خبرگزاری کار ایران

بیماری قابل انتقال از گربه به انسان کدام اند؟

 بیماری قابل انتقال از گربه به انسان کدام اند؟
کد خبر : ۱۵۱۷۰۸۳

خیلی از افرادی که گربه نگهداری می کنند یا علاقه مند به نگهداری از گربه هستند نگران بیماری هایی هستند که از گربه به انسان منتقل می شوند. به نظر شما بیماری قابل انتقال از گربه به انسان کدام اند؟

به گزارش ایلنا، خیلی از افرادی که گربه نگهداری می کنند یا علاقه مند به نگهداری از گربه هستند نگران بیماری هایی هستند که از گربه به انسان منتقل می شوند. به نظر شما بیماری قابل انتقال از گربه به انسان کدام اند؟ اگرچه بیشتر بیماری های عفونی گربه ها فقط گربه ها را درگیر می‌کند اما برخی از این بیماری ها می‌توانند از گربه ها به افراد منتقل شوند. در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

چه بیماری‌هایی از گربه به انسان منتقل می‌شود؟

در بررسی های علمی که انجام شده است ما شاهد این واقعیت هستیم که احتمال انتقال بیماری از انسان به انسان به مراتب خیلی بیشتر از انتقال بیماری از حیوان به انسان می باشد. تعداد بسیاری از بیماری ها تنها مختص انسان هستند و تعدادی فقط در حیوانات مشاهده می شود با این وجود تعدادی  از بیماری ها نیز مشترک بین حیوان و انسان است. اگر سرپرست گربه هستید یا علاقمند به نگهداری از آن ها می باشید ضروری است با بیماری های مشترک انسان و گربه آشنا باشید. در ادامه این بیماری ها را معرفی خواهیم کرد.

 بیماری قابل انتقال از گربه به انسان کدام اند؟

بیماری قابل انتقال از گربه به انسان که در هر دو مشترک است بیش‌ از ده مورد است که شایع‌ترین آنها می‌توان به بیماری خراش گربه عفونت های قارچی و انگلی و همچنین عفونت های ویروسی اشاره کرد. شایع ترین انواع بیماری هایی که می تواند از گربه به انسان منتقل شود عبارتند از:

1.عفونت های باکتریایی

از جمله بیماری قابل انتقال از گربه به انسان عفونت هایی است که منشا باکتری دارند و بسیار مسری است. این بیماری از طریق تماس مستقیم با گربه های آلوده رخ می‌دهد که می‌تواند از طریق بزاق،ترشحات بینی و یا کاسه های غذای مشترک و جعبه زباله اتفاق بی افتد.

2.پاستورلا مولتوسیدا

از دیگر باکتری های قابل انتقال می‎‌توان به پاستورلا مولتوسیدا اشاره کرد که از طریق گزش گربه منتقل می‌شود و باعث عفونت با التهاب شدید و ترشحات چرکی می‌شود.

3.سالمونلوز

از مهم ترین عفونت های علامت دار منتقله از گربه سالمونلوز است که از راه خوردن غذا وارد بدن انسان می‌شود. از شایع ترین علائم آن می‌توان اسهال،تب،استفراغ و گرفتگی عضلات شکم در انسان نام برد.

4.عفونت های ویروسی

ویروس هاری از جمله بیماری های ویروسی است که معمولا از طریق بزاق و ادرار متقل می‌شود و در سلول های عضلانی تکثیر می‌شود.

5.توکسوپلاسما (toxoplasmosis)

یکی از شایع‌ترین بیماری قابل انتقال از گربه به انسان توکسوپلاسموز است. گربه ها معمولا ناقل ارگانیسم تک سلولی به نام توکسوپلاسما گوندی هستند. راه انتقال این بیماری تماس مستقیم با گربه و یا تماس با مدفوع و ادرار آلوده است.

6.درماتوفیتوز

درماتوفیتوز که منشاء قارچی دارد با علائمی همچون ایجاد طوقه های دایره ای و قرمز رنگ در محل های مختلف بدن همراه است.

7.کریپتوسپوردیوز

کریپتوسپوردیوز یا همان کریپتوکوکوس با تاثیر بر سیستم تنفسی انسان آشکار می‌شود و علائم زیر را دارد:

  • سرفه
  • تنگی نفس
  • تب

8.انگل گوارشی

انگل های گوارشی که از تماس مستقیم با خوراکی های آلوده و غیره باعث ایجاد بیماری می‌شوند از کرم های گرد و قلابدار انتقال می‌یابند که علائمی چون موارد زیر دارد:

  • لاغری
  • درد و تورم در ناحیه شکم
  • بی‌اشتهایی در مراحل پایانی
  • تغییر رنگ و قوام مدفوع

آیا دست زدن به گربه باعث بیماری می‌شود؟

به طور کلی دست زدن به گربه ها و لمس آنها راهی برای انتقال انواع بیماری های عفونی و قارچی است. گربه هایی که واکسینه نمی‌شوند ویا در محیط تمیزی زندگی نمی‌کنند شاید بیمار نباشند اما بیش از 40% آنها بیماری را به شما انتقال می‌دهند.

 گربه هایی که دارای بیماری توکسوپلاسما هستند از طریق تماس شما با پوست آنها این عفونت به شما منقل می‌شود. که اگر جزء افراد در معرض خطر(زنان باردار، افراد مسن، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند) باشید آسیب های جدی در انتظار شما خواهد بود. همچنین عفونت و انگل هایی که در سطح پوست و زیر ناخون گربه ها وجود دارد با تماس مستقیم قابل انتقال بوده و تاثیرات مخربی بر سیستم تنفسی و گوارشی و همینطور خطرات جدی بر سیستم ایمنی خواهد گذاشت.

 بیماری قابل انتقال از گربه به انسان کدام اند؟

راه‌های پیشگیری انتقال بیماری از گربه به انسان

اگرچه بیشتر بیماری های قابل انتقال از گربه به انسان به عنوان بیماری های خفیف شناخته می‌شود اما باید همواره در نظر داشت که تمامی این بیماری ها از طریق تماس مستقیم یا غیر مستقیم با مواد غیر بهداشتی ایجاد می‌شود پس بهترین و موثرترین راه پیشگیری رعایت بهداشت فردی و شستن مرتب و به موقع دست‌ها و همچنین دقت در پخت غذا به خصوص برای افراد در معرض خطر بیشتر مانند مادران باردار و شیرده وهمچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. خرید غذای گربه با کیفیت بالا راهی آسان برای جلوگیری از بیمار شدن گربه شما و در نتیجه انتقال بیماری به شما است.

چگونه از انتقال بیماری‌های گربه به انسان دور بمانیم؟

از مناسب‌ترین دستورالعمل‌ها رعایت بهداشت خود و محیط است. اگر در خانه گربه نگهداری می‌کنید جعبه بستر گربه را تمیز نگه دارید. زباله های خود را دور از آشپزخانه نگهداری کنید.هنگام تمیز کردن زباله دستکش یکبار مصرف بپوشید و هر بار بعد از استفاده دور بیندازید. در صورت امکان از کسی که در معرض خطر نیست بخواهید زباله را تمیز کند. ظرف زباله را حداقل دو بار در ماه با آب گرم بشویید و اجازه دهید آب گرم حداقل پنج دقیقه در ظرف بماند.

اگر در خانه گربه دارید انجام واکسیناسیون به موقع را فراموش نکنید. با گربه های خیابانی تماس مستقیم نداشته باشید. اگر در ساحل و محیط های دیگر با مدفوع گربه تماس داشتید حتما آن را بشویید و برای اطمینان بیشتر به مراکز بهداشتی مراجعه کنید.

تغذیه سالم گربه و اهمیت آن در پیشگیری از بیماری ها

یکی از راه های اصولی برای پیشگیری از بیماری گربه سانان تغذیه سالم آن ها می باشد. نیاز بدنی گربه ها با انسان متفاوت است و لازم است تغذیه جداگانه ای برای آن ها تهیه شود.انواع غذای خشک گربه به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم بندی می‌شود. قیمت غذای خشک گربه با توجه به برند و مقدار آن متفاوت است اما به طور کلی برند های خارجی از 2 دلار تا 25 دلار قیمت دارند. محصولات ایرانی نیز از 160 هزار تا 5 میلیون تومان یه صورت بسته های 2-5- 10کیلویی قابل خریداری می باشد.

 بیماری قابل انتقال از گربه به انسان کدام اند؟

کلام آخر

باید در نظر داشته باشیم که گربه اگرچه دوست داشتنی و اهلی است اما بیماری قابل انتقال از گربه به انسان گاهی پیامدهای مخربی دارد که سلامت فرد و اعضای خانواده را به خطر می اندازد. همانطور که  گفته شد 7 مورد از مهم ترین بیماری قابل انتقال از گربه به انسان از طریق عدم رعایت بهداشت و یا عدم انجام واکسیناسیون به موقع اتفاق می افتد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز