ابوالفضل حجازی مطرح کرد:
صنعت موتورسیکلت به بیراهه رفته/ موتورسیکلتهای فرسوده نباید به فروش برسند/ کاهش 70 درصدی قدرت خرید مردم
عضو هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت از فروش مجدد موتورسیکلتهای فرسوده بیصاحب در کشور انتقاد کرد.
به گزارش ایلنا، ابوالفضل حجازی در نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر شدت تحریمها بیشتر شده ولی شاهد کنترل تورم و همچنین نرخ ارز در کشور هستیم. دلیل این مساله ورود قوه قضاییه و نهادهای امنیتی به موضوع فساد اقتصادی در کشور است و دولت نیز همکاری بیشتری در این زمینه داشته است.
وی با بیان اینکه دستگیریها در ردههای بالای کشور بهصورت جدی و آنطور که مردم انتظار داشتند در حال اتفاق است، گفت: اگر فساد اقتصادی ریشهکن نشود، نمیتوانیم کشور را به سمت توسعه پیش ببریم. کنار این برخوردها، سیاستگذاریهایی برای حمایت از تولید داخل صورت گرفته از جمله اینکه واردات قطعاتی که در داخل تولید میشوند، متوقف شده است.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت افزود: ای کاش این اقدامات قبل از خروج آمریکا از برجام صورت میگرفت. در حال حاضر بخش خصوصی از دولت دلگیر است زیرا دولت میتوانست با یک برنامه دقیق و با هماهنگی با دو قوه دیگر زودتر زمینه حمایت از تولید داخل را فراهم کند. چرا افرادی که دو تابعیتی هستند و در یک کشور دیگر برای حفظ منافع آنجا قسم خوردهاند در سازمانهای داخلی پست میگیرند. وزارت اطلاعات نباید اجازه دهد افرادی که عرق ملی ندارند در پستهای دولتی حضور داشته باشند.
وی درباره وضعیت تولید موتورسیکلت در کشور نیز گفت: در حال حاضر صنعت موتورسیکلت به بیراهه رفته است. در شرایطی که ارز 4200 تومانی برای ورود موتورسیکلت پرداخت شده و کنار آن قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی یکشبه افزایش یافته، سازندگان داخلی چطور میتوانند در بازار رقابت کنند.
حجازی تاکید کرد: سالهای قبل به اندازهای موتورسیکلت به کشور وارد شده که تا 5 سال هم نیاز به واردات نداریم طوریکه اگر حالا درهای کشور بسته شود برای بیش از 4 تا 5 سال کالای صنعتی در داخل خواهیم داشت. در حال حاضر برخی افراد کالاها را نمیفروشند و منتظرند تا دوباره بازار متلاطم شود در حالیکه اگر بازار به ثبات برسد تمام کالاهایی که در انبار هستند وارد بازار میشوند.
وی با اشاره به تولید بیش از 850 هزار دستگاه موتورسیکلت در سال 95 در کشور گفت: تولید سال 96 به 140 هزار دستگاه رسید و سال 97، 160 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد. سالجاری نیز 40 هزار دستگاه موتورسیکلت تا پایان تیرماه در کشور تولید شده است. قدرت خرید مردم بیش از 70 درصد کاهش یافته در حالیکه قیمت موتورسیکلت سه برابر شده است.
وی با اشاره به ایجاد ظرفیت تولید 200 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور، گفت: مصرف کشور سالانه 100 تا 120 هزار دستگاه پیشبینی میشود.
حجازی با بیان اینکه بیش از 90 درصد قطعهسازان موتورسیکلت در کشور تعطیل شدهاند، افزود: دلیل این اتفاق، نبود توجیه اقتصادی تولید، کاهش ظرفیت تولید موتورسیکلت و همچنین ورود مدلهای جدید موتورسیکلت به کشور و عدم توجیه تولید آن با ظرفیت کم توسط قطعهسازان داخلی است. صنعت موتور سیکلت در حال حرکت از شرایط سنتی به سمت مدرنسازی و پوستاندازی است. 40 درصد تقاضای موتورسیکلت در بازار به موتورسیکلتهای لاکچری اختصاص دارد. تقاضای خرید موتورسیکلت 70 درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به فعال بودن مجوز شمارهگذاری 42 واحد موتورسیکلت در کشور، گفت: بیش از 20 واحد با ظرفیت 30 تا 50 درصد در زمینه تولید موتورسیکلت در کشور فعال هستند. در حال حاضر به عراق و افغانستان صادرات داریم ولی بهدلیل نوسان قیمت ارز مسیر ایران به مسیر ترانزیت تبدیل شده و این کشورها مستقیم موتورسیکلت را از چین خریداری کرده و از طریق خاک ایران ترانزیت میشود که بیشتر به افغانستان میرود.
وی با اشاره به سهم 20 درصدی موتورهای CG در بازار موتور سیکلت ایران گفت: سهم این موتور سیکلتها قبلاً در بازار حدود 70 درصد بوده است.
حجازی با انتقاد از فروش مجدد موتور سیکلتهای فرسوده بیصاحب در کشور گفت: موتور سیکلتهایی که فاقد مدارک هستند یا بهدلیل تخلف بالا در پارکینگها ماندهاند در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام قرار میگیرند و با برگزاری مزایده به فروش میرسند، در نتیجه پس از گذشت حدود دو سال که در پارکینگ ماندند و فرسوده شدند دوباره به چرخه مصرف برمیگردند که آلایندگی زیادی را به همراه دارند. بارها به صورت رسمی درخواست جلوگیری از فروش دوباره این موتور سیکلتهای فرسوده را ارائه کردیم یا اسقاط شوند و یا صادر شوند ولی تاکنون این اتفاق عملی نشده است. 90 درصد این موتور سیکلتها فرسوده هستند.
وی همچنین با اشاره به تردد 8 تا 9 میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور گفت: عمر متوسط این موتورسیکلتها بین 4 تا 6 سال است.
حجازی در مورد قیمت فعلی موتورسیکلت در کشور نیز گفت: کف قیمت موتور کار 9.5 میلیون تومان است و قیمت موتورسیکلت در کشور به 100 تا 150 میلیون تومان نیز میرسد. قیمت برخی موتورهای ویژه نیز که برای استفاده از آنها مجوز صادر میشود 200 تا 400 میلیون تومان است. قیمت موتورسیکلتهای برقی نیز بین 7 تا 25 میلیون تومان است و سالجاری حدود 20 درصد از تولیدات موتورسیکلت به موتورهای برقی اختصاص دارد.