ثبت شرکت اینترنتی چقدر هزینه دارد؟ از کجا شروع کنیم
این روزها تعداد شرکت ها همواره در حال افزایش است. افراد زیادی برای شروع و یا توسعه کارشان باید یک شرکت به ثبت برسانند. می دانید که ثبت شرکت اینترنتی با کمترین هزینه چگونه انجام می شود؟ برای ثبت شرکت چه مدارکی باید داشته باشیم و از کجا شروع کنیم، در ادامه به صورت کاملا ساده و کامل در این مورد صحبت می کنیم.
ثبت شرکت اینترنتی در 9 گام
برای این که خودتان و بدون پرداخت هیچ هزینه ای ثبت شرکت آنلاین از طریق سامانه اداره ثبت را انجام دهید لازم است مراحل زیر را طی کنید.
1. قرار است شرکت تان در چه نوعی ثبت شود؟
در ایران قالب های مختلفی برای به ثبت رساندن شرکت ها داریم. معمولا دو قالب سهامی خاص و مسئولیت محدود پر طرفدار هستند. اما چگونه مشخص می شود که نوع شرکت شما چیست؟ قبل از هر چیز باید مشخص کنید که هدف تان از ثبت چیست؟ هدف شما مسیرتان و از جمله نوع قالب ثبتی را مشخص می کند. مثلا سهامی خاص پیچیدگی های بیشتری نسبت به مسئولیت محدود دارد و می توانید این موضوع را در نظر بگیرید. علاوه بر این برای برخی اهداف ممکن است نیاز به ثبت قالب خاصی باشد. هم چنین تعداد افرادی که برای مشارکت حضور دارند هم در تعیین نوع شرکت مهم است.
2. مشخص کنید که قرار است با چه کسانی شریک شوید
در این مرحله از ثبت شرکت اینترنتی، باید شرکا و سهامداران شرکت خود را تعیین کنید. این مرحله خیلی مهم است زیرا قرار است با این افراد کار کنید و باید با دقت انتخاب شوند. شرکا و سهامداران در کلیه تصمیمات شرکت دخیل بوده و حق امضاء دارند. در حقیقت درست انتخاب کردن این افراد مهم ترین کاری است که برای موفقیت شرکت تان باید انجام دهید. چرا؟ چون توانایی ها و تلاش آن ها مهم ترین سرمایه ای است که در شرکت تان دارید.
پیشنهاد می کنیم قبل از توجه به تخصص این افراد، به ویژگی های اخلاقی شان توجه کنید تا در ادامه با مشکل خاصی مواجه نشوید.
3. سرمایه چقدر و از چه نوعی است؟
اکنون در مسیر ثبت شرکت اینترنتی باید مشخص کنید که سرمایه شرکت قرار است چقدر باشد؟ نقدی است یا غیر نقدی و یا ترکیبی از هر دو؟ قانون تجارت ایران برای ثبت شرکت حداقل میزان سرمایه را صد هزار تومان تعیین کرده است.
در بحث سرمایه تفاوتی در مسئولیت محدود و سهامی خاص وجود دارد. در قالب سهامی خاص لازم است 35 درصد از سرمایه اولیه را به حساب شرکت بریزید اما در مسئولیت محدود این موضوع لازم نیست.
4. موضوع فعالیت شرکت تان چیست؟
تعیین موضوع فعالیت شرکت مهم است زیرا مشخص می کند که در چه زمینه هایی می توانید فعالیت کنید و یا خیر. موضوع فعالیتی که مشخص می کنید احتمال دارد در برخی موارد به مجوز نیاز داشته باشد. برخی از موضوع فعالیت ها وجود دارد که توسط همه نمی تواند ثبت گردد و شرایط خاصی را می طلبد. ثبت شرکت اینرنتی کمک می کند در زمان و هزینه تان صرفه جویی نمایید.
5. نام شرکت را انتخاب کنید
در مورد نام باید دقت کافی به خرج دهید. علاوه بر این که قانون محدودیت هایی در این زمینه دارد، خوب است نوع فعالیت تان را هم برای انتخاب نام مناسب در نظر بگیرید. از نظر قانون نام انتخابی شما باید حداقل 3 سیلاب داشته باشد. علاوه بر موارد قانونی سعی کنید نامی را انتخاب کنید که بتواند جایگاه و اهداف تان را نمایش دهد.
6. اعضای هیات مدیره باید تعیین سمت شوند
وقتی در ثبت شرکت اینترنتی، سمت های مربوط به هیات مدیره را مشخص کنید، تعیین می شود که چه افرادی در شرکت شما حق امضاء دارند.اعضای هیات مدیره شامل رئیس هیات مدیره، نایب رئیس، اعضاء و بازرسان می باشد.
7. مدارک لازم را آماده کنید
خب مانند انجام هرکار دیگری در زمینه ثبت، برای ثبت اینترنتی شرکت هم باید مدارک لازم را آماده نمایید. بسته به این که شرکت تان را از چه نوعی تعیین کرده اید، این مدارک هم می تواند متفاوت باشد.
8. مدارک را به اداره ثبت ارسال کنید
پس از این که همه مدارک لازم را به درستی آماده نمودید لازم است آن ها را در پاکت مخصوص و از طریق پست به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمایید تا ادامه مراحل ثبت شرکت اینترنتی انجام شود.
پس از این که مدارک را ارسال می کنید موارد زیر ممکن است رخ دهد:
- احتمال دارد به دلایلی پرونده تان کلا رد شود.
- در صورت وجود نقص در پرونده، موارد لازم به شما اعلام می شود تا برای رفع نقص آن ها اقدام کنید.
- در صورتی که همه موارد به درستی طی شده باشد، پرونده تان تایید خواهد شد. در این صورت باید خودتان و یا وکیل مد نظر شما برای پرداخت هزینه ها و پیگیری دیگر مراحل به اداره مراجعه نمایید.
9. هزینه آگهی تاسیس را پرداخت نمایید
اکنون به آخرین مرحله رسیده ایم. در اینجا لازم است هزینه لازم برای چاپ آگهی روزنامه رسمی را پرداخت نمایید. این کار را می توانید از طریق آدرس www.rrk.ir انجام دهید.
هزینه ثبت شرکت چقدر است؟
هزینه ثبت شرکت در سال 1402 به طور میانگین عدیدی حدود 2 میلیون تومان می باشد. این عدد بستگی به نوع شرکتی دارد که انتخاب می کنید و اینکه موضوع شرکت شما چه موضوعی می باشد.
انواع قالب ها برای ثبت
همان طور که اشاره کردیم برای ثبت شرکت اینترنتی می توانید از قالب های مختلفی استفاده کنید. انتخاب این قالب ها باید با آگاهی و تجربه انجام شود زیرا می تواند بر فعالیت های آینده تان اثرگذار باشد. این قالب ها شامل مسئولیت محدود، سهامی خاص، سهامی عام، تضامنی، تعاونی، دانش بنیان و موسسات غیر تجاری می باشد.
مزایای ثبت شرکت اینترنتی
قبلا برای انجام تمامی امور باید به اداره جات مختلف مراجعه می کردیم. طبیعی است که در این شرایط زمان و انرژی زیادی را هدر می دادیم. امروزه با ثبت آنلاین خیلی راحت و سریع می توانید همه کارهایتان را به انجام برسانید. علاوه بر این پس از این که شرکت تان را به ثبت می رسانید از مزایای زیادی برخوردار می شوید. برخی از این مزایا عبارتند از:
- فعالیت تان رسمی و قانونی می شود.
- می توانید در مناقصات ومزایدات مختلف شرکت کنید.
- می توانید شعبه های مختلفی ایجاد کنید و یا به دیگران نمایندگی بدهید.
- می توانید از تسهیلات و اعتبارات مختلفی استفاده نمایید.
سامانه استعلام ثبت شرکت
شما می توانید از طریق وب سایت اداره ثبت شرکت ها به نشانی https://irsherkat.ssaa.ir/ استعلام های لازم را دریافت کنید. مثلا وقتی قرار است یک همکاری خاص با شرکتی داشته باشید می توانید استعلام بگیرید که آیا واقعا ثبت شده است یا خیر. علاوه بر این وقتی می خواهید برای شرکت تان نام انتخاب کنید هم می توانید از نام استعلام بگیرید تا خیالتان راحت شود که قبلا ثبت نشده است.
سخن پایانی
با تجربه چندین ساله در امور مختلف ثبتی از جمله ثبت اینترنتی شرکت ها، پیشنهادی که برایتان داریم این است که تمامی مراحل را با دقت کافی انجام دهید تا زمان تان در این مسیر هدر نرود. مثلا در صورت نقص در مدارک و یا انتخاب نام اشتباه ممکن است حتی بیش از یک بار مجبور به تکرار برخی مراحل شوید.