مدیرعامل ذوب آهن خبر داد:
تکمیل پروژه ریل ملی با تولید شمش ریل
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان به تشریح تکمیل شدن پروسه تولید ریل ملی با اجرای پروژه های جدید پرداخت.
به گزارش ایلنا، منصور یزدی زاده، مدیرعامل شرکت گفت: بیش از صد سال است که ریل و راه آهن وارد کشور شده است و تولید ریل ملی، آرزوی دیرینه ایرانیان به ویژه صنایع فولاد بود که بتوانند از این موقعیت استراتژیک بهره مند شوند و صنعت حمل و نقل ریلی را خودکفا سازند.
وی با اشاره به اینکه تولید ریل شامل دو بخش تولید فولاد ریل و نورد آن می شود، اظهار داشت: در این پروسه، ابتدا کارگاه نورد 650 را به کلیه امکانات و استاندارد روز دنیا (EN13674) مجهز کردیم، سپس با راه اندازی ایستگاه VD (گاززدایی) تولید فولاد ریل نیز به افتخارات صنعت افزوده شد.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ادامه داد: تولید ریل در کارگاهی از کارخانه انجام می گیرد که سایر مقاطع سنگین مانند تیرآهن H که جزء تولیدات استاندارد صنعت ساختمان کشور به شمار می رود و جایگزین تیر ورق محسوب می شود نیز در همین محل تولید می شود.
یزدی زاده به برنامه ذوب آهن در خصوص صادرات ریل پرداخت و تصریح کرد: اگر تمرکز بر روی تولید ریل باشد حجم بالایی از این محصول استراتژیک قابل تولید است و بازاریابی آن نیز آغاز شده است که پیشنهادات خوبی نیز دریافت کردیم.
در این بخش خبری، گزارشی با موضوع تولید شمش ریل پخش شد که در این گزارش، مهرداد تولائیان معاون بهره برداری شرکت از تولید ریل ملی با شمش های ذوب آهن با اجرای پروژه گاز زدایی خبر داد.
همچنین خسرو جوادی، مدیر بخش فولادسازی شرکت در خصوص این پروژه خاطرنشان کرد: برای تولید شمش ریل، مطابق استانداردهای جهانی، گازهای مضر باید از ذوب خارج شود و همچنین عملیات VD موجب تمیز شدن شمش می شود.
شهرام هاشمی، سرپرست ایستگاه ریخته گری بخش فولادسازی نیز در این نشست ابراز داشت: فولاد ریل، پر آلیاژ است و ریخته گری حساس دارد و از اتمسفر محیط باید جدا باشد تا از خصوصیات لازم و استحکام فیزیکی برخوردار شود.
شایان ذکر است، تولید فولادهای کیفی و صنعتی، فولادهای کم کربن جهت مصرف در صنعت خودروسازی و... از جمله دستاوردهای کسب این دانش فنی است.
همچنین ذوب آهن اصفهان در گام بعدی با ارتقای این ایستگاه گاززدایی، امکان تولید فولاد ضدزنگ را خواهد داشت.