خبرگزاری کار ایران

راهنمای واردات خودرو گذر موقت

راهنمای واردات خودرو گذر موقت
کد خبر : ۱۵۱۹۱۳۹

با واردات خودرو گذر موقت، امکان دسترسی به طیف وسیعی از برندهای خودرو وجود دارد که در بازار داخلی به راحتی یافت نمی‌شوند. بسیاری از خودروهای لوکس و خاص که در ایران عرضه نمی‌شوند، به راحتی با پلاک گذر موقت قابل واردات هستند. به دلیل نبود برخی از هزینه‌های جانبی مانند مالیات و عوارض گمرکی، قیمت خودروهای گذر موقت معمولاً کمتر از خودروهای پلاک ملی است.

آمارهای جدید در دسترس نشان می دهند که تامین ارز برای واردات خودرو توسط سازمان مربوطه فراهم آمده است هر چند که میزان آن هنوز مشخص نیست. معمولا واردات خودرو از کشورهای مختلف به ایران تحت قوانین و مقررات خاصی انجام می شوند. از رایج ترین روش های برای انجام فرآیند واردات خودرو گذر موقت می باشد. خودروهایی که برای مدت زمان مشخص با هدف استفاده موقت در کشور اجازه ورود آنها به خاک ایران داده خواهد شد.

واردات خودرو گذر موقت

طبق اطلاعات به دست آمده از سایت‌هایی مانند: khodrobank.com تردد خودروهای گذر موقت در ایران روز به روز در حال افزایش است. چرا که طبق قوانین گمرکی برخی از این خودروها به صورت موقت می‌توانند وارد کشور شده و بعد از به اتمام رسیدن تاریخ تعیین شده برای تردد باید به کشور مبدا بازگردند. قیمت این خودروها یک چهارم قیمت واقعی آنها می باشد ودلیل آنهم عدم پرداخت گمرکی است.

مراحل واردات گام به گام خودروهای خارجی

چه خودروهایی را می توان وارد ایران کرد؟ سوالی چالش برانگیز که متاسفانه خیلی از وارد کنندگان درباره آن اطلاعاتی ندارند.

اولین مرحله برای واردات خودرو گذر موقت

با توجه به قوانین و مقررات وضع شده برای واردات خودرو گذر موقت انجام این فرآیند در ایران بسیار پیچیده است و نیاز به دقت بالایی دارد. اولین کاری که باید برای این منظور توسط واردکنندگان خودرو انجام شود کسب اطلاعات کافی و آمادگی کامل برای انجام این کار است. قبل از هر اقدامی، به طور کامل باید از قوانین و مقررات جاری در زمینه واردات خودرو مطلع شوید. این قوانین ممکن است شامل محدودیت‌های نوع خودرو، حجم موتور، قیمت، تعداد وارداتی و... باشد.

مرحله دوم: ثبت سفارش و پرداخت

برای ثبت سفارش واردات خودرو می توانید به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه‌های گمرکی اقدامات لازمه را انجام دهید. فراموش نکنید که پس از ثبت سفارش، باید هزینه‌های مربوط به خرید خودرو، حمل و نقل، بیمه، گمرک و سایر هزینه‌های جانبی را پرداخت کنید.

مرحله سوم واردات خودروهای خارجی: حمل و نقل

خودروی شما از کشور مبدا به ایران حمل می‌شود. روش‌های مختلفی برای حمل و نقل خودرو وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به حمل دریایی، هوایی و زمینی اشاره کرد. برای پوشش ریسک‌های احتمالی در طول حمل و نقل، باید خودروی خود را بیمه کنید.

مرحله چهارم: ترخیص از گمرک

پس از رسیدن خودرو به بندر مقصد، باید بار از کشتی تخلیه شود. خودرو توسط ماموران گمرک بازرسی می‌شود تا مطابقت آن با مدارک و قوانین وارداتی بررسی شود. پس از تایید مدارک و انجام بازرسی، باید عوارض گمرکی را پرداخت کنید. پس از پرداخت عوارض گمرکی و انجام تشریفات قانونی، خودرو از گمرک ترخیص می‌شود.

مرحله پنجم: شماره‌گذاری و پلاک

برای شماره‌گذاری خودرو، باید مجوزهای لازم را از مراجع ذی‌صلاح اخذ کنید. پس از اخذ مجوزها، خودرو شماره‌گذاری شده و پلاک می‌شود.

 مدارک لازم برای واردات خودرو

پاسپورت، معرفی نامه گمرک، گواهینامه بین المللی، دفترچه کارنه دوپاساژ و مدارک شناسایی خودرو

هزینه‌ها (عوارض، مالیات، بیمه)

انجام هیچ فرآِیند وارداتی بدون پرداخت هزینه نمی باشد. به طبع که واردات خودروهای گذر موقت نیز همچون واردات کالا از دبی دارای هزینه هایی است. در ابتدای کار شما باید برای وارد کردن خودروهای خارجی با پلاک موقت مبلغی را به عنوان ضمانت پرداخت کنید. این مبلغ معمولا سه برابر قیمت خودروهایی است که قصد وارد کردن آنها را به ایران دارید که باید به صورت ضمانت نامه بانکی ارائه شوند. دقت داشته باشید که این مبلغ قابل وصول نخواهد بود و تنها ضمانت برای بازگشت خودرو به کشور مبدا است.هزینه‌های اصلی واردات خودرو گذر موقت شامل: عوارض گمرکی، هزینه مالیات برارزش افزوده، هزینه های حمل و نقل و... می باشند و هزینه های جانبی شامل: حق العمل‌کاری، هزینه‌های ترجمه مدارک و... می باشند.

شرکت‌های خدمات‌دهنده

اخبار و اطلاعاتی که در وب سایت های مختلف همچون mimt.gov.ir در دسترس می باشند حاکی از این مسئله می باشند که شرکت های خدمات دهنده بسیاری هستند که در زمینه واردات خودروهای گذر موقت می توانند به شما دوستانی که تصمیم به انجام این فرآیند دارید راهنمایی های لازم را ارائه کنند. از جمله شرکت های بازرگانی به نام ، که سال های بسیار زیادی است در زمینه واردات خودرو فعالیت دارد کشور فقیهی تریدینگ می باشد. این شرکت با در اختیار داشتن کارد حرفه ای و مجرب در زمینه واردات، ترخیص کالا از گمرک و... ارائه دهنده بهترین خدمات می باشد.

مزایا و معایب واردات خودرو گذر موقت

با واردات خودرو گذر موقت، امکان دسترسی به طیف وسیعی از برندهای خودرو وجود دارد که در بازار داخلی به راحتی یافت نمی‌شوند. بسیاری از خودروهای لوکس و خاص که در ایران عرضه نمی‌شوند، به راحتی با پلاک گذر موقت قابل واردات هستند. به دلیل نبود برخی از هزینه‌های جانبی مانند مالیات و عوارض گمرکی، قیمت خودروهای گذر موقت معمولاً کمتر از خودروهای پلاک ملی است.

اما معایب انجام فرآیند وارد کردن خودروهای خارجی گذر موقت به ایران هم دست کمی از مزیت های آن ندارد.

  • خودروهای گذر موقت دارای محدودیت زمانی هستند و پس از پایان مدت مجاز، باید از کشور خارج شوند.

  • ابن خودروها را نمی‌توان پلاک دائمی کرد و پس از پایان مدت مجاز، باید فروخته یا از کشور خارج شوند.

  • علاوه بر هزینه خرید خودرو، هزینه‌های جانبی دیگری مانند بیمه، گمرک، حمل و نقل و ... نیز وجود دارد.

  • خرید و فروش خودروهای گذر موقت ممکن است با برخی قوانین و مقررات در تضاد باشد و در صورت عدم رعایت قوانین، مشکلات قانونی ایجاد کند.

تمدید گذر موقت

برای پلاک کردن خودروهای گذر موقت و تمدید آنها شرایط کشورهای مبداء و مقصد با یکدیگر متفاوت می باشد. واردات خودرو از دبی به صورت موقت و از سایر کشورهایی که در حوزه خلیج فارس قرار دارند امکانپذیر می باشد و این خودرها برای مدت زمان 2 ماه فرصت تردد در شهر را خواهند داشت و این زمان نیز قابل تمدید نمی باشد. اما اگر از سایر کشورها خودرو با پلاک گذر موقت وارد شود، ۳ ماه اجازه تردد خواهد داشت که پس از پایان مهلت، امکان تمدید برای سه ماه دیگر وجود دارد.

تبدیل به پلاک ملی

آیا امکان تبدیل پلاک گذر موقت به ملی در ایران وجود دارد؟ معمولا نیاز به پرداخت عوارض و مالیات‌های مربوطه و همچنین ارائه مدارک شناسایی و سند مالکیت خودرو دارید. حتما قبل از اقدام، با پلیس +10 تماس بگیرید

شرایط خاص برای واردات انواع خودرو 

اخذ مجوز از نهادهای مربوطه مانند: وزارت راه و شهرسازی دارند و باید عوارض و مالیات مشخص شده برای ورود آنها به کشور پرداخت شود، همچنین برای واردات انواع خودروهای گذر موقت باید رعایت استانداردهای فنی و ایمنی را نیز جدی گرفت. 

ترخیص از گمرک

برای هر چه بهتر انجام شدن فرآیند ترخیص خودرو از گمرک انتخاب یک شرکت بازرگانی با تجربه در زمینه واردات خودرو، می‌تواند در تسهیل این فرآیند به شما کمک زیادی کند. فراموش نکنید آشنایی با آخرین تغییرات قوانین و مقررات گمرکی نیز از مواردی است که در جلوگیری از مشکلات احتمالی تاثیر بسیار زیادی دارد.

راهنمای واردات خودرو گذر موقت

تغییرات اخیر در قوانین واردات خودرو

دلایل اصلی تغییرات در قوانین واردات خودرو از این قرار است که، دولت‌ها معمولاً برای کنترل بازار خودرو، از جمله تنظیم قیمت‌ها، کاهش واردات ارز و حمایت از تولیدات داخلی، دست به تغییر قوانین واردات می‌زنند. تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه ایران، محدودیت‌هایی را در زمینه واردات خودرو ایجاد کرده و بر روند این بازار تأثیر گذاشته است. 

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز