خبرگزاری کار ایران

میزان تاثیر کیفیت قوطی های ساختمانی در ساخت و ساز

میزان تاثیر کیفیت قوطی های ساختمانی در ساخت و ساز
کد خبر : ۱۵۲۶۹۳۷

یکی از ابزارهای ساختمانی، پروفیل یا زد سوله است. پروفیل‌ها در 2 نوع باز و بسته تولید می‌شوند. محصول‌هایی مانند لوله و قوطی از نوع بسته هستند. در این مقاله درباره قوطی‌های ساختمانی، تاثیر آن‌ها بر کیفیت سازه‌ها و مزایای آن‌ها و اطلاعاتی که سازندگان و خریداران این محصولات باید بدانند صحبت خواهیم کرد.

دسته‌بندی قوطی‌های ساختمانی

به‌طور کلی قوطی‌ها را می‌توان به 3 دسته فشرده، غیر‌فشرده و لاغر تقسیم‌بندی می‌شوند. در استفاده ‌از قوطی‌های غیر‌فشرده محدودیت‌هایی وجود دارد. ولی از مقاطع فشرده مانند تیر ورق‌ها بدون هیچ محدودیتی می‌توانید در ساختمان خود استفاده کنید. البته نوع ساختمان شما و بتنی و فولادی‌بودن آن نیز تاثیر‌گذار است که به این موضوع در ادامه مطلب می‌پردازیم.

انواع قوطی پروفیل

برای شناخت کاربرد قوطی پروفیل باید اول انواع آن را بدانید. به‌طور کلی انواع قوطی پروفیل در 2 دسته باز و بسته تولید می‌شوند. هر دسته نیز شامل زیر‌مجموعه‌های دیگری می‌شود. حالا می‌خواهیم قوطی‌های ساختمان‌سازی را بر حسب ساختار طبقه‌بندی کنیم.

قوطی پروفیل مبلی

این نوع قوطی‌ها با نام پروفیل روغنی نیز شناخته شده و ظاهر زیباتری دارند. علاوه‌بر این، سبک و ارزان نیز هستند. پروفیل مبلی را در ساخت کانکس، صنعت خودروسازی، دوچرخه‌سازی، لوازم خانگی، تولید مبل و صندلی استفاده می‌کنند و در نهایت تا 40 سال عمر می‌کنند.

قوطی پروفیل گالوانیزه

این نوع قوطی از آبکاری‌کردن پروفیل ساده و گذراندن مراحل گالوانیزه تولید می‌شود. گالوانیزه برای مواردی که محصول در مجاورت رطوبت قرار دارد مناسب است. یعنی مانند یک لایه عمل می‌کند. بنابراین، طول عمر بالاتری دارد.

نیاز به پرداخت هزینه برای جلوگیری از واکنش فولاد و اکسیژن یا همان خوردگی نیست. به همین علت در صنعت ساختمان‌سازی برای مقاوم‌کردن هرچه بیشتر به‌خصوص در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی کاربرد دارد. همچنین در برج و ساختمان‌ها مقاومت جوی بهتری دارند. طول عمر این مدل تا 70 سال هم می‌رسد.

قوطی پروفیل صنعتی

خاصیت فیزیکی این مدل از مدل ساختمانی بیشتر است. یعنی ضخامت و ابعاد آن از انواع پروفیل‌ها بیشتر بوده و به همین علت در بازار از آن با نام پروفیل سنگین یاد می‌کنند. در ساخت سازه‌های فلزی مانند انواع پل‌ها استفاده می‌شود.

قوطی پروفیل ساختمانی

قوطی پروفیل ساختمانی بحث اصلی ما در این محتوا است. این مدل در ضخامت و ابعاد 2 تا 4 میلی‌متری تولید می‌شود. آن‌ها از 2 نوع باز و بسته، وزن سبک و سنگین، روش تولید نود‌ گرم و نود‌ سرد تولید می‌شوند. پس می‌توان گفت تنوع زیادی دارند و البته تا 40 سال همراه شما خواهند بود.

قوطی پروفیل زد سوله

جزء پروفیل‌های مقطع صاف هستند که شکل ظاهری شبیه به z دارند. معمولا در ساخت سوله، سقف، اسکلت ساختمان و پارکینگ استفاده می‌شوند. استحکام خوب، سرعت نصب بالا در کنار قیمت مقرون‌به‌صرفه جزء مزایای عالی زد سوله است.

استفاده از قوطی ساختمانی در سازه‌های فولادی

 

در سازه‌های فلزی می‌توانیم از قوطی‌های توخالی فلزی استفاده کنیم اما این کار در سازه‌های بتنی امکان‌پذیر نیست. فقط زمانی که بخواهیم ممان اینرسی بالایی نسبت به هر 2 محور و جهت داشته باشیم می‌توانیم از آن استفاده کنیم. ممان اینرسی بالا نیز در مقطع و گوشه‌های خانه یعنی نقاط Lشکل ایجاد می‌شود.

مزیت استفاده از قوطی فلزی در ساخت ستون ساختمان

یک کاربرد دیگر قوطی ساختمان، ساخت ستون است. استفاده از این سازه باعث می‌شود ستون‌های ساخته‌شده مقاومت و استحکام بالایی داشته باشند. در ‌واقع با بهره‌گرفتن از این قوطی‌ها ستون‌های سخت و سفتی را خواهیم داشت. علاوه‌بر این، استفاده از قوطی فلزی در مقابل بتن و فولاد برای ستون مقرون‌به‌صرفه‌تر است. حتی یک چیز جالب‌تر!

قوطی‌های ساختمانی نسبت به بتن و فولاد قابل دسترس‌تر هستند. یعنی راحت‌تر پیدا می‌شوند. همچنین می‌توانید برای حفظ محیط‌زیست در آینده نیز از این قوطی استفاده کنید. چون آن‌ها بازیافتی هستند. به‌علاوه سرعت ساخت‌و‌ساز با این مدل قوطی و زد سوله افزایش پیدا می‌کند. آن‌ها را به‌راحتی به محل نصب ببرید و با جوش‌کاری و پیچ و مهره به‌هم وصل کنید. واقعا چی از این بهتر؟

مزایای استفاده از قوطی فلزی در سازه‌ها چیست؟

میزان تاثیر کیفیت قوطی های ساختمانی در ساخت و ساز

استفاده از قوطی فلزی در سازه‌ها مزایای زیادی دارد که در اینجا چند نمونه از آن‌ها را بیان خواهیم کرد. این مزایا عبارت‌اند از:

  • قوطی‌های ساختمانی نسبت به وزنی که دارند از مقاومت بالایی برخوردار هستند.
  • با استفاده از این سازه ساختمانی، جوش‌پذیری خوبی خواهید داشت.
  • قوطی ساختمانی در برابر پیچش نیز مقاومت بالایی دارد و به‌راحتی شکل می‌گیرد.
  • این سازه طوری طراحی شده که کیفیت سطحی خوبی را ارائه بدهد. پس بدون هیچ نگرانی می‌شود در سازه‌های خود از آن استفاده کرد.
  • با قوطی فلزی تهدید و آلودگی محیط‌زیستی ایجاد نمی‌کنید.
  • این مدل در مقابل بتن وقت کمتری از شما می‌گیرد. یعنی دیگر نیاز به صبر‌کردن برای خشک‌شدن بتن یا خمیدگی فولاد نیست.
  • قیمت پروفیل امروز بسیار از فولاد و بتن کمتر است. البته قیمت به وزن و میزان فلز به‌کاررفته در آن بستگی دارد.

همان‌طور که بیان شد، قیمت پروفیل امروز بسیار کمتر از فولاد و بتن است؛ این موضوع به‌دلیل استفاده کمتر از فلزات سنگین و وزن کمتر پروفیل‌ها نسبت به مواد سنگین‌تر مانند فولاد و بتن است. همچنین، قیمت پروفیل به عواملی مانند وزن، نوع فلز به‌کاررفته و ضخامت آن بستگی دارد که در نهایت تعیین‌کننده هزینه نهایی محصول هستند.

نحوه تولید انواع قوطی پروفیل

برای ساخت قوطی پروفیل و زد سوله از شمش فولاد به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. سپس ورق‌های فولادی در دمای محیط با اندازه‌های مختلف و البته دقت زیاد توسط قیچی برش داده می‌شوند و به‌شکل کلاف در می‌آیند.

بعد با دستگاه‌های مخصوص پرس، شکل استاندارد پروفیل را به خود می‌گیرند و دوباره از زیر غلطک رد می‌شوند. در نهایت نیز دوباره با گیوتین برش داده می‌شوند. به یاد داشته باشید سازه‌های ساختمانی تولید‌شده با این روش به‌دلیل شکل‌دهی ورق‌های فولادی برای ساخت، درز‌های جوش‌کاری‌شده دارند.

فولاد مهر سهند، مرجعی برای خرید قوطی ساختمانی

تمام ریز‌نکات، انواع مختلف محصول، روش ساخت و هر آنچه برای قوطی فلزی و زد سوله لازم بود را گفتیم. اما از همه مهم‌تر آیا کیفیت این قطعه در ساخت‌و‌ساز ما تاثیری دارد؟ اصلا چرا با صرف هزینه کمتر و البته مناسب‌تر سازه خود را نسازیم؟ چه اهمیتی دارد که توسط چه شرکتی ساخته شده باشد یا ما از چه کسی آن را بخریم؟

هیچ اتفاقی نمی‌افتد. جز اینکه ساختمانی که با کلی امید ساخته بودید تا در آن زندگی کنید یا آن را بفروشید بعداز کوچک‌ترین زلزله خراب یا با خاک یکسان می‌شود. درحالی‌که شما می‌توانستید با خرید از فولاد مهر سهند جلوی این اتفاق را بگیرید.

فولاد مهر سهند شرکتی است که توسط بخش خصوصی در سال ۸۷ راه‌اندازی شد و اکنون حدود 320هزار تن لوله و پروفیل و بیش ‌از 140 نوع محصول متنوع در سال تولید می‌کند. محصولاتی با کیفیت ساخت بالا و مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی که جای هیچ حرفی را باقی نمی‌گذارند. طوری که علاوه‌بر تامین متقاضی‌های داخلی جزء صادر‌کننده‌ها به قاره اروپا و آسیا نیز هست.

جمع‌بندی

قوطی‌های پروفیل و زد سوله در انواع سازه‌های ساختمانی استفاده می‌شوند. البته باید بدانید صنایع دیگر مانند خودرو‌سازی، پل‌سازی و راه‌سازی نیز از این قطعه در ساخت خود استفاده می‌کنند. قوطی‌های پروفیل انواع مختلفی دارند که هرکدام مشخصاتی منحصر‌به‌خودش را می‌تواند ارائه کند. با تکیه‌کردن به مشخصات و دریافت آگاهی کامل می‌توان از کاربری‌های متنوع آن‌ها استفاده کرد.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز