خبرگزاری کار ایران

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟
کد خبر : ۱۴۴۸۹۱۴

اساسی ترین و‌ رایج ترین نوع کفپوش رزینی در کاربری های مختلف کفپوش اپوکسی است. از این نوع کفپوش به علت جذابیت و مقاومت بالا در انواع محیط های صنعتی، مسکونی، درمانی، ورزشی و ... استفاده می‌شود. البته انتخاب نوع این کفپوش ها با توجه به عوامل محیطی انجام می‌شود. قابلیت‌های بسیار، کابرد آسان و خصوصاَ امکان ایجاد طرح‌های سه بعدی ‌و ‌هنری، کفپوش اپوکسی را جزو پرطرفدارترین پوشش‌های کف قرار داده است.

شرکت بسپار سازان ایرانیان، به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه پلیمری به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازد. این شرکت با نام تجاری بساپلیمر فعالیت نموده و در کنار تولید محصولات، ارائه دهنده مشاوره‌های تخصصی در زمینه طراحی سیستم‌های محافظتی کف و خدمات نظارتی می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه انواع کفپوش های رزینی به سایت بساپلیمر مراجعه کنید و از خدمات این شرکت بهره مند شوید.

بررسی مزایای کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی یکی از گزینه های مناسب برای کف‌های صنعتی است. این کفپوش ها سخت و از نظر تزئینی زیبا و جذاب هستند، همچنین در کاربردهای بسیار دیگری همچون پوشش‌های ضد لغزش و موارد متعدد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا کفپوش‌ اپوکسی برای برطرف کردن نیازهای صنعتی، درمانی، بیمارستانی و ... شما مناسب هستند، جوانب مثبت و منفی آن را در نظر بگیرید.

  • اصلی ترین مزیت استفاده از کفپوش اپوکسی سختی و استحکام بالای آن است. این کفپوش ها به علت مقاومت بالایی که دارند در انواع محیط های پرتردد همچون پارکینگ‌ها، مراکز تجاری و صنعتی، انبارها، صنایع هوایی و دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • رنگبندی‌های مختلف و طرح های‌گوناگون جزو مزایای کفپوش های اپوکسی محسوب می‌شود. با توجه به دکوراسیون و کاربری محیط مورد نظر، شما عزیزان می‌توانید هر نوع طرح و رنگی را که به آن علاقه دارید خریداری‌کرده و مورد استفاده قرار دهید.
  • این کفپوش ها اگرچه از مواد شیمیایی تشکیل شده اند، اما به این معنا نیست که استفاده از این محصول در محیط‌های بسته باعث انتشار آلاینده های سمی ‌شود. به عبارت دیگر زمانی که این کفپوش‌ها‌ در مرحله نصب و اجرا هستند نیازمند رعایت نکات ایمنی متناسب با خود است. اما بعد از آنکه لایه های کفپوش اپوکسی به صورت کامل خشک می‌شوند دیگر تفاوتی با جسم سخت ندارند در نتیجه از این نظر جای نگرانی وجود ندارد.
  • از مزیت‌های دیگر این نوع کفپوش، ضدحریق و غیر قابل اشتعال بودن آن است. در واقع این کفپوش‌ها در برخورد با مواد اشتعال‌زا دچار هیچ گونه ذوب شدگی نمی‌شوند.
  • شفافیت و زیبایی این گونه کفپوش ها غیر‌قابل تصور است. با این کفپوش ها نه تنها یک سطح صاف و براق خواهید داشت بلکه مواد و آلاینده های محیطی از جمله گرد و غبار به راحتی از روی آن‌ها پاک ‌می‌شود.
  • تخلیه الکتریسیته ساکن از کف به سمت محیط داخل می‌تواند خسارات جبران ناپذیر زیادی را به همراه داشته باشد. حتی می‌تواند موجب آتش سوزی و مشکلات فنی در تجهیزات الکترونیکی شود. بدین منظور برای آنتی‌استاتیک کردن کفپوش اپوکسی از یکسری نوار‌های مسی در زیر لایه نهایی استفاده می‌کنند. این نوار‌های مسی الکتریسیته جمع شده در کف محیط را به زمین انتقال می‌دهند و از ایجاد خطرات احتمالی در محیط جلوگیری می‌کنند.

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

مراحل اجرای کفپوش های اپوکسی

آماده‌ سازی سطح قبل از اعمال اپوکسی:

آماده سازی سطح یکی از مهمترین مراحل در نصب کفپوش اپوکسی است پس در نتیجه باید با دقت بالایی انجام شود. در ابتدای کار باید در صورت وجود لکه‌های روغن و چربی، با محلول‌های چربی‌گیر صنعتی آن‌ها را به صورت کامل از روی سطح پاک کرد. بعد از عملیات پاکسازی نوبت به سنباده زنی کف می‌رسد. برای ایجاد سطحی هموار و یکدست می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص سنباده‌زنی استفاده کنید. بعد از عملیات سنباده زنی با استفاده از جاروبرقی صنعتی گرد و غبار ایجاد شده را برطرف و پاکسازی کنید. بعد از انجام مراحلی که گفته شد تمامی ترک‌های موجود در سطح را با استفاده از پرکننده‌های اپوکسی ترمیم کنید تا سطحی کاملا صاف ایجاد شود. در مرحله بعد پرایمر کفپوش اپوکسی را اعمال کنید.

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

انتخاب و ترکیب دو جزء کفپوش اپوکسی:

با توجه به محیط و نوع کاربری خود بین کفپوش اپوکسی پایه حلال و پایه آب، یکی را باید انتخاب کنید.کفپوش‌های پایه حلال چسبندگی خوبی دارند و در مقابل، کفپوش های پایه آب شفاف و فاقد هرگونه بخارات خطرناک هستند.

اجرای کفپوش اپوکسی:

همانطور که در این مقاله گفته شد اپوکسی قبل از نصب و شکل گیری به شکل مایع است. پس در نتیجه لازم است قبل از انجام نصب و اجرا، ظرف حاوی اجزاء اپوکسی به خوبی با هم ترکیب شوند. برای انجام این کار می‌بایست اجزاء با استفاده از همزن برقی دریلی به مدت دو دقیقه به صورت کامل هم زده شوند. از این لحظه به بعد شما به مدت ۳۰ دقیقه تا نصب آن زمان دارید و بعد از آن مایع حالت انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد.

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

نحوه نگهداری از کفپوش رزینی اپوکسی

نگهداری و مراقبت از این کفپوش‌ها بسیار ساده است و با رعایت برنامه نظافتی مناسب می‌توانید به دوام و طول عمر آن کمک کنید. در نتیجه یکی از عوامل مؤثر بر طول عمر و ماندگاری بیشتر کفپوش اپوکسی نحوه نظافت آن است. لازم است در نگهداری از کفپوش نسبت به اقدامات زیر توجه لازم را داشته باشید:

  • برای جلوگیری از خط و خش از کشیدن اجسام سنگین روی کفپوش اپوکسی خودداری کنید.
  • تغییرات ناگهانی دما می‌تواند به کفپوش آسیب برساند. البته این مورد بستگی به نوع کفپوش اپوکسی و کیفیت آن دارد .
  • در صورت ریختن مواد شیمیایی روی کفپوش در سریع ترین زمان ممکن نسبت به تمیز کردن آن اقدام شود.
  • لازم است برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکل یا ایرادات احتمالی بازدید از آن به صورت دوره ای انجام شود.
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز