خبرگزاری کار ایران

راهنمای جامع جاذبه‌های تاریخی خراسان رضوی

راهنمای جامع جاذبه‌های تاریخی خراسان رضوی
کد خبر : ۱۵۲۴۱۳۹

خراسان رضوی یکی از استان‌های تاریخی و فرهنگی ایران است که با جاذبه‌های تاریخی و مذهبی خود، سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

خراسان رضوی یکی از استان‌های تاریخی و فرهنگی ایران است که با جاذبه‌های تاریخی و مذهبی خود، سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است. این استان به‌ویژه به‌خاطر وجود حرم مطهر امام رضا (ع) شناخته شده است که مسافران می‌توانند با مقایسه بلیط قطار تهران مشهد رجا با سایر بلیط‌ها و تهیه بلیط به زیارت حرم بروند، اما جاذبه‌های دیگری نیز دارد که هر کدام داستان‌ها و تاریخچه‌های خاص خود را دارند. در این مقاله، به بررسی جاذبه‌های تاریخی خراسان رضوی می‌پردازیم.

1-حرم مطهر امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع) از جمله باشکوه‌ترین معماری‌های ایرانی - اسلامی بوده و آرامگاه امام هشتم شیعیان است. حرم امام رضا (ع) مکانی زیبا و آرامش‌بخش است و هرساله پذیرای زایران ملی و بین‌المللی بوده است و گردشگران زیادی از شهرهای گوناگون برای کسب آرامش معنوی به این بارگاه ملکوتی می‌روند. اگر شما هم قصد زیارت از حرم مطهر امام رضا (ع) را دارید، می‌توانید با خرید بلیط قطار به شهر مشهد سفرکرده و غرق در فضای عرفانی این حرم شوید.

تاریخچه حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع) در شهر مشهد واقع شده و یکی از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی مسلمانان است. این حرم در قرن نهم هجری قمری ساخته شده و به‌مرورزمان گسترش‌یافته است؛ اما چون در طی سال‌ها ساخته شده، نمی‌توان تاریخ دقیقی را برای ساخت آن مشخص کرد.

بخش‌های مختلف حرم

وسعت حرم زیاد بوده و از بخش‌های متعددی تشکیل شده است: بارگاه امام رضا (ع)، موزه، کتابخانه و رستوران و صحن‌های متعدد. هر کدام از صحن‌های حرم ویژگی خاصی دارند و نام‌گذاری‌شان نیز بر اساس این ویژگی‌ها صورت‌گرفته است. یک بخش دیدنی و جذاب حرم، کبوتران هستند که در همه قسمت‌های صحن‌ها دیده می‌شوند و نماد پاکی و آزادی هستند.

از جمله فعالیت‌هایی که زائران در این مکان مقدس انجام می‌دهند می‌توان به نمازخواندن، دعاکردن و استفاده از فضای معنوی حرم اشاره کرد.

معماری

معماری حرم شامل گنبد طلا، ایوان‌های بزرگ و زیبا و صحن‌های وسیع است که هر کدام دارای طراحی منحصربه‌فردی هستند. گنبد طلایی آن در شب‌ها نورانی و دیدنی است. مسافران می‌توانند بعد از زیارت و برای برگشت، بلیط قطار مشهد تهران رجا را تهیه کرده و تجربیات و حال و هوای معنوی سفر خود را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارند.

2- آرامگاه فردوسی

فردوسی، از بزرگ‌ترین شعرای ایرانی است که شاهنامه آن در سطح بین‌المللی زبانزد همه است. آرامگاه فردوسی یک مجموعه فرهنگی و باغ آرامگاه بوده که در شهر طوس قرار دارد و تا شهر مشهد حدود 30 کیلومتر فاصله دارد. این آرامگاه میان دو روستای طوس سفلی و اسلامیه و نزدیک به شهر تاریخی تابران و بقعه تاریخی هارونیه است.

معماری

آرامگاه فردوسی در قرن ۲۰ میلادی ساخته شده و به یادبود فردوسی و آثارش طراحی شده و شامل ستون‌های سنگی و طراحی مدرن است که در کنار فضای سبز زیبایی قرار دارد. امروزه مساحت مجموعه آرامگاه 6 هکتار است و دربردارنده باغ آرامگاه، استخر، یادبود فردوسی، ساختمان اداری، کتابخانه، موزه، آرامگاه شاعر بزرگ مهدی اخوان ثالث و آرامگاه خسرو آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان، است.

بازدیدکنندگان می‌توانند از آثار ادبی فردوسی آشنا شوند و در فضای آرام آن به تفکر بپردازند. همچنین در طول سال‌های اخیر و باتوجه‌به استقبال زیاد گردشگران داخلی و خارجی از آرامگاه فردوسی اقداماتی برای رفاه هرچه بیشتر مراجعه‌کنندگان صورت‌گرفته است. در حال حاضر این مجموعه علاوه بر بخش‌های پیشین، کافه و رستوران و فروشگاه برای خرید سوغات نیز دارد.

راهنمای جامع جاذبه‌های تاریخی خراسان رضوی

3-مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد در کنار حرم امام رضا (ع) واقع شده و به دستور گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ تیموری، ساخته شده است که نام ایشان را می‌توانید در ورودی ایوان مقصوره و دارلسیاره مشاهده کنید. این مسجد دارای چهار ایوان و وسعتی به‌اندازه 10 هزار مترمربع است و می‌توان لقب بزرگ‌ترین مسجد در مجموعه حرم امام رضا (ع) را به آن داد. این مسجد در سال 794 شمسی ساخته شده و از قدیمی‌ترین مساجد است.

معماری

این مسجد زیبا توسط معماری به نام قوام الدین شیراز که از برجسته‌ترین معماران دوره تیموری به شما می‌آمده، ساخته شده است. معماری مسجد گوهرشاد مانند سایر مساجد، از یک گنبد و چهار ایوانی ایرانی تشکیل شده است. در جای‌جای این مسجد معماری ایرانی ‌اسلامی به چشم می‌خورد: از تزیینات هنری و کاشی‌کاری‌ها گرفته تا گچ‌کاری و خطوط همگی از این نوع سبک معماری استفاده شده است. همچنین آیات و احادیث قرآنی به زیباترین شکل در همه جای مسجد گوهرشاد به چشم می‌خورد.

4- باغ موزه نادری

باغ نادری مشهد، آرامگاه نادرشاه افشار، بزرگ‌ترین پادشاه پس از اسلام ایران بوده و حدود 14 هزار متر مربع مساحت دارد. این مجموعه باغ زیبایی چشم‌گیرو فضای دلپذیری داشته و در فضای باغ آن جویبارهای آب وجود دارد که بر جذابیت فضا می‌افزاید.

معماری

مزار نادرشاه بنایی بزرگ بوده که شامل آرامگاه و دو تالار موزه است. این بنا بر روی سکویی دوازده پله‌ای با ارتفاع دو متر، در کنار برج بلندی که مجسمه باشکوه نادرشاه و یارانش بر روی آن قرار گرفته‌اند، بنا شده است. این باغ با طراحی زیبا و آثار هنری موجود در آن، فضایی دلنشین را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است و گردشگران می‌توانند از نمایشگاه‌های هنری بازدید کرده و یا در فضای سبز باغ استراحت کنند.

5- روستای تاریخی کنگ

روستای کنگ یکی از روستاهای تاریخی خراسان رضوی است که با معماری سنتی خود شناخته می‌شود. این روستا دارای خانه‌های سنگی و خشتی بوده که جلوه‌ای خاص و متفاوت به آن بخشیده است. گردشگران می‌توانند از طبیعت زیبای این روستا لذت ببرند و بافرهنگ محلی آشنا شوند.

راهنمای جامع جاذبه‌های تاریخی خراسان رضوی

6- آرامگاه خواجه ربیع

آرامگاه خواجه ربیع یکی از مکان‌های زیارتی مشهد است که به خواجه ربیع، صحابی پیامبر اسلام نسبت داده می‌شود. زائران می‌توانند در این مکان مقدس دعا کنند و از فضای معنوی آن بهره‌مند شوند. معماری این آرامگاه با گنبد زیبا و طراحی خاص خود، بسیار باشکوه است و همواره موردتوجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار می‌گیرد.

7- شهر تاریخی نیشابور

نیشابور یکی از شهرهای قدیمی ایران است که با تاریخ غنی خود شناخته می‌شود. این شهر دارای آثار تاریخی زیادی از جمله آرامگاه عطار نیشابوری و کاخ‌های قدیمی است که گردشگران می‌توانند از جاذبه‌های تاریخی آن بازدید کنند و بافرهنگ نیشابور آشنا شوند.

 

کلام آخر

خراسان رضوی با جاذبه‌های تاریخی و مذهبی خود، یک مقصد گردشگری بی‌نظیر برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران است. هرچند که نام خراسان رضوی با حرم مطهر امام رضا (ع) همراه بوده؛ ولی جاذبه‌های گردشگری دیگری نظیر آرامگاه خواجه ربیع، مسجد گوهرشاد و آرامگاه فردوسی نیز وجود دارد که با بازدید از این مکان‌ها، می‌توانید با تاریخ غنی ایران آشنا شوید و از زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی این استان لذت ببرید.

 

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز