خبرگزاری کار ایران

میزان اهمیت نگهداری از سه تار پس از افزایش قیمت دلار

میزان اهمیت نگهداری از سه تار پس از افزایش قیمت دلار
کد خبر : ۱۵۱۵۴۷۹

با افزایش قیمت دلار و گران شدن محصولات، نگهداری از سه تار اهمیت بیشتری پیدا کرده است. هر چه قیمت دلار بالاتر رود، به همان میزان نیز هزینه‌های لازم برای خرید ابزارآلات موسیقی یا تعمیر آن‌‌ها افزایش می‌یابد.

با افزایش قیمت دلار و گران شدن محصولات، نگهداری از سه تار اهمیت بیشتری پیدا کرده است. هر چه قیمت دلار بالاتر رود، به همان میزان نیز هزینه‌های لازم برای خرید ابزارآلات موسیقی یا تعمیر آن‌‌ها افزایش می‌یابد.

همین موضوع باعث می‌شود تا این سوال مطرح شود که چگونه می‌توان از سه تار نگهداری کرد تا کمتر به تعمیر یا تعویض این ساز نیاز داشت؟

سه تار از آن دسته سازهای حساسی است که وارد شدن کوچک‌ترین ضربه، فشار و حتی تغییرات آب و هوایی و دمایی می‌تواند به روند تخریب آن سرعت بخشد. هیچ جای نگرانی نیست! چرا که در ادامه این مطلب تصمیم داریم به بررسی اهمیت نگهداری از ساز سه تار و نحوه نگهداری از آن بپردازیم...

اهمیت نگهداری از ساز سه‌ تار

یکی از مهم‌ترین سوالات مطرح شده توسط بسیاری از افراد این است که چرا نگهداری از ساز سه تار اهمیت دارد؟

عدم نگهداری صحیح و وارد شدن آسیب به سه تار باعث می‌شود تا ساز شما نیاز بسیاری به کوک کردن پیدا کند. همچنین کیفیت صدای آن کاهش یافته و شاهد صداهای اضافی تولید شده توسط این ساز باشیم. علاوه بر این سازهایی که به درستی مراقبت نمی‌شوند، ممکن است دچار ترک خوردگی شوند و نیاز بالایی به تعمیر پیدا کنند. همین موضوع باعث شده تا متخصصان تاکید بسیاری بر نگهداری درست و اصولی این ساز داشته باشند.

نگهداری از سه تار چگونه است؟

برای نگهداری از ساز سه تار ضروری است، فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید. ما در بازار شاهد انواع سه تار بر اساس جنس چوب هستیم که هر کدام نیازهای مراقبتی خاص خود را دارند.

به طور کلی توصیه می‌شود برای مراقبت از ساز سه تار به فاکتورهای زیر توجه داشته باشید:

جابجایی سه‌ تار

از آنجایی که ساز سه تار دارای بدنه‌ای از جنس چوب توت با ضخامت 4 میلی‌متر است، توصیه می‌شود در هنگام جابه‌جایی این ساز نهایت دقت خود را به کار دهید تا هیچ آسیبی به سازتان وارد نگردد. چرا که وارد شدن هر گونه ضربه و فشار به این ساز می‌تواند موجب شکستگی آن شود.

بهتر است در هنگام جابه‌جایی این ساز به وسیله قطار یا هواپیما از تحویل آن به بخش بارها خودداری کرده و سه تار را کنار خود نگهدارید. اینگونه خیالتان راحت خواهد بود که آسیب کمتری ممکن است ساز شما را تهدید کند.

آویختن سه‌ تار

بسیاری از سازهای سه تار به دلیل زیبایی ظاهری که دارند، توجه علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا نوازندگان دوست داشته باشند این سه تار را در گوشه‌ای از اتاق آویزان کرده و از زیبایی آن برای جذابیت بیشتر دکوراسیون خود کمک بگیرند.

متخصصان تاکید دارند که تا حد امکان از آویختن سه تار به دیوار خودداری کنید. چرا که این کار می‌تواند به ساز شما صدمه وارد کند. در برخی مواقع دیده می‌شود که فرد اصرار زیادی به آویختن سه تار از دیوار دارد. در چنین شرایطی توصیه می‌شود ساز سه تار را در مکانی خلوت و به دور از نور خورشید، باد، رطوبت، گرما و بدون وارد شدن فشار به گوشی آن بیاویزید، تا احتمال آسیب دیدن آن کمتر شود.

بهداشت سه‌ تار

چربی‌ها و آلودگی‌ها می‌توانند به صدای ساز و همچنین سیم‌ها، روکش لاک الکل و پرده‌ها آسیب وارد کنند. سازهایی که برای مدت زمانی طولانی‌تر در معرض چربی و آلودگی‌ها قرار می‌گیرند کیفیت صدایشان کاهش یافته و احتمال شکستگی‌شان زیاد می‌شود.

بهترین راهکار برای جلوگیری از آسیب دیدن ساز سه تار در اثر آلودگی، شستشوی دست‌ها در هنگام استفاده است. البته ضروری است پس از شستشوی دست‌ها آن‌ها را خشک کرده و با دستی کاملا خشک کار کردن با این ساز را شروع کنید!

از پارچه‌های نرم و بدون پرز کمک گرفته و ساز سه تار را منظم از آلودگی‌ها و گرد و غبارها پاک کرده تا بتوانید آن را از آسیب‌های ناشی از آلودگی‌ها حفظ کنید.

تعویض سیم‌ها‌ی سه‌ تار

حداقل هر شش ماه یک بار در پایان هر فصل نیاز است تا سیم‌های ساز سه تار را تعویض کنید. چرا که قرارگیری سیم در مجاورت هوا به خصوص در هوایی که رطوبت بالا دارد، موجب کاهش کشسانی سیم ساز و خارج شدن از کوک می‌شود. این موضوع باعث شده تا شاهد تغییر در کیفیت صدای ساز باشید.

میزان اهمیت نگهداری از سه تار پس از افزایش قیمت دلار

محافظت از آسیب حشرات

مورچه‌ها و موریانه‌ها می‌توانند به ساز سه تار شما آسیب وارد کنند. بهترین راه برای جلوگیری از این آسیب رنگ کردن دوره‌ای ساز با لاک الکل است‌. یک برنامه منظم برای رنگ کردن در نظر گرفته و طبق آن برنامه، ساز خود را رنگ کنید.

متخصصان توصیه می‌کنند مکان مناسبی را برای نگهداری از ساز خود در نظر بگیرید. ساز شما باید دور از لانه مورچه و موریانه قرار گیرد. اگر در محیطی زندگی می‌کنید که موریانه‌های بسیاری دیده می‌شوند، می‌توانید یک عدد نفتالین را در کاور ساز سه تار بیاندازید. اینگونه انواع حشرات کمتری به سراغ ساز شما خواهند آمد.

ادوات سه‌ تار نوازی

استفاده از ادوات سه تار نوازی می‌تواند نقش بسیار زیادی در مراقبت از این ساز داشته باشد. افرادی که می‌خواهند برای مدت زمانی طولانی‌تر از ساز سه تار استفاده کنند، بهتر است خرید لوازم جانبی‌هایی مانند پایه سه تار، کاور و هاردکیس سه تار، نم‌گیر یا ژل سلیکا را در برنامه خود قرار دهند. با قرار دادن ساز بر روی پایه خیالتان راحت خواهد بود که احتمال شکستگی این ساز بسیار کمتر است. ژل سلیکا را نیز می‌توان در کاور این ساز قرار داد تا رطوبت را به خود جذب کرده و مانع آسیب دیدن این ساز در اثر رطوبت شود.

میزان اهمیت نگهداری از سه تار پس از افزایش قیمت دلار

کاور سه‌ تار

یکی از بهترین اقداماتی که می‌توان برای نگهداری از ساز سه تار انجام داد، خرید کاور و هاردکیس است. هاردکیس‌ها و کاورها می‌توانند از ساز شما در برابر بسیاری از آسیب‌ها به خصوص آسیب‌های ناشی از تغییرات دما، رطوبت و حشرات مراقبت کنند. در منزل هنگامی که از ساز خود استفاده نمی‌کنید بهتر است با یک کاور آن را بپوشانید و گوشه‌ای از اتاق بگذارید. زمانی هم که می‌خواهید از خانه خارج شوید برای مراقبت بیشتر از ساز سه تار سراغ استفاده از هاردکیس‌ها بروید. هاردکیس بر خلاف کاور، ساز شما را از آسیب‌های احتمالی ناشی از ضربه و فشار نیز حفظ خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی تاثیر قیمت دلار بر مراقبت از ساز سه تار پرداختیم و گفتیم که در شرایط کنونی چگونه می‌توان از این ساز نگهداری کرد. قطعا با رعایت نکات ذکر شده در این مطلب فرصت بیشتری خواهید داشت تا برای مدت زمانی طولانی‌تر از ساز سه تار بدون نیاز به تعمیر و تعویض استفاده کنید.

اگر به درستی از ساز خود مراقبت نکنید، نیاز بسیاری به تعویض و تعمیر این ساز خواهید داشت و شاهد افت کیفیت صدای آن خواهید بود.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز