خبرگزاری کار ایران

حقوق مسافر در پروازهای داخلی

حقوق مسافر در پروازهای داخلی
کد خبر : ۸۹۱۴۶۲

مسافران در پروازهای مختلف هوایی دارای حقوق خاصی هستند. این حقوق به خاطر این است که مسافران بیش‌ترین لذت را از سفرشان داشته باشند. برای مثال فرض کنید یک شرکت هواپیمایی تاخیری در پرواز خود دارد و به همین خاطر شما برای سفر کاری‌تان دچار مشکل می‌شوید. در این صورت اگر شما از حقوق خود مطلع باشید می‌توانید یک مبلغ خاصی را به عنوان جریمه از آن ایرلاین هوایی دریافت کنید.

تمامی این حقوق واضح و مشخص است اما باید در نظر داشته باشید که این حقوق ممکن است در پروازهای مختلف، متفاوت باشد. معمولا ایرلاین‌های داخلی همگی دارای قوانین یکسانی در بخش حقوق مسافران هستند و این موضوع کمک می‌کن تا بتوانید حقوق شخصی‌تان را راحت‌تر بشناسید.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با مهم‌ترین حقوق مسافر در سفرهای داخلی آشنا کنیم تا در صورت به وجود آمدن هر مشکلی بتوانید از حقوق خودتان دفاع کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که با خرید بلیط هواپیما از طریق وب سایت‌ می‌توانید در وقت و هزینه‌های‌تان صرفه جویی کنید. همچنین در نظر داشته باشید که در سایت علی بابا امکانی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید کمترین قیمت بلیط را خریداری کنید.

در حقیقت اگر می‌خواهید اگر می‌خواهید بلیط ارزان هواپیما تهیه کنید می‌توانید از طریق تقویم قیمتی علی بابا، حداقل قیمت بلیط را از ۳ روز قبل و ۳ روز بعد از تاریخ انتخابی‌تان مشاهده کنید. همچنین اگر وقت و حوصله کافی برای چک کردن لحظه‌ای وب‌سایت ندارید می‌توانید از امکان مطلع کردن کاهش قیمت وب سایت علی بابا استفاده کنید. این موضوع باعث می‌شود تا به‌محض کاهش قیمت بتوانید از طریق پیامک مطلع شوید. پس در نظر داشته باشید که با رزرو بلیط هواپیما می‌توانید از کمترین قیمت بلیط هواپیما مطلع شوید. ایرلاین ها موظف هستند طبق ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری و ماده ۱۹ کنوانسیون ورشو که در تاریخ ۱۳۵۴/۳/۳۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده این دستورالعمل ها را رعایت کنند. هدف این دستورالعمل ها تامین رضایت مسافر و رعایت حقوق مسافر در پروازهای داخلی است.

حقوق مسافر در پروازهای داخلی

قانون عدم تبعیض:

قاون عدم تبعیض یکی از مهم‌ترین قانون‌های شرکت‌هایی هوایی است که بیان می‌کند تمامی مسافران از حقوق یکسان و برابری برخوردارند. مسافرانی که به صورتی بلیط هواپیما را برای سفرهای‌شان تهیه می‌کنند از حقوق یکسانی برخوردارند. به عبارت دیگر هرگونه تبعیض بین مسافران ناقض قوانین و حقوق مسافر تلقی می شود. پس اگر رزرو بلیط هواپیما به‌صورت آنلاین را انجام داده‌اید آگاه باشید که باید شما و دیگر مسافران از حقوق یکسانی برخوردار باشید.

ممانعت از سفر:

اگر شما یک بلیط هواپیما را از یک وب سایت تهیه کردید و شرکت هواپیمایی به هر دلیل مانع از ورود شما به هواپیما شد باید در نظر داشته باشید که شرکت هوایی موظف است تمامی هزینه بلیط هواپیما را به شما بازگرداند و یک بلیط رایگان نیز به شما ارائه کند. بر اساس حقوق مسافر در پروازهای داخلی، بلیط ارائه شده به مسافر باید از نظر مسیر و کلاس پروازی شبیه بلیط اصلی مسافر باشد. همچنین در صورتی که امکان انتقال مسافر به سایر شرکت های هواپیمایی وجود داشته باشد این امر بدون پرداخت هزینه و خسارت انجام می شود.

ابطال پرواز

ممکن است بعضی از بلیط‌های یک ایرلاین به دلایل خاصی مانند فنی یا محدودیت‌های عملیاتی کنسل شود. در این شرایط باید حقوق مسافر طبق موارد گفته شده در زیر رعایت شود: اگر ابطال پرواز تا یک هفته قبل از زمان پرواز باشد شرکت هواپیمایی موظف به استرداد کامل وجه بلیط خواهد بود. اگر ابطال از شش روز تا زمان پرواز باشد، شرکت هواپیمایی علاوه بر استرداد وجه بلیط موظف به پرداخت خسارت به مسافر نیز خواهد بود.

جریمه کنسلی بلیط هواپیما در ایرلاین های مختلف چگونه محاسبه می شود؟

 

تاخیر در پرواز:

تاخیر در پرواز نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن دقت زیادی داشته باشید تا در صورت رخ دادن بتوانید طبق قوانین مشخص حقوق خود را دریافت کنید. ممکن است شما مجبور شوید ساعت‌ها به خاطر یک پرواز معطل شوید. در چنین شرایطی باید در نظر داشته باشید که شرکت و ایرلاین مربوطه موظف است به شما جریمه مشخصی پرداخت کند. در صورتی که تاخیر در پرواز بین یک ساعت تا دو ساعت باشد ایرلاین موظف است از مسافران پذیرایی نوع اول(میان وعده) داشته باشد. اما در صورتی که تاخیر بین ۲ ساعت تا ۴ ساعت باشد شرکت هواپیمایی باید علاوه بر پذیرایی نوع اول، امکان برقراری تماس تلفنی برای مسافران را فراهم کند. همچنین بنا به تقاضای مسافر، شرکت موظف به تغییر پرواز خواهد بود و اگر مسافر تصمیم به انصراف از پرواز بگیرد وجه بلیت باید به صورت کامل به مسافر مسترد شود.

همچنین در صورتی که به دلیل شرایط جوی و دلایل امنیتی و اضطراری پرواز با تاخیر بیشتر از ۲ ساعت یا ابطال روبرو شود شرکت هواپیمایی وظیفه دارد علاوه بر پذیرایی نوع اول، صرفا وجه بلیت را مسترد کند. همچنین در نظر داشته باشید که با رزرو بلیط هواپیما به‌صورت اینترنتی می‌توانید در وقت و هزینه‌ها‌ی‌تان صرفه جویی کنید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز