خبرگزاری کار ایران

تفاوت ورق گالوانیزه و رنگی

تفاوت ورق گالوانیزه و رنگی
کد خبر : ۱۳۹۴۳۹۲

به طور کلی ورق های فولادی امروزه بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف به خود اختصاص می دهند. آن ها در انواع اصلی، آلیاژی، پوشش دار و... موجود هستند. فرآیند تولید هر کدام با دیگری متفاوت بوده و در نتیجه خواص و کاربرد نهایی آن ها نیز با یک دیگر تفاوت دارد. دو نوع از مهم ترین محصولات پوشش دار که کاربردهای زیادی را در صنایع به خود اختصاص می دهند شامل ورق های گالوانیزه و شیت های رنگی هستند.

اولین تفاوت این دو محصول با یک دیگر در نحوه تولید آن ها می باشد. محصولات گالوانیزه از طریق پوشش دهی ورق های سرد و روغنی با استفاده از حوضچه های حاوی فلز روی به وجود می آیند و ویژگی منحصر به فرد آن ها به عنوان یک فلز، مقاومت در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی می باشد. در صورتی که ورق های رنگی به نوعی محصولات فولادی ثانویه هستند که از طریق پوشش دهی فولاد گالوانیزه تولید می شوند.

دومین تفاوت آن ها در میزان مقاومت می باشد. درست است که چون ورق های رنگی از طریق فولاد گالوانیزه تولید می شوند، دارای مقاومت در برابر عوامل ذکر شده باشند، اما بهتر است بدانید پوشش های رنگی سبب تثبیت پوشش روی و افزایش مقاومت نهایی محصول و طول عمر آن خواهند شد.

از سوی دیگر محصولات گالوانیزه بیشتر در صنایع به کار برده می شوند؛ در صورتی که شیت های رنگی تنها جنبه زیبایی ظاهری و در مواردی تزئینی داشته و برای تولید سایر محصولات فرمینگ و تولید لوازم خانگی، ساخت بدنه و شاسی خودرو و... به کار برده می شوند. منظور از محصولات فرمینگ ورق های گالوانیزه رنگی شیروانی است که در صورت سفارش مشتری، شیت های رنگی در دستگاه رول فرمینگ جهت اعمال فرم های مختلف مانند ذوزنقه ای، کرکره ای، شادولاین و ... قرار می گیرند.

با وجود این تفاوت ها ممکن است تصور کنید قیمت ورق رنگی از فولاد گالوانیزه بیشتر باشد، اما بهتر است بدانید ورق گالوانیزه بیشتر برای کاربردهای بزرگ و کوچک صنعتی به کار برده می شود؛ در نتیجه نرخ آن از شیت های رنگی بالاتر است.

قیمت ورق گالوانیزه به چه عواملی بستگی دارد؟

تفاوت ورق گالوانیزه و رنگی

همان طور که اشاره شد، تولید محصولات گالوانیزه از طریق پوشش دهی فلزات روغنی به وجود می آید. در واقع ابتدا اسلب یا تختال تحت فرآیند نورد گرم به ورق گرم یا سیاه تبدیل می شوند؛ سپس سطح آن ها با استفاده از اسیدشویی عاری از لایه اکسیداسیون، چربی، گرد و غبار و آلودگی می گردد. در نهایت شیت های اسیدشویی شده طی فرآیند نورد سرد و عملیات های مختلف مانند کشش سرد، سنباده کشی و ... به فلزات سرد یا روغنی تبدیل می شوند.

در این مرحله سطح ورق ها مجدداً آماده سازی می گردد. به صورتی که مرحله چربی زدایی برای حذف ناخالصی های سطحی و چربی های ورق، شستشوی آن با آب خالص و تمیز و کروماته یا هوادهی سطح جهت آماده سازی شیت مورد نظر انجام می گیرد. سپس ورق های آماده شده در حوضچه های مذاب حاوی فلز روی غوطه ور می شوند و پس از مدت مشخصی بیرون آورده می شوند.

این پوشش در سرتاسر ورق ها پخش و با استفاده از یک لایه کروم تثبیت می گردد. فلز روی سبب مقاومت ورق در برابر زنگ زدگی، رطوبت، آب و خوردگی می گردد و تا زمانی که از بین نرود یا آسیب نبیند، این خاصیت نیز از بین نمی رود. با این وجود می توان حدس زد قیمت امروز ورق گالوانیزه بسته به کیفیت پوشش روی و نرخ این فلز دارد، اما عوامل دیگری نیز بر نرخ این محصول مؤثر هستند. از جمله این عوامل می توان به نرخ ورق های روغنی، نوسانات ارزی، وضعیت بورس، نرخ محصولات گرم، وضعیت پوشش روی، میزان عرضه و تقاضا و در نهایت کاربرد نهایی دارد. منظور از وضعیت پوشش روی زمانی است که محصول از حوضچه ها بیرون آورده می شود. به طور کلی پوشش روی در نهایت سبب ایجاد طرح هایی بر سطح ورق می گردد که با نام اسپانگل یا گل گالوانیزه شناخته می شوند. هر چه طرح این گل ها ریزتر باشد، محصول از کیفیت و مقاومت بالاتری برخوردار می باشد. به طور کلی محصولات گالوانیزه در سه نوع بدون گل، گل ریز و گل درشت تولید و عرضه می شوند و نرخ ورق گالوانیزه بسته به موارد ذکر شده و کارخانه تولید کننده نیز متفاوت است.

قیمت ورق رنگی به چه عواملی بستگی دارد؟

تفاوت ورق گالوانیزه و رنگی

محصولات رنگی یکی از جذاب ترین فلزات در دنیای خاکستری آهن و فولاد هستند. تنوع رنگی این ورق ها بسیار بالا و بر اساس استاندارد رال جهانی است. فرآیند تولید آن ها از طریق انجام فرآیند آماده سازی بر روی فولاد گالوانیزه که پیش تر توضیح داده شد، انجام می شود. سپس محصولات آماده شده توسط چند لایه رنگ با استفاده از روش الکترواستاتیک رنگ آمیزی شده و به صورت شیت های رنگی در می آیند. عمده کاربرد شیت های رنگی در تولید ورق های شیروانی است. دلیل نام گذاری این محصولات به علت عمده کاربرد آن ها در پوشش سقف های شیروانی است.

این ورق ها به صورت رنگی و ساده تولید و عرضه می شوند و در صورت سفارش آن ها به صورت رنگی، شیت های رنگی در دستگاه رول فرمینگ قرار گرفته و مطابق با سفارش و کاربری مورد نظر خریدار، فرم مناسب بر روی آن ها اعمال می گردد تا در نهایت به صورت ورق شیروانی رنگی تحویل داده شوند.

قیمت ورق شیروانی رنگی که در سایت آهن اینفو بارگذاری می شود بسته به فرم مورد نظر مشتری متفاوت بوده و علاوه بر این موضوع بسته به مواد اولیه آن یعنی نرخ ورق گالوانیزه دارد. از مشهور ترین فرم های مختلف شیروانی می توان به طرح های ذوزنقه ای یا موج دار، طرح سفال، شادولاین، کرکره ای یا سینوسی، پالرمو، جنوا و ... اشاره کرد.

به طور مثال فرم ذوزنقه ای راحت ترین و ارزان ترین طرح شیروانی و فرم سفالی به علت وارد شدن فشار زیاد به دستگاه فرمینگ گران ترین طرح شیروانی به شمار می آید. ورق های کرکره ای یا سینوسی نیز بیشترین کاربرد را در بین سایر فرم ها به خود اختصاص می دهند. با این وجود تصمیم در مورد انتخاب فرم موضوعی است که باید از طریق مشورت با کارشناسان آهن اینفو مشخص شود؛ زیرا بسته به کاربری مورد نظر خریدار متفاوت است.

انواع فرمینگ های ورق گالوانیزه و رنگی

به طور کلی به عملیاتی که ورق های گالوانیزه در آن به اشکال مختلف تبدیل می شوند، فرمینگ گفته می شود. در این فرآیند طی یک سری عملیات و با استفاده از دستگاه مخصوص، سطح مقطع و شکل ظاهری ورق به طرح های مختلف مانند سینوسی، شادولاین، کرکره ای و ... تبدیل می شود. این فرآیند سبب بالا رفتن میزان استحکام محصول، زیبایی و تحمل بار آن می گردد.

از مهم ترین کاربرد این محصولات به سبب داشتن مقاومت در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی می توان به پوشش سقف های شیروانی در مناطق مرطوب و بارانی اشاره کرد. دستگاه ‌های مورد استفاده برای انجام این فرآیند، قابلیت تشکیل انواع فرمینگ در ضخامت‌ های متفاوت را دارند. شرکت آهن اینفو با بیش از پنج سال سابقه در حوزه ورق های فولادی آماده است تا ورق ها شیروانی در اندازه های مختلف را به مخاطبین خود عرضه نماید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز