خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل هلدینگ فناپ در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

فناپ برای جلوگیری از فرار مغزها برنامه دارد

فناپ برای جلوگیری از فرار مغزها برنامه دارد
کد خبر : ۱۵۲۴۲۴۸

مدیرعامل هلدینگ فناپ گفت: بیشترین حوزه تمرکز فناپ مربوط به صنایع مالی و پرداخت است و بعد از آن نیز بحث صنایع معدنی، حمل‌ونقل و برخی حوزه‌های دولت الکترونیک را داریم که تمامی این‌ها عمده حوزه‌هایی هستند که عملا فناپ با آن‌ها ارتباط کسب‌وکاری دارد ضمن آنکه فناپ برای جلوگیری از فرار مغزها برنامه هم دارد.

شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تبیین موقعیت کنونی هلدینگ فناپ به تشریح خدمات پرداخت این هلدینگ در خصوص بخش‌های "مالی"، "پرداخت" و همچنین "معدنی" پرداخت.

جوانمردی در مورد فعالیت‌های فناپ ابراز داشت: "فناپ پروژه‌های تحول دیجیتال را با توجه به پیشینه‌اش در بخش‌های مختلفی دنبال می‌کند که قاعدتا اولین بخشی که مدنظر ما بوده و هست، مربوط به صنایع مالی است و بجز حوزه بانک و بیمه هر بخشی که به خدمات‌رسانی زیرساختی مالی بپردازد مدنظر ما قرار دارد؛ حتی شاید این پروژه ها در سمت دولت، وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی و امثال آن باشد.

وی افزود: در بخش تحول دیجیتال شرکت "فناپ‌ زیرساخت"، صنایع معدنی را به‌صورت تخصصی دنبال می‌‌کند که مربوط به لایه‌های معدن و اتوماسیون فرایندهای فرآوری محصولات معدنی می‌شود."

متن کامل این گفت‌وگو را در زیر بخوانید؛

بسیاری از پروژه‌های تحول دیجیتال کشور با شکست مواجه می‌شوند، علت این موضوع چیست؟

واقعیت این است که برای موفقیت در هر پروژه‌ بزرگی مانند پروژه‌های تحول دیجیتال، باید فهم درستی در مورد این موضوع هم در طرف عرضه و هم در طرف تقاضا وجود داشته باشد.

ما برخی اوقات می‌بینیم که پروژه‌هایی از سوی شرکت‌های تکنولوژی به نام تحول دیجیتال عنوان می‌شود که از جنس تحولی نبوده و قرار نیست که مدل کسب‌وکار مقصد را تغییر دهد و یا با استفاده از نوآوری‌ها یا فناوری‌های جدید منجر به صرفه‌جویی و تغییر فرآیند و کسب بازارهای جدید و امثال آن شود؛ این پروژه‌ها حتی در عمل منجر به همراه‌سازی و همگون‌سازی آن صنعت و کسب‌وکار با لحاظ‌کردن مزیت‌های رقابتی داخلی با خواهرخوانده‌های خارجی‌شان هم نمی‌شود.

حتی در سوی تقاضا هم شاهد این موضوع هستیم، بسیاری وقت‌ها در صنایع و کسب‌وکارهای ما، تقاضای سطحی برای تحول دیجیتالی وجود دارد، اما زمانی که واقعیت قضیه را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که بیشتر مانند یک نگاه مبتنی بر موج و مد، باعث تعریف پروژه‌هایی از این جنس شده و اعتقاد عمیقی هم برای آن وجود ندارد؛ در بسیاری از مواقع محل درآمد کسب‌وکارها احیانا جای دیگری است و یا رانت‌هایی در این زمینه وجود دارد که نیازی نمی‌بینند بخواهند تحول دیجیتالی را در خودشان داشته باشند. به بیان دیگر این کسب‌وکارها تحول دیجیتالی را شرط بقاء یا رقابت‌پذیری خودشان نمی‌دانند و به این موضوع خیلی جدی و عمیق نمی‌پردازند.

قاعدتا وقتی این نیاز در سطح بالا احساس نشود نمی‌توان آن را به سطوح پایین‌تر هم منتقل کرد.این موارد همه مربوط به سطح بالای تصمیم‌گیران عرضه و تقاضا بود. اما ما در سطوح اجرایی تحول دیجیتال نیز با چالش‌های زیادی مواجه هستیم. برای مثال؛ فرهنگ سازمان اجازه تغییر و تحول را نمی‌دهد و یا آموزش‌ها و گفتگوهای لازم، انجام نشده که سازمان پذیرای موضوع تحول دیجیتالی باشد.

ما می‌دانیم تحول دیجیتالی بدون آنکه تبدیل به یک خواسته، همراهی عمومی و یک اراده قوی مدیریتی از بالا شود، حتما مستقر نخواهد شد. همین‌طور در سمت شرکت‌های تکنولوژی هم ممکن است که افراد مناسبی انتخاب نشده باشند تا پروژه تحول دیجیتالی را برای مشتری پیش ببرند.

با وجود این مسائل، نرخ شکست موضوع تحول دیجیتالی ممکن است بالا باشد. البته این موضوع در دنیا هم بالا است و فقط مختص کشور ما نیست. در کشور ما شاید پروژه‌های تحول دیجیتالی زیادی هنوز در بسیاری از صنایع مخصوصا صنایع متقدم و پیش بینی نشده آنطور که باید، شکل نگرفته است. با همه این احوال چه در دنیا و چه در ایران، اگر به این موارد توجه نشود قاعدتا با نرخ شکست بالایی در پروژه‌های تحول دیجیتالی مواجه خواهیم بود.

شرایط کنونی فناپ در خصوص اجرای پروژه‌های تحول دیجیتال را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه طرح‌هایی در دست اجرا دارید؟

فناپ موضوع پروژه‌های تحول دیجیتال را با توجه به پیشینه‌اش در بخش‌های مختلفی دنبال می‌کند. قاعدتا اولین بخشی که مدنظر ما بوده و هست، مربوط به صنایع مالی است. حوزه بانک و بیمه و هر آنجایی که بخواهد خدمات‌رسانی زیرساختی مالی ارائه کند مدنظر ماست؛ حتی شاید در سمت دولت، وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی و امثال آن، پروژه‌هایی از این جنس را در نظر داشته باشیم.

ما موضوع تحول دیجیتال را در صنایع دیگری نیز مانند حمل‌ونقل با نگاهی به بهبود وضعیت حمل‌و نقل درون‌شهری و برون‌شهری و نیز هوشمندسازی دنبال می‌کنیم. همچنین بعضی از پروژه‌های مرتبط با حوزه دولت الکترونیک را که لزوما در بحث صنایع و کسب‌وکار نیستند هم در حال انجام داریم.

موضوع تحول دیجیتال را شرکت "فناپ‌زیرساخت" در حوزه صنایع معدنی به‌صورت تخصصی دنبال می‌‌کند که مربوط به لایه‌های معدن و اتوماسیون فرایندهای فرآوری محصولات معدنی می‌شود. در این زمینه برنامه‌های دیگری هم برای ورود به سایر عرصه‌های تحول دیجیتال وجود دارد که در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

متاسفانه نرخ خروج سرمایه انسانی در شرکت‌های تکنولوژی بالا است، فناپ چگونه این مشکل را حل و فصل کرده است؟

بله،‌ همانطور که گفتید نرخ خروج سرمایه‌های انسانی در شرکت‌های تکنولوژی نسبت به سایر صنایع بالا است و امیدوارم شرایطی در کشور رقم بخورد که نرخ مهاجرت از نُرم جهانی فراتر نرود و ما با کاهش خروج سرمایه‌های انسانی توانمند از کشور مواجه شویم. چرا که هریک از این افراد عملا حاصل یک سرمایه‌گذاری و صرف وقت و انرژی جدی بوده‌اند تا به موقعیت ثمردهی برسند اما حالا به هر دلیلی ما در خدمت‌شان نیستیم.

با توجه به اینکه صنایع و کسب‌وکارهای کشور نمی‌توانند معطل شرایط پیرامونی بایستند، جدی‌ترین موضوعی که ما آن را مدنظر قرار داده‌ایم علاوه بر تلاش و نگهداشت برای بهبود شرایط کار همکاران، بحث آموزش و ارتقاء بوده است.

به این معنی که پروژه‌هایی را در قالب «فناپ‌کمپس» تعریف کرده‌ایم و دنبال این هستیم که بتوانیم به افراد مستعدی که در بیرون مجموعه فناپ هستند آموزش‌های لازم را داده و آن‌ها را برای ارتقاء آماده کنیم تا مسیر رشد و توسعه خود را در مجموعه فناپ دنبال کنند. برخی نیز قصد دارند در بیرون مجموعه و در شرکت‌های دیگر مسیر را طی کنند. به هر ترتیب ما برای جذب و ارتقای افرادی که در لایه مدیریتی فنی و کسب‌وکاری هستند،‌ برنامه‌هایی تدارک دیده‌ایم.

به‌طور خلاصه، جدی‌ترین استراتژی فناپ در مواجهه با مساله خروج سرمایه‌های انسانی،‌ بحث آموزش، ارتقاء و توسعه سرمایه‌های انسانی است.

یکی از مشکلات عمده شرکت‌های حوزه تکنولوژی، اینترنت است، وضعیت فناپ در قبال سرعت و پهنای باند اینترنت کشور را تشریح کنید.

در خصوص اینترنت، قاعدتا ما هم مانند سایر شرکت‌ها در کشور شرایط مشابهی را تجربه می‌کنیم. البته بسته به لایه کسب‌وکاری، ممکن است برای برخی شرکت‌ها در این شرایط تبعات جدی‌تری داشته باشد و برای برخی دیگر این تبعات کمرنگ‌تر باشد.

با توجه به اینکه عمده کسب‌وکارهای فناپ در حوزه B2B‌ است نیاز به یک ارتباط امن پهن‌باند داریم که بتوانیم سرویس مناسب را هم به مشتری بدهیم و هم آن را پشتیبانی کنیم؛ حالا در بستر اینترنت هم قاعدتا هر چقدر که دسترسی‌ها بهتر باشد ما پشتیبانی‌های بهتر و کارآمدتری خواهیم داشت و مساله امنیت هم مساله بسیار مهمی است.

یک بخش دیگر فعالیت‌ فناپ در مجموعه فناپ‌تلکام رقم خورده است که مربوط به فراهم‌کردن ارتباطات پهن‌باند برای مشتریان نهایی و سازمان‌ها است. در این زمینه در حد مقدورات خود در راستای توسعه پهنای باند چه بی‌سیم و چه با فیبر، تلاش‌مان را انجام می‌دهیم. اما به هر حال همه ما تحت سیاست‌های ورود پهنای باند به کشور توسط حاکمیت و مسائل فیلترینگ و اختلالات شبکه‌ای هستیم.

در حال حاضر کدام یک از بخش‌های صنعتی کشور بیشترین بهره را از فعالیت‌های فناپ می‌برند؟

همانطور که توضیح دادم بیشترین حوزه تمرکز فناپ مربوط به صنایع مالی و پرداخت است و بعد از آن نیز بحث صنایع معدنی، حمل‌ونقل و برخی حوزه‌های دولت الکترونیک را داریم که تمامی این‌ها عمده حوزه‌هایی هستند که عملا فناپ با آن‌ها ارتباط کسب‌وکاری دارد.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز