خبرگزاری کار ایران

آشنایی با عملکرد بزرگترین شرکت دارویی کشور

آشنایی با عملکرد بزرگترین شرکت دارویی کشور
کد خبر : ۱۵۴۳۰۷۷

ظرفیت‌ سالیانه شرکت داروسازی فارابی ۱،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ عدد کپسول، ‌۴۵،۰۰۰،۰۰۰ شیشه ‌سوسپانسیون‌ خشک ‌و ۴۶۰.۰۰۰.۰۰۰ عدد قرص‌ است.

ایلنا؛ شرکت داروسازی فارابی یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین شرکت‌های داروسازی کشور است که در دی ماه سال ۱۳۷۱ به صورت سهامی عام آغاز به فعالیت کرد و به تولید انواع فرآورده‌های دارویی و مکمل‌های رژیمی-غذایی می‌پردازد.

این شرکت در مساحتی‌ بالغ‌ بر ۵۰ هزار مترمربع‌ و در زمینی‌ به‌ وسعت‌ ۴۰ هکتار در دامنه‌ کوه‌های‌ جنوبی‌ اصفهان قرار دارد و تولیدکننده‌ انواع‌ فرآورده‌های‌ دارویی‌ و مکمل‌های- رژیمی غذایی با ظرفیت‌ سالیانه۱،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ عدد کپسول، ‌۴۵،۰۰۰،۰۰۰ شیشه ‌سوسپانسیون‌ خشک ‌و ۴۶۰.۰۰۰.۰۰۰ عدد قرص‌ است.

شرکت‌ داروسازی‌ فارابی‌ با تهیه‌ مواداولیه‌ مورد نیاز خود از معتبرترین‌ تولیدکنندگان‌ جهان‌ نیز به شمار می رود و با رعایت‌ دقیق‌ قوانین‌ cGMP و با مراعات‌ ضوابط WHO در ساخت‌ و کنترل‌ داروهـا و هم‌چنیـن‌ بر اســاس‌ استـانداردهای‌ بین‌المللیUSP ، BP و EP بهترین‌ محصولات‌ دارویی و مکمل های رژیمی غذایی را با اثـربخـشی‌ کلینیـکی‌ مطلوب‌ تولید و عرضه‌ می‌کند.

انواع محصولات

 انواع محصولات از قرص‌ تا سوسپانسون و کپسول تا سایر فرآورده‌های دارویی آنتی‌بیوتیک خوراکی، انواع فرآورده‌های دارویی غیرآنتی‌بیوتیک خوراکی و انواع مکمل‌های رژیم غذایی نیز در این شرکت تولید می‌شود.

همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها و ضد ویروس، داروهای ضدمیگرن، چربی و کلسترول، دیابت، مکمل‌های غذایی و دارویی و قلبی و عروقی نیز از دیگر محصولات این شرکت است.

هم‌چنین داروهای مربوط به بیماری‌های توانبخشی جنسی، کلیه و پروستات، گوارش، سرما خوردگی و حساسیت، نورولوژی و روانپزشکی و مسکن‌ها از دیگر اقلام تولیدی این داروسازی است.

این شرکت در سال ۴۰ میلیون سوسپانسیون، ۱۲۰۰ میلیون عدد کپسول و ۴۶۰ میلیون قرص را تولید می‌کند. همچنین نظام های مدیریتی مدیریت کیفیت  ISO ۹۰۰۱:۲۰۰، مدیریت زیست محیطی ISO ۱۴۰۰۱:۲۰۰۴ و مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ایOHSAS ۱۸۰۰۱:۲۰۰۷  بصورت نظام مدیریت یکپارچه (IMS) با دریافت گواهینامه‌های مربوطه از موسسه MIC انگلستان و نیز نظام مدیریت آزمایشگاه‌ها ISO ۱۷۰۲۵:۲۰۰۸ با دریافت گواهینامه از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در این شرکت استقرار یافته است.

چالش‌ها و فرصت‌ها

یکی از چالش‌های اصلی "دفارا"، تأمین مواد اولیه با کیفیت و قیمت مناسب است. این مواد اولیه عمدتاً از کشورهای چین و هند وارد می‌شوند که نوسانات قیمت و تحریم‌ها می‌تواند بر هزینه‌های تولید تأثیر بگذارد.دفارا توانسته است با صادرات محصولات خود به کشورهای آفریقایی، آسیای میانه و منطقه، درآمد دلاری کسب کند که این امر به کاهش تأثیر تحریم‌های بانکی کمک می‌کند.

چشم‌انداز آینده

با توجه به عملکرد مالی قوی و توانایی تولید محصولات با کیفیت، دفارا می‌تواند در آینده نیز به رشد و توسعه خود ادامه دهد. همچنین، با توجه به نیازهای داخلی و بازارهای صادراتی، این شرکت می‌تواند سهم بیشتری از بازار دارویی را به خود اختصاص دهد.

عملکرد مالی "دفارا"

سهامداران شرکت داروسازی فارابی را پارس دارو (سهامی عام) با ۸۲۲,۷۱۸,۶۹۰ یعنی میزان ۵۱%، شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (سهام عام)، میزان  ۲۱۳,۲۲۵,۷۷۵ و ۱۳%، شرکت سرمایه گذاری سپهر (سهام عام) نیز تعداد  ۸۹,۳۳۲,۲۷۷ سهم و ۶% ، شرکت صندوق ضمانت صادرات ایران PRX (سهامی عام) تعداد۵۹,۶۱۰,۰۰۰ که ۴% را تشکیل می‌دهد.

همچنین شرکت سرمایه‌گذار البرز (سهام عام) ۵۴,۲۰۳,۷۳۱ که ۳%، و شخص حقیقی تعداد ۲۰,۳۰۹,۷۰۰ که یک درصد کل سهام این شرکت را شامل می‌شود و شرکت داروپخش نیز تعداد ۱۷,۳۱۹,۹۹۰که یک درصد بوده و شرکت سرمایه‌گذاری ارشک (سهامی عام) نیز با تعداد سهم ۱۶,۸۷۸,۹۶۰ یک درصد و سایر سهام داران نیز با مجموع تعداد سهام ۳۰۶,۴۰۰,۸۷۷ میزان ۱۹% کل سهام این شرکت را در اختیار دارند.

در سال مالی ۱۴۰۱، شرکت داروسازی فارابی توانست سود خالص قابل توجهی را به دست آورد. میانگین نرخ رشد فروش سالانه و میانگین نرخ رشد EPS از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۶۷٪ و ۱۲۰٪ بوده است.

میانگین حاشیه سود خالص این شرکت ۴۲٪ است که نشان‌دهنده عملکرد قوی در مدیریت هزینه‌ها و افزایش درآمد است.

معاملات سهام شرکت داروسازی فارابی "دفارا"

معاملات سهام شرکت داروسازی فارابی (دفارا) در بورس اوراق بهادار تهران به صورت روزانه انجام می‌شود. در آخرین روز معاملاتی، قیمت پایانی سهام "دفارا" ۲۴۲۷۰ ریال است. تعداد حجم معاملات در هفته گذشته ۲۶۶۷۰ سهم و با میانگین قیمت ۲۴۹۹۰ ریال بوده است.

جزئیات معاملات ماهانه این نماد در ماه گذشته تعداد ۱.۳۳۳ میلیون حجم بوده و در یک سال گذشته نیز تعداد ۳۶۹۵۰  با میانگین نرخ ۲۰۸۹۰ ریال معامله شده است.

تعداد سهم‌های این نماد B ۱.۶  بوده و بازدهی سهم دفارا به صورت سه ماهه منفی ۱.۶۱٪ و شش ماهه منفی ۱۳٪ و یک ساله نیز منفی ۱۸.۲۱٪ بازخورد را در بازار در طی سال گذشته نشان می‌دهد.

تحلیل‌های فنی سهام "دفارا"

این تحلیل شامل روند قیمت این نماد است. آنطور که از آمارهای منتشر شده برآمده روند کوتاه‌ مدت این سهم بازه زمانی کوتاه مدت دارای روند نزولی قرار دارد.

در روند میان مدت گرچه گاهی به افزایش قیمت و صعودی نزدیک می‌شود اما در کل باز روند نزولی را تجربه می‌کند. اما در روند بلند مدت ایرادات اصلاح شده و می‌تواند سود را به حساب سهام‌داران خود واریز کند.

شاخص‌های تکنیکال

شاخص قدرت نسبی (RSI): RSI سهام "دفارا" در محدوده ۴۰-۵۰ قرار دارد که نشان‌دهنده وضعیت نسبتاً خنثی است.

میانگین متحرک(MA): قیمت سهام "دفارا" زیر میانگین متحرک ۵۰ روزه و ۲۰۰ روزه قرار دارد که نشان‌دهنده روند نزولی است.

شاخص MACD: MACD نیز در محدوده منفی قرار دارد که تأییدکننده روند نزولی است.

سرمایه‌گذاری‌های خارج از شرکت داروسازی فارابی

مهم‌ترین بخش در درآمدهای غیرعملیاتی این شرکت کسب سود سرمایه‌گذاری‌ها است شرکت داروسازی فارابی مالک ۶۷ درصد از سهام شرکت ژلاتین کپسول ایران و ۲۵ درصد از شرکت پخش هجرت است.

انتهای پیام/
مرجان شرف
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز