل گستر تقدیم حضورتان شد؛ توانسته باشد دید روشنتر و بهتری نسبت به مرکز تلفن تحت شبکه VOIP در شما ایجاد کرده باشد.