خبرگزاری کار ایران

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در صندوق طلای بورسی چیست؟

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در صندوق طلای بورسی چیست؟
کد خبر : ۱۵۰۸۸۶۳

یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و کوتاه مدت، طلا است که ارزش سرمایه خود را حفظ می‌کند و سرمایه‌گذاران را به سوددهی می‌رساند. به همین دلیل در شرایط امروزه که نرخ تورم بالا است، سرمایه‌گذاران استقبال زیادی از آن می‌کنند.

توجه داشته باشید که خریدوفروش طلا چندان هم آسان نیست و ممکن است خطراتی داشته باشد؛ زیرا همیشه احتمال سرقت وجود دارد. اما صندوق طلا این خطرات و ریسک‌ها را از بین برده است و خرید و فروش آن را بسیار راحت‌تر کرده است.

 صندوق کالایی مبتنی بر طلا چیست؟

 صندوق طلا نوعی سرمایه‌گذاری کالایی محسوب می‌شود که معامله آن در بورس اوراق بهادار صورت می‌گیرد. صندوق کالایی مبتنی بر طلا سرمایه‌های افراد مختلف را جمع‌آوری می‌کند و سپس مدیران متخصص در صندوق، کالایی‌های مربوط به طلا مانند انواع سکه و شمش سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند. هدف نهایی از این نوع صندوق‌ها این است که سرمایه‌گذاران بتوانند به راحتی انواع طلا سرمایه‌گذاری کنند؛ بدون اینکه هیچ‌گونه طلای فیزیکی را خریداری کنند.

 نحوه خرید و فروش صندوق کالایی طلا چگونه است؟

 صندوق طلا‌هایی که وارد فعالیت بورس شده است، به‌اصطلاح صندوق قابل معامله یا (ETF) هستند. در این شرایط شما باید دارای کد بورسی باشید که بتوانید آن‌ها را معامله کنید؛ به همین دلیل شما باید در یک کارگزاری ثبت‌نام لازم را انجام دهید. در این زمینه تنها کافی است که ثبت‌نام خود در سامانه سجام را تکمیل کرده و کد بورسی خود را دریافت کنید و با استفاده از آن می‌توانید در یک کارگزاری ثبت‌نام کنید. پس از اینکه روند ثبت‌نام شما در کارگزاری به اتمام رسید، می‌توانید صندوق طلای مورد نظر خود را در پنل کارگزاری جستجو و با مبلغ حداقل پنج میلیون ریال چند واحد از صندوق طلا را خریداری کنید. همچنین امکان مقایسه صندوق‌های طلا در بورس برای شما فراهم است. وبسایت ره‌آورد۳۶۵ در صفحه بازار طلای خود این امکان را برای شما فراهم کرده است تا با بررسی پرتفوی انواع صندوق‌های طلا و میزان حباب هریک بتوانید مناسب‌ترین صندوق طلا را برای سرمایه گذاری خود انتخاب کنید و بر اساس آن می‌توانید برای خرید و فروش در زمان مناسب اقدامات لازم را انجام دهید.

 مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق

 درصورتی‌که قصد دارید سرمایه‌های خود را به طلا تبدیل کنید و از نوسانات آن سودی را به دست آورید یا ارزش پولی خود را در گذر زمان افزایش دهید، توصیه می‌شود که به فکر صندوق طلا باشید. خرید و فروش این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مزیت‌های بسیار زیادی است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

 حذف هزینه‌های کارمزد و مالیات

 هنگامی که طلایی را خریداری می‌کنید، باید هزینه کارمزد و مالیات و پرداخت کنید؛ به همین دلیل ممکن است خرید طلا برای شما گران‌تر از قیمت طلا باشد. اما خرید صندوق سرمایه‌گذاری طلا این گونه نیست و شما با سرمایه‌گذاری در آن بابت کارمزد و مالیات هزینه پرداخت نمی‌کنید و از این لحاظ شامل سود می‌شوید.

 مصونیت از سرقت

 زمانی که برای سرمایه‌گذاری طلا یا سکه را در نظر می‌گیرید، باید همیشه مواظب باشید تا مورد سرقت قرار نگیرند. در حالی که سرمایه‌گذاری در این صندوق از سرقت موسوم است و در این زمینه شما نگرانی ندارید.

 نقدشوندگی بهتر

برای فروش طلا ممکن است مراحل سختی را پیش رو داشته باشید و طلا فروشان قیمت‌های مختلف را برای طلاهای دست دوم به شما ارائه دهند؛ در نتیجه تعیین بهترین قیمت به زمان زیادی نیاز دارد. اما معامله صندوق طلا در هر روز کاری برقرار است و شما در تمام روزهای معاملاتی می‌توانید با سرمایه خود معامله کنید و در هر زمانی امکان فروش صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد.

معایب سرمایه گذاری در صندوق کالایی طلا

 علاوه بر مزایای بسیار زیادی که برای سرمایه گذاری در این صندوق ذکر شد، ممکن است معایبی نیز به همراه داشته باشد که برخی از معایب آن عبارت است از:

  • عدم مطابقت با قیمت طلا: قیمت صندوق طلا در حالت کلی منعکس کننده قیمت طلای فیزیکی نیست و با آن اندکی فرق دارد. این مغایرت به دلیل تنوع پرتفوی صندوق‌های طلا است. به همین دلیل بررسی پرتفوی صندوق‌های طلا برای بررسی ترکیب دارایی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.
  • عدم مالکیت: زمانی که شما در این صندوق سرمایه‌گذاری می‌کنید، مالکیت فیزیکی طلا بر عهده شما نیست. به همین دلیل اگر در اختیار داشتن فیزیکی طلا برای شما حائز اهمیت است، سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها برای شما مناسب نیست.
  • هزینه: شما با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا باید کارمزد خرید و فروش و کارمزد مدیریتی سالانه را پرداخت کنید که روی بازدهی سرمایه‌گذاری شما تأثیر دارد. توجه داشته باشید که قیمت صندوق طلا همراه با کارمزدهای آن نسبت به قیمت طلا فیزیکی بسیار مناسب‌تر است.

تفاوت سرمایه گذاری در صندوق طلا و طلای فیزیکی

امروزه ریسک خرید و فروش طلای فیزیکی با سرمایه‌گذاری در بهترین صندوق طلا به حداقل ممکن رسیده است؛ یعنی با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها شما می‌توانید ریسک و مشکلات طلا را رفع کنید و در کنار آن از مزیت‌های سرمایه‌گذاری خود بهره ببرید.

هنگامی که شما در این صندوق سرمایه‌گذاری می‌کنید، نیازی به نگهداری طلاها در مکان امن نخواهید داشت و هیچ‌گونه کلاهبرداری، سرقت و تقلبی صورت نمی‌گیرد. در حالی که با خرید طلا فیزیکی ممکن است دچار سرقت، تقلب و کلاهبرداری شوید.

شما با انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری طلا به میزان کم هم می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید؛ در حالی که برای خرید فیزیکی طلا باید پول زیادی را صرف کنید. صندوق‌های طلا در بورس قابلیت معامله دارند و به صورت آنلاین می‌توانید برای خرید و فروش از طریق کارگزاری‌ها اقدام کنید. در حالی که خرید و فروش طلای فیزیکی تنها به صورت حضوری امکان‌پذیر است و دردسرهای زیادی دارد.

موارد مؤثر در بازدهی صندوق‌های طلا

در صندوق کالایی طلا بازدهی صندوق شما به قیمت طلا وابسته است. زمانی که شما در اوراق مربوط به فلز طلا سرمایه‌گذاری می‌کنید و در صورتی که قیمت طلا افزایش پیدا کند، بازدهی سرمایه گذاری شما نیز بیشتر می‌شود. توجه داشته باشید که بازدهی صندوق کالایی طلا به عوامل مختلفی بستگی دارد.

 معمولاً با توجه به نرخ ارز، قیمت جهانی طلا، سیاست‌های مالی و اقتصادی و وضعیت کلی بازار مالی بازدهی شما از صندوق طلا همانند طلای فیزیکی تعیین می‌شود. همچنین بازدهی صندوق کالایی طلا به دارایی موجود در پرتفوی آنها نیز بستگی دارد و برخی از صندوق‌های طلا دارایی‌های خود را در گواهی سپرده کالایی سکه طلا و بعضی دیگر دارایی خود را روی گواهی سپرده کالای شمش سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 در این صورت با توجه به هر یک از این دارایی‌ها، بازدهی هم فرق دارد. توجه داشته باشید که در زمان‌های مختلف بازدهی که از صندوق کالایی طلا دریافت می‌کنید، متفاوت است و یک روند ثابت را دنبال نمی‌کند. معمولاً صندوق‌هایی که اکثراً در گواهی سپرده سکه سرمایه‌گذاری شده‌اند، زمانی که قیمت طلا به صورت صعودی است بازدهی افزایش بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا معمولا حباب سکه بیشتر است و در این صورت بازدهی بیشتر می‌شود. اما هنگامی که دوره نزولی قیمت طلا رخ می‌دهد، ارزش این صندوق‌ها هم به طور چشمگیر کاهش پیدا می‌کند و دچار ضرر و زیان بیشتری می‌شوید. 

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در صندوق طلای بورسی چیست؟

 جمع‌بندی

صندوق طلا بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس محسوب می‌شود که شما به طور غیر مستقیم و با استفاده از دانش و تخصصی که دارید، می‌توانید در زمینه طلا سرمایه‌گذاری‌های خود را انجام دهید. سرمایه‌گذاری روی صندوق طلا در بورس معامله می‌شود و تمامی معاملات به صورت آنلاین از طریق سامانه‌های معاملاتی صورت می‌گیرد. به همین دلیل شما باید کد بورسی دریافت کرده و در کارگزاری‌ها برای معاملات اقدام کنید.

در ضمن توصیه به استفاده از ابزارهای تحلیلی موجود مانند صفحه بازار طلا ره‌آورد داریم که قیمت، ترکیب دارایی و میزان حباب این صندوق‌ها را مقایسه کرده و در بهترین زمان ممکن برای خرید و فروش اقدام کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز