خبرگزاری کار ایران

معادن سنگ های ساختمانی ایران

معادن سنگ های ساختمانی ایران
کد خبر : ۱۵۴۸۴۳۰

آیا میدانید مهم ترین معادن سنگ های ساختمانی ایران کدام ها هستند؟ میدانید کدام معادن تامین کنندگان اصلی بازار سنگ های ساختمانی هستند؟ در این بخش به بررسی این معادن به تفکیک استانها میپردازیم.

به طور کلی در معادن ایران سنگ ها در تنوع بالایی بوده و سنگ های زیادی از جمله موارد زیر استخراج می شود:

  • سنگ مرمریت
  • سنگ تراورتن
  • سنگ گرانیت
  • سنگ مرمر
  • سنگ چینی
  • سنگ گچ
  • سنگ آهک
  • گابرو و غیره

 

به طور کلی این معادن بیشتر در استان های زیر می باشند:

  1. اصفهان
  2. آذربایجان شرقی
  3. لرستان
  4. فارس
  5. یزد
  6. استان مرکزی

 

 

معدن سنگ ساختمان استان اصفهان

استان اصفهان از جمله معادن سنگ های ساختمانی ایران محبوبی است که دارای بیشترین تعداد معدن سنگ تراورتن بوده و تقریبا بخش عظیمی از سنگ های تراورتن کل ایران از همین معادن تامین می شود به همین دلیل اصفهان را قطب سنگ ایران می نامند.

یکی از مهم ترین نکات این است که استان اصفهان به دلیل داشتن بیش از 85 معدن سنگ تراورتن و هم چنین تنوع بالا و کیفیت بالا به یکی از بهترین و پر سودترین کالا ها برای سرمایه گذاری در داخل ایران و خارج ایران تبدیل شده است.

  • این نکته را در نظر داشته باشید که علاوه بر سنگ تراورتن این استان دارای معادن سنگ های مرمریت و گرانیت هم نیز می باشد اما به دلیل اینکه تعداد بالایی از معادن تراورتن در اصفهان وجود دارد آنرا به  قطبی برای خرید و فروش تمامی انواع تراورتن همچون سنگ کردستان ، طرق، کاشان، رامشه، نطنز، دره بخاری ، حاجی آباد ، دهشیر ، اطلس ، تکاب و غیره تبدیل کرده است.

 

معدن سنگ آذربایجان شرقی

معادن سنگ های ساختمانی ایران

دومین استان که از محبوب ترین معادن سنگ های ساختمانی ایران محسوب می شود ، معادن سنگ استان آذربایجان شرقی است.این استان که تا این لحظه بیش از 400 معدن دارای بهره برداری است در حال حاضر بخش زیادی از سنگ های ساختمانی ایران را که چیزی حدود 4000 تن می باشد ، تامین میکند.از جمله محبوب ترین سنگ های این استان میتوان به سنگ تراورتن قرمز رنگ اشاره کرد که یک سنگ با ارزش و کمیاب است.

توجه کنید که این استان هم همچون اصفهان دارای معادن سنگ های تراورتن ، مرمریت ، گرانیت ، چینی ، بازالت بوده و دارای معادن محبوبی با نام های معدن سردار آباد، معدن سیلور، معدن هفت چشمه، معدن قزل داغ آذرشهر می باشد.

 

معدن سنگ استان لرستان

معادن سنگ های ساختمانی ایران به اینجا ختم نمی شود بلکه یکی دیگر از معروف ترین آنها معادن استان لرستان می باشد.همانطور که استان اصفهان بیشترین تعداد معدن سنگ های تراورتن را داراست ، استان لرستان بیشترین تعداد معدن سنگ های مرمریت و چینی را دارد که تعداد آنها به بیش از 60 معدن می رسد.

البته ناگفته نماند که این استان علاوه بر مرمریت و چینی دارای معادنی برای استخراج سنگ گرانیت، مرمر ، فلدسپات، تالک، سنگ آهک، قیر طبیعی، گچ و سیلیس نیز هم می باشد که از معروف ترین معدن های آن میتوان به معادن سنگ چینی ازنا و الیگودرز، بروجرد، خرم آباد و دورود اشاره کرد.

 

معدن سنگ استان فارس

چهارمین معادن سنگ های ساختمانی ایران ، مربوط به استان فارس می باشد.استان فارس هم همچون لرستان دارای بیشترین تعداد معادن سنگ مرمریت و چینی بوده اما از لحاظ میزان صادرات ، حدود 30 درصد از صادرات سنگ های ساختمانی کل کشور را به خود اختصاص داده است.

 

معدن سنگ استان یزد

استان یزد هم از دیگر معادن سنگ های ساختمانی بزرگ ایران است که از لحاظ دارا بودن بیشترین نوع سنگ ساختمانی مرمریت ، چینی و گرانیت را در خود جای داده است.این استان هم درصد قابل توجهی از میزان صادرات و هم چنین تولید داخل ایران را به خود اختصاص داده است.

 

معدن سنگ استان مرکزی

درست است که همه ی افراد اصفهان را قطب سنگ می نامند اما جالب است بدانید که بعد از اصفهان بزرگترین معادن سنگ های ساختمانی ایران در این استان قرار دارد.به طوری که فقط بیش از 65 معدن فعال برای تراورتن در این استان بوده و تقریبا تمامی تنوع های سنگ های ساختمانی در این استان وجود دارد.

 

ما در این بخش به شما معادن سنگ های ساختمانی ایران که درصد قابل توجهی از تامین سنگ های داخل ایران را شامل می شوند و حتی بخش عمده ی صادرات سنگ های ساختمانی هستند را معرفی کرده ایم.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز