خبرگزاری کار ایران

5 عایق رطوبتی مرسوم و مورد علاقه برای مقابله با نفوذ آب در ساختمان‌های ایران

5 عایق رطوبتی مرسوم و مورد علاقه برای مقابله با نفوذ آب در ساختمان‌های ایران
کد خبر : ۱۴۵۳۳۹۷

 

در صنعت ساختمان سازی آب بندی ساختمان یکی از پر اهمیت ترین مراحل برای افزایش طول عمر مصالح و بهبود عملکرد ساختمان است. با پیشرفت علم و فناوری، عایق‌های رطوبتی مختلفی در بازار ایران موجود هستند.  با توجه به تنوع آب و هوایی در کشور عزیزمان ایران انواع عایق رطوبتی در مناطق مختلف ایران قابلیت اجرا دارند. در این مقاله سعی بر این داریم که شما را با انواع عایق های رطوبتی، ویژگی‌ و خصوصیات آن ها آشنا کنیم و تاثیر علم و فناوری را بر روی عایق بندی ساختمان بیان می‌کنیم. اگر به فکر عایق بندی رطوبتی ساختمان تان هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید تا بهترین انتخاب را داشته باشید و با جدیدترین تکنولوژی‌های عایق رطوبتی ساختمان آشنا شوید.

معرفی 5 عایق رطوبتی برای آب بندی سطوح مختلف ساختمانی

عایق رطوبتی پلیمری

عایق رطوبتی پلیمری جدیدترین محصول عایق بندی ساختمان است که با فرمولاسیون ویژه تولید و عرضه می‌شود. این عایق رطوبتی 50 سال است که وارد ایران شده و می‌توان گفت بهترین عایق رطوبتی متناسب با آب و هوای ایران است. در این عایق رطوبتی از ترکیبات نانو استفاده شده که ترکیب آن با الیاف فایبر گلاس آب بندی 100 سطح را به ارمغان خواهد آورد و در صورت اجرای صحیح عایق رطوبتی تا 50 سال عمر مفید این عایق آب بند خواهد بود. عایق رطوبتی پلیمری بسیار سبک بوده و قابلیت اجرا بر روی تمامی سطوح را دارد از جمله استخر، دیوار، پشت بام، فلز، ساندویچ پانل یا شیروانی، سرویس بهداشتی، سردخانه و…

قیرگونی

قیرگونی قدیمی‌ترین پوشش عایق بندی رطوبتی ساختمان است که همواره در بین ایرانیان محبوبیت دارد. این محصول، از قیر به نقطه ی جوش رسیده به همراه گونی برای آب بندی سازه استفاده می‌کند و در بخش‌های مختلف ساختمانی مانند پی سازی، سرویس های بهداشتی، آشپزخانه، پشت بام‌های  ساختمان ها استفاده می‌شود. ضخامت قیرگونی بین 2 الی 3 سانتی متر است که باید در نظر داشته باشید سازه قدرت تحمل وزن قیرگونی کل بنا را داشته باشد. قیر گونی میتواند به صورت تک لایه یا دو لایه انجام ‌پذیرد.

ایزوگام

ایزوگام یک عایق رطوبتی پیش ساخته است که برای آب بندی سطوح مختلف استفاده می‌شود و  از دو لایه الیاف شیشه و پلی استر که توسط قیر پوشیده شده‌است، ساخته شده است. ایزوگام به صورت رول های آماده‌ی است که با استفاده از حرارت بسیار بالا (مشعل های آتشین) به سطح چسبیده می‌شود. اجرای این عایق رطوبتی نیازمند تخصص است و افراد  بدون مهارت به هیچ عنوان نباید اقدام به اجرای ایزوگام کنند تا هم از خطرات ناشی نصب در امان باشند و هم با نصب صحیح از نفوذ رطوبت به سطح زیرین جلوگیری کنند. ایزوگام جزو ارزان ترین عایق های رطوبتی است، اما قابل ذکر است که بدانید بهترین عایق رطوبتی موجود در بازار نیست.

عایق رطوبتی پایه سیمانی

عایق رطوبتی پایه سیمانی یکی از مستحکم ترین عایق های رطوبتی است که میزان آب بندی فوق‌العاده بالایی به سطح می‌دهد. عایق پایه سیمانی به صورت تک جزئی و دوجزئی ارائه می‌شود که جزء دوم آن رزین است.  برای افزایش استحکام عایق پایه سیمانی از الیاف فایبر گلاس استفاده می‌شود و البته می‌توان از الیاف فایبرگلاس پودر شده درون این عایق استفاده کرد. عایق رطوبتی پایه سیمانی را می‌توانیم به عنوان مستحکم ترین عایق رطوبتی معرفی کنیم که برای آب بندی استخر‌ها، مخازن آب و سد ها قابل استفاده است.

5 عایق رطوبتی مرسوم و مورد علاقه برای مقابله با نفوذ آب در ساختمان‌های ایران

عایق رطوبتی شفاف

عایق رطوبتی شفاف، یکی از جذاب ترین عایق های رطوبتی است که در صنعت ساختمان سازی بسیار پر کاربرد است. همانطور که از اسم این عایق مشهود است، این محصول کاملا شفاف و بدون رنگ است که بر اساس پلیمرهای پایه حلالی می‌باشد و با چسبندگی فوق العاده بالا به عمق سطح زیرین خود نفوذ کرده و منجر به آب بندی سطح می‌شود. کاربرد اصلی این عایق رطوبتی شفاف زمانی است که شما سطح مورد نظرتان سنگ یا کاشی شده باشد و شما نیاز به آب بندی آن داشته باشید، در این زمان در صورتی که از هر عایق رطوبتی دیگری استفاده کنید سطح کار شما کاملا پوشیده میشود ولی با استفاده از عایق رطوبتی شفاف سطح زیرین کار شما درخشان تر از قبل قابل رویت است.

تاثیر فناوری‌های جدید بر بهبود عملکرد عایق رطوبتی در ساختمان‌های ایران

برای بهبود پروسه آب بندی ساختمان ها، استفاده از فناوری های نوین از جمله ترکیبات نانو و پلیمر در محصولات عایق بندی بسیار ضروری است. استفاده از این فناوری های جدید تحول عظیمی در صنعت عایق بندی ایجاد کرده است. طبق تحقیقات به عمل آمده، استفاده از نانو ذرات در محصولات آب بندی ،40 درصد میزان کارایی و آب بندی را افزایش میدهد.

امروزه در کشور های پیشرفته با استفاده از اینترنت اشیاء، می‌توان عایق بندی ساختمان را به طور کامل هوشمند سازی کرد. سنسورها و دستگاه های مخصوص در این زمینه در سر تا سر سطوح ساختمانی که در معرض رطوبت هستند، کارگزاری می‌شوند و اطلاعات مرتبط با رطوبت را جمع آوری میکنند، تا سبب بهبود عملکرد عایق بندی رطوبتی ساختمان شوند.

عوامل کلیدی در انتخاب و استفاده از عایق رطوبتی در ساختمان‌ها

در انتخاب عایق رطوبتی در ساختارهای مختلف ساختمانی در ایران باید چندین نکته کلیدی را در نظر داشته باشید تا بتوانید بیشترین کارایی از عایق رطوبتی را داشته باشید. به دلیل تنوع شرایط جوی در سراسر ایران در هنگام خرید انواع عایق رطوبتی توجه به منطقه جغرافیایی، نوع مصالح و ارتفاع ساختمان، مقاومت عایق در برابر شرایط جوی و سایشی ساختمان، نوع هزینه های نصب و… بسیار حائز اهمیت است.  به طور مثال برای عایق رطوبتی ویلا در شمال کشور، به دلیل شرجی بودن و شرایط بارانی، بهترین گزینه عایق‌های رطوبتی پلیمری هستند.

5 عایق رطوبتی مرسوم و مورد علاقه برای مقابله با نفوذ آب در ساختمان‌های ایران

ارزیابی عملکرد عایق‌های رطوبتی در برابر زلزله و حوادث طبیعی

عایق های رطوبتی باید توانایی مقاومت در برابر عوامل طبیعی را داشته باشند و در برابر زلزله مقاومت بالایی داشته باشند. عایق هایی مانند ایزوگام و قیرگونی به دلیل نداشتن خاصیت الاستیک در صورت بروز رطوبت فشار منفی یا زلزله دچار ترک های عمیق و یا پارگی می‌شوند. توجه به این موضوع و نصب صحیح و دقیق عایق رطوبتی در مناطق پر لرزه در کشورمان، بسیار حائز اهمیت است.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی 5 عایق رطوبتی ساختمان که در ایران مرسوم و ترند هستند، پرداخته ایم و به اهمیت انتخاب و  تمرکز خود را روی استفاده صحیح هر یک از این عایق‌های رطوبتی گذاشته ایم. با توجه به شرایط جوی متنوع در ایران انتخاب هر یک از این عایق ها متناسب با محل ساختمان، جنس مصالح، نوع ساختمان، شرایط آب و هوایی و… متفاوت است، پیشنهاد ما مشاوره با شرکت های توانمند در زمینه عایق بندی است. شرکت نانواکریلیک ، ویستا کالر و کالیپسو جزو برندهای عایق بندی رطوبتی پلیمری پیش رو در صنعت ساختمان سازی هستند. برای مشاوره تخصصی و رایگان می‌توانید با شماره 09121830933 تماس بگیرید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز