«ایران مال» و بازارهای سنتی/ تجلی فرهنگ ایرانی و اسلامی
بازار سنتی «ایران مال»، نماد فرهنگ ایرانی و اسلامی است. این بازار بزرگترین بازار سنتی با معماری سنتی است که بعد از دوره صفویه بهطور متمرکز ساخته شده و مساحت آن یک هکتار است.
به خبرنگار بازرگانی ایلنا، بازار سنتی را میتوان یکی از جاذبههای مهم گردشگری و تجاری این مجموعه دانست که در واقع احیای معماری لطیف، رازآلود و معناگرای ایرانی-اسلامی است و ترکیب متوازنی از معماری و سازه بازارهای سنتی ایران در شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، اراک، قم، قزوین، شیراز و کرمان است که در چهار بخش منشعب از چهارسوق به ارائه صنایع دستی، فرش، خشکبار، سوغات ایرانی و اجناس و اقلام نفیس و عتیقه میپردازد.
به گفته دکتر رسول اف، بازار سنتی «ایران مال»، نماد فرهنگ ایرانی و اسلامی است. این بازار بزرگترین بازار سنتی با معماری سنتی است که بعد از دوره صفویه بهطور متمرکز ساخته شده و مساحت آن یک هکتار است.
این بازار مانند بازارهای قدیمی دارای تالار آینه است که ۳۸ میلیون قطعه آینه در دیوار و سقف آن بهکار برده شده است. از سویی برای نخستین بار به جای کافیشاپ، در این بازار به رسم قدیم، شربت خانه وجود دارد. سفرهخانه سنتی، گذر هنر، سرای هنرمندان، راسته بازار و حجرهها از جمله مهمترین بخشهای آن است که با هدف تاثیرگذاری معماری ایرانی- اسلامی بر سبک زندگی جامعه ساخته شده است.
باغ و فضای تفرجگاهی
بازار بزرگ ایران دارای ۲ باغ است. باغ ایرانی ماهان با الهام از باغ ماهان کرمان با مساحت حدود ۱۶ هزار مترمربع و باغ دیدار که در مجاورت بازار سنتی است، با مساحت حدود ۳ هزار مترمربع از دیگر اماکنی است که با نگاه جذب توریست در این مجتمع ساخته شده است. جاده تندرستی با مسافت ۲ و نیم کیلومتر هم از دیگر مواردی است که میتواند مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار بگیرد.