هر روز که بخواهید
فرصت ناب مرور ۱۰۰ سال اخیر هنر ایران زیر یک سقف/بازگشت گنجینه موزه بانک پاسارگاد به میان مردم
کم تر عضوی از جامعه تجسمی ست که روزهای تلخ مرداد ماه ۱۳۹۶ را فراموش کرده باشد، روزهایی که رئیس وقت فرهنگستان هنر، موزه بانک پاسارگاد که در موسسه صبا اجاره نشین بود را به حبس برد و یک سال مردم را از تماشای آن محروم کرد.
واقعا سخت است در این روزهای وانفسا خبری بشنوید که حال تان را خوش کند اما هفته پیش این اتفاق خوب افتاد:" گنجینه موزه بانک پاسارگاد به زودی، لابد پس از پایان فاجعه کرونا، در دسترس نگاه مردم قرار می گیرد."
کم تر عضوی از جامعه تجسمی ست که روزهای تلخ مرداد ماه ۱۳۹۶ را فراموش کرده باشد، روزهایی که رئیس وقت فرهنگستان هنر، موزه بانک پاسارگاد که در موسسه صبا اجاره نشین بود را به حبس برد و یک سال مردم را از تماشای آن محروم کرد.
هر چند که خیلی ها معتقدند این اتفاق تلخ، زمینه ساز شهرت افزون تر این موزه و جلب نظر بیشتر افکار عمومی به این گنجینه ارزشمند شد اما مرداد و شهریور ۹۶ سایه ای از ترس و بدگمانی بر هنر سایه انداخته بود، بسیاری هراسیده بودند رفتار عجیب رئیس وقت فرهنگستان هنر می تواند موجبات فرار سرمایه از هنر شود و وقتی گنجینه موزه یک بانک این گونه مورد تهاجم قرار می گیرد احتمالا دیگر سرمایه گذاران هنر، عطایش را به لقایش خواهند بخشید.
اما چنین گمانه ای تنها چند روز دوام آورد، وقتی با ورود تمام قد جامعه هنری برای صیانت از گنجینه موزه بانک پاسارگاد هم سرمایه اجتماعی بی مانندی برای بانک پاسارگاد پدید آمد هم سرمایه گذاران هنر دریافتند هنرمندان نخستین پاسداران سرمایه های هنر هستند.
هفدهم مرداد و تنها سه روز پس از ادعای غریب رئیس وقت فرهنگستان هنر، نصرالله افجه ای، جلال شباهنگی،علیرضا سمیع آذر، علی شیرازی، ناصر پلنگی، طاهر شیخ الحکمایی ، لیلی گلستان، پریوش گنجی، مصطفی دشتی و ... در مصاحبه های رسانه ای اعلام کردند گنجینه بانک پاسارگاد اصیل است و از سال ۱۳۸۷ اجاره نشین موسسه صبا است.
شهریور ماه آیدین آغداشلو، پرویز تناولی... شهادت دادند آثارشان را به موزه بانک پاسارگاد داده اند و بارها از آن بازدید کرده اند.
حرکت جالب توجه هنرمندان البته با بی ادبی دامنه دار و هتاکی رئیس وقت فرهنگستان هنر همراه می شد تا اینکه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ نامه اعتراضی ۶۰۰ هنرمند خطاب به رئیس جمهور روحانی در رسانه ها انتشار یافت و پاییز رفتن رئیس وقت فرهنگستان هنر کلید خورد. هر چند این رفتن تا شهریور ۱۳۹۷ به درازا کشید که مایه گلایه جدی و حیرت بسیار جامعه هنری شد!!
گنجینه بانک پاسارگاد از اذرماه سال ۱۳۹۷ پس از اعاده حیثیت و برکناری رییس سابق فرهنگستان هنر، با نظر مدیر جدید فرهنگستان و هیات امنای آن،در چارچوب قراداد جدید در طبقه فوقانی موسسه صبا دایر شد و مردم به خصوص توریست های خارجی و جامعه دانشگاهی که مشتاق دیدار شاهکارهای مدرن و معاصر ایران هستند از این فرصت بی مانند بهره مند شدند.
اما پاییز امسال در محافل هنری زمزمه انتقال گنجینه موزه بانک پاسارگاد از موسسه صبا در گالری گردی های تجسمی پیچیده بود، جامعه هنری با خبر شدند که مدت قرارداد اجاره موزه در صبا به پایان رسیده و شایعاتی مطرح بود که بانک پاسارگاد تمایلی به اکران عمومی آن ندارد و قرار است آن را به انبارها بسپارد.
جالب اینکه ۲۹ بهمن وقتی دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر در موسسه صبا بر پا شد و خانواده تجسمی و خبرنگاران دیدند بعد از حدود ۱۰ سال طبقه دوم صبا خالی شده و خبری از گنجینه موزه بانک پاسارگاد نیست دامنه شایعات گسترش یافت.
لیکن خوشبختانه خبر خوب آقای امین تفرشی،چهره شناخته شده بانک پاسارگاد در عالم هنر همه این گمانه زنی های منفی را منتفی کرد؛
یازدهم اسفند علی اکبر امین تفرشی، مدیر ارشد اجرایی موزه بانک پاسارگاد خبر داد:" تماشاگه هنرهای تجسمی معاصر بانک پاسارگاد با توجه به اتمام مدت قرارداد از میانه پاییز امسال از موسسه فرهنگی هنری صبا نقل مکان کرده و با هدف رونق افزایی به محیط فرهنگی و هنری کشور، به زودی در یک فضای زیبای تاریخی و فرهنگی دایر میشود."
امین تفرشی افزود: "مایه مباهات است بانک پاسارگاد و گروه مالی پاسارگاد بر مبنای تعهد اجتماعی خود و با همراهی شایان توجه هنرمندان ارزنده کشور، توانستهاند گنجینهای فاخر و ارزشمند گرد هم آورند که غنای تاریخی و فرهنگی مثال زدنی در خصوص هنر مدرن و معاصر ایران را دارد."
او تاکید کرد:" یکی از جدیترین اهداف تاسیس موزه هنرهای تجسمی معاصر بانک پاسارگاد علاوه بر حمایت از هنر و هنرمندان ایران زمین، کمک به اشاعه مفهوم اقتصاد هنر و راه اندازی تماشاگهی دائمی بود تا هنردوستان، دانشجویان رشتههای هنر، شهروندان و میهمانان خارجی بتوانند مجموعه تقریباً کاملی از آثار هنری معاصر ایران را زیر یک سقف مرور کنند و بسیار خرسندیم از سال ۱۳۸۷ این مهم را ممکن ساختهایم و اکنون در مکان تازه با امکانات گستردهتر، آن را ادامه خواهیم داد."
این جدیت بانک پاسارگاد برای اکران دائمی گنجینه اش را یک سرمایه بزرگ اجتماعی باید قلمداد کرد؛ ویژه از این حیث که ایران با وجود غنی ترین منابع هنری خاورمیانه دچار فقر مفرط در زمینه موزه است و همین امروز شما تصمیم بگیرید از نمایشگاهی دیدن کنید که یکصد سال اخیر نقاشی و مجسمه ایران را مرور کند، چنین فرصتی و چنین مکانی ندارید. بانک پاسارگاد با درک درست این خلا بزرگ و مهم بر اساس تعهد اجتماعی خود گنجینه ای را شکل داد که اگر از بخش ایرانی موزه هنرهای معاصر تهران غنی تر نباشد، به یقین به آن تنه می زند.
امین تفرشی در همین خبر با اعلام این نکته که در سالها و ماههای اخیر هم گنجینه موزه بانک پاسارگاد با خرید آثار بسیار شاخص و شاهکارهای هنری جدید، غنیتر و جذاب تر شده است، اعلام کرد: عملیات بهسازی و آماده سازی محل جدید استقرار موزه، در حال انجام است و محیط نمایشی استانداردی که شایسته مردم ایران و هنر ایران باشد را تدارک دیده ایم که امیدواریم به زودی در قالب یک افتتاحیه با شکوه درهای این مجموعه نفیس و ارزشمند به روی هموطنان عزیز و فرهیخته و اهالی فرهنگ و هنر گشوده شود.
گنجینه تماشاگه هنرهای تجسمی معاصر بانک پاسارگاد بیش از یک دهه است با تلاش مستمر و بهرهگیری از نظرات کارشناسان خبره، با در اختیار داشتن حدود ششصد قطعه اثر هنری شاخص مدرن و معاصر به مجموعهای گرانبها و منحصر به فرد در زمینه هنرهای تجسمی معاصر بدل شده است و در حقیقت مرور تاریخ هنر معاصر ایران از این طریق امکانپذیر شده است.