ایمان مخلصی در سمینار رقابت های استارت آپی:
تولید محتوا نقطه عطف بازاریابی آرایشگاه اینترنتی
دوازدهمین سمینار رقابتهای استارتآپی، روز دوشنبه (۱۳ خرداد ماه) در دانشگاه امیرکبیر تهران و با محوریت «آرایشگاه اینترنتی» برگزار شد.
به گزارش ایلنا ، در این رویداد مدیران آرایشگاههای آنلاین با تجربیات استارت آپی آشنا شده و به هم اندیشی در این زمینه پرداختند. ایمان مخلصی، مدیرعامل شرکت کلون تجارت پیشگام و موسس آرایشگاه اینترنتی کلون در ابتدای این جلسه، در زمینه معرفی این استارت آپ گفت: «آرایشگاه اینترنتی گزینه سوم پیش روی خانمها برای انتخاب نحوه دریافت خدمات آرایشی است. این یعنی در حال حاضر تمام سرویسهای آرایشی در سطح شهر و کشور در حال انجام است. قبل از این تنها دو گزینه پیش روی خانمها قرار داشت. یعنی زنان با روش خودآرایی یا مراجعه به سالنهای آرایشی، خدمات زیبایی دریافت میکردند. آرایشگاه اینترنتی در واقع گزینه سوم و نوینی است که پیش روی بانوان قرار گرفته است؛ و زنان به کمک آن میتوانند آرایشگاه را به جایی که دوست دارند، بیاورند. تجربه استفاده از آرایشگاه اینترنتی یعنی دریافت خدمات آرایشی با قوانین و آرامش دلخواه مشتری در محل امن خودش.»
مخلصی در ادامه با اشاره به اینکه هر کسب و کار برخط به دلیل یک «نیاز» پا به عرصه میگذارد، ادامه داد: «ما با شناخت مسالۀ نیاز در بازار، آرایشگاه اینترنتی کلون را راهاندازی کردیم. به همین خاطر برای پاسخ صریح به این نیاز باید به شکلی عمیق به مزایای استفاده از چنین آرایشگاهی میپرداختیم. در حال حاضر مزایای استفاده از آرایشگاه اینترنتی برای مخاطبان (مشتریان) کاملا مشخص شده است. اما به طور مثال میتوانم بگویم هزینه سرویسهای آرایشی و ماساژ در آرایشگاه اینترنتی ما به صورت ثابت و یکسان است. بنابراین شما در هر جای شهر باشید، هزینه مشخصی را که از قبل تعیین شده است برای دریافت سرویس آرایشی پرداخت میکنید. همچنین مشتری یک آرایشگاه اینترنتی برای دریافت سرویس نیازی به تلف کردن زمان و در اصطلاح پشت صف ماندن ندارد. در یک آرایشگاه اینترنتی چون سفارش به صورت آنلاین از طریق اپلیکیشن یا وبسایت ثبت میشود، آرایشگر راس ساعت به محل مشتری مراجعه کرده و خدمات را به ایشان ارائه میکند.»
موسس آرایشگاه اینترنتی کلون با بیان اینکه آرایشگاه اینترنتی به اندازه آرایشگاه فیزیکی مجهز است، گفت: «در حال حاضر آرایشگاه اینترنتی کلون ۷۸ سرویس زیبایی، آرایشی و ماساژ را به بانوان ارائه میکند. خدمات ما فقط برای بانوان ایرانی و توسط خانمها انجام میشود. ما برای شروع فعالیت نیازمند دریافت مجوزهای لازم بودیم به همین خاطر با کسب مجوز ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز اینماد برای ایمنی پرداخت از بهمن ۹۶ در شهر تهران آغاز به کار کردیم. البته از ابتدای سال ۹۷ موفق شدیم سرویسهای آرایشی را به شکل فراگیر در شهر تهران ارائه دهیم و در اردیبهشت گذشته اپلیکیشن ما وارد «بازار» شد.
مدیرعامل شرکت کلون تجارت پیشگام با عنوان دلایل گسترش فعالیت آرایشگاه اینترنتی کلون ادامه داد: «در یک ماه گذشته با حضور اپلیکیشن کلون و با توجه به محدودیت در انتشار نسخه ios، حدود ۱۵۰۰ نصب فعال داشتهایم. همین مساله باعث شد که ما کار را از شهر تهران فراتر ببریم. در حال حاضر همکاران ما در حال تکمیل تیم در شهرهای شیراز، اصفهان، مشهد، کرج هستند و رایزنیها برای شروع فعالیت در شهر اهواز هم انجام شده است.»
مخلصی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان سمینار در زمینه چگونگی رزرو نوبت در آرایشگاه اینترنتی گفت: «به طور کلی ما یک سامانه برای تعیین وقت آرایشگاه یا واسطهای میان آرایشگر و مشتری نیستیم. آرایشگاه اینترنتی کلون از این شکل کسب و کار فراتر رفته است. کلون یک آرایشگاه اینترنتی است. یعنی ما هیچ معرفی یا رزرو وقت و نوبتی برای مخاطب انجام نمیدهیم؛ بلکه به عنوان یک آرایشگاه واقعی همکاران آرایشگر و متخصصی داریم که در صورت ثبت سفارش خدمات ارائه میدهند. با این تفاوت که آرایشگاه اینترنتی محدود به مکان فیزیکی نیست و خدمات را در منزل یا محل کار مشتری ارائه میکند. این یعنی رقابت ما با استارت آپهای خدماترسان نیست، بلکه ما رقیبی برای سالنهای آرایشی هستیم. در نتیجه تعرفه و آرایشگر مشخص داریم و به عنوان یک برند خدماتی درست مانند یک مدیر سالن زیبایی در ارتباط مستقیم با مشتری هستیم.»
موسس آرایشگاه اینترنتی کلون در پاسخ به پرسش یکی دیگر از مخاطبان در زمینه فراهم کردن امنیت برای ورود به منزل مشتری گفت: «از ابتدای کار این سوال یکی از مهمترین دغدغههای مخاطبان ما بوده است. در مرحله اول توجه داشته باشید که ما علاوه بر فراهم کردن امنیت مشتری باید امنیت آرایشگر را نیز تامین کنیم. در تمام کسب و کارهای آنلاین آن چه در ابتدا نیاز است به آن تکیه کنیم، طی مراحل قانونی است. البته ما در آرایشگاه اینترنتی کلون به این مراحل قانونی مراحل دیگری (برای تامین هرچه بیشتر امنیت طرفین) اضافه کردیم. قانون کسب و کارهای خانگی از ما میخواهد از همکاران آرایشگرمان اطلاعات هویتی کامل داشته باشیم. به همین خاطر در بررسی اولیه آرایشگران کلون باید مدارک هویتی شخصی، اطلاعات فنی و حرفهای و گواهی عدم سوء پیشینه داشته باشند. این تمام چیزی است که قانون از ما خواسته است.»
مخلصی در ادامه با اشاره به اینکه زیبایی برای بانوان بسیار اهمیت دارد، گفت: «ما می دانیم که زیبایی برای بانوان بسیار اهمیت دارد. میتوان گفت طلبِ زیبایی نقطه مشترک تمام زنان در جهان است. بنابراین افرادی که ما به خانه و محل امن مشتری میفرستیم، همکاران ما هستند که با حساسیتی بسیار بالا چه از نظر شخصیتی و چه از نظر تخصصی انتخاب میشوند. از سمتی همان طور که اشاره شد، چون زنان و درخواستهایشان برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد، ما فرهنگ ارائه خدمات به سبک کلون را طی یک مرحله کاملا پیچیده به همکارانمان آموزش میدهیم. در واقع یک آرایشگر طی مصاحبههای مختلف و آموزشهای بسیار به سمتی حرکت میکند که کلون میخواهد خدمات ارائه دهد و بدین طریق است که ما نحوه خدماترسانی در زمینه آرایش و زیبایی را تغییر دادهایم.»
وی در ادامه توضیح داد: «همان فرآیندی که ما برای استخدام یک متخصص آرایشی داریم، برای مشتری به شکلی دیگر انجام میشود. وقتی هویت و نشانی یک فرد در سامانه ما ثبت میشود، قانون اجازه ارائه سرویس را برای ما صادر میکند. با این حال ما با تماسهای تلفنی، خانم بودن مشتری را تایید کرده و با چند سوال هویتی از او شرایطی ایمن را برای آرایشگرمان نیز فراهم میکنیم. از سمتی تمامی کسب و کارهایی که مجوز اینماد دارند نسخهای از فاکتورهایشان (در صورت وجود درخواست یا شکایت) به پلیس فتا ارسال میشود. به خاطر داشته باشید حساسیت انتخاب آرایشگر در کلون بسیار بالاست و در حال حاضر از هر هفت، هشت نفر آرایشگری که به ما مراجعه میکنند، به دلیل فیلترهای مختلف تنها یک نفر به عنوان همکار انتخاب میشود.»
مخلصی در پاسخ به این سوال که نقطه قوت مارکتینگ(بازاریابی) در کلون چیست؟! تشریح کرد: «از ابتدای حضور وبسایت کلون در دنیای مجازی، ما در حوزه تولید محتوا بسیار فعال و دقیق فعالیت کردیم و همین تولید محتوا تبدیل به نقطه عطف فعالیت ما شد. همین حالا وقتی به وبسایت کلون مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که تاکنون بیش از چهارصد مقاله مرتبط در همه حوزههای مربوط به زنان روی وبسایت ما کار شده است. با این تفاسیر کلون در سرچ گوگل بسیار خوب دیده شد. اگر کلمه «آرایشگاه» را سرچ کنید، ما در صفحه اول هستیم، با این که ما یک آرایشگاه اینترنتی و در رقابت با بسیاری آرایشگاههای فیزیکی هستیم. این یکی از حوزه هایی بوده که ما در بازاریابی با نگاهی قوی و ویژه به آن پرداختیم.»
مدیر استارت آپ کلون درباره پرسش یکی دیگر از مخاطبان راجع به نقطه ضعف آرایشگاه اینترنتی پاسخ داد: «مهمترین نقطه ضعف ما در حال حاضر این است که جدید هستیم! ما در حوزهای کار میکنیم که تقریبا تنها محسوب میشویم. یکی دو رقیب دیگر هم هستند اما نیاز ما یک رقیب جدی است؛ چراکه علاوه بر تلاش خودمان رقابت روشنگر راه ماست. اینکه ما به عنوان یک آرایشگاه اینترنتی فکر می کنیم که تمام قد عمل می کنیم در جای خود بسیار پسندیده است، اما یک رقیب قوی امکان مقایسه را برای ما فراهم می کند. این یعنی بازخوردهای مثبت مشتریان ما تا امروز بسیار لذت بخش است اما حضور رقیب می تواند به رشد مفهومی به نامِ آرایشگاه اینترنتی کمک کند.»