خبرگزاری کار ایران

جای دندان کشیده شده کی خوب میشه ؟

جای دندان کشیده شده کی خوب میشه ؟
کد خبر : ۱۳۸۹۲۹۳

بعد از کشیدن دندان، ممکن است شکاف عجیبی در لثه شما ظاهر شود و احساس نرمی آزاردهنده در بافت‌های اطراف محل کشیدن دندان داشته باشید.

 این موضوع ممکن است باعث آزار و ایجاد نگرانی در شما شود. بسیاری از افراد سوال می‌پرسند که زمانی که جای دندان کشیده شده بهبود می‌یابد. در پاسخ به این سوال، مهم است بدانید که در مقایسه با پوست خارجی بدن، زخم‌های بافت نرم دهان معمولاً سریع‌تر بهبود می‌یابند. معمولاً تخمین زده می‌شود که در طی 7 تا 10 روز پس از کشیدن دندان، بافت لثه بهبود کافی را نشان دهد. با این حال، باید بدانید که این بازه زمانی ممکن است در افراد مختلف و در شرایط متفاوت متغیر باشد.

روش های درمان جای زخم دندان کشیده شده

درمان زخم دندان کشیده شده بستگی به شدت و وضعیت زخم دارد. اما در هر صورت، بهتر است برای دریافت مشاوره و درمان دقیق، به یک دندانپزشک مراجعه کنید. در میانه زمان تا رسیدن به دندانپزشک، می‌توانید تدابیر زیر را انجام دهید:

  1. شستشوی دهان: با آب گرم و نمک، دهان خود را بشویید تا باکتری‌ها را کم کنید و التهاب را کاهش دهید.

  2. استفاده از آب دهان ضدعفونی کننده: از آب دهان حاوی مواد ضدعفونی کننده مانند کلرهگزیدین استفاده کنید. این کار می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

  3. استفاده از بسته‌بندی سرد: بسته‌بندی سرد می‌تواند درد را کاهش دهد و التهاب را کنترل کند. برای این کار، یک دستمال تمیز را در یخچال قرار دهید و سپس آن را روی منطقه زخم دندان قرار دهید.

  4. مصرف داروهای ضد التهاب: در صورت نیاز و با مشاوره پزشک، می‌توانید داروهای ضد التهاب موضعی مانند آسپرین یا ایبوپروفن را مصرف کنید.

  5. اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های گرم، سرد و تند: این مواد می‌توانند درد را شدت بدهند و زخم را تحریک کنند. بهتر است غذاها و نوشیدنی‌های ملایم و خنک مصرف کنید.

  6. اجتناب از فشار و ضربه به منطقه زخم: از جویدن مواد سفت، خوردن غذاهای سفت و قرار دادن فشار بر روی زخم خودداری کنید.

مجدداً تا رسیدن به دندانپزشک، بهتر است خود را در تماس با غذاها و نوشیدنی‌های خنک نگه دارید و از هرگونه تماس مستقیم با زخم دندان خودداری کنید.

 

بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده

در صورتی که درد دندان کشیده شده دارید و تا زمان مراجعه به دندانپزشک در حالتی نیستید، می‌توانید از مسکن‌های آزاد موجود در داروخانه استفاده کنید. در ادامه، تعدادی از مسکن‌هایی که معمولاً برای کاهش درد دندان حتی در موارد جراحی ریشه دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند را ذکر می‌کنم:

  1. آسپرین: آسپرین یک مسکن قوی است که همچنین خواص ضد التهابی دارد. با این حال، باید توجه داشته باشید که آسپرین برای برخی افراد ممنوع است، مانند کسانی که دچار مشکلات خونریزی یا زخم معده هستند.

  2. پاراستامول (تایلنول): پاراستامول یک مسکن خوب برای درد دندان است و به طور عمومی برای بیمارانی که نمی‌توانند از آسپرین استفاده کنند، توصیه می‌شود.

  3. ایبوپروفن: ایبوپروفن یک مسکن ضد التهابی است که در کاهش درد دندان موثر است. این دارو می‌تواند در کاهش التهاب و درد مرتبط با زخم دندان نیز مفید باشد.

  4. بنزوکائین ژل: بنزوکائین ژل یک مسکن موضعی است که می‌تواند موقتاً درد را تسکین دهد. این ژل را می‌توانید به صورت مستقیم روی منطقه دردناک دندان خود بمالید. همچنین، توصیه می‌شود قبل از استفاده از این محصول، دستورالعمل‌ها و محدودیت‌های استفاده را بر روی بسته‌بندی محصول مورد بررسی قرار دهید.

به هر حال، بهتر است پیش از استفاده از هر نوع مسکن، با داروساز خود یا پزشک معالج خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که استفاده از آن با وضعیت شما سازگار است و تداخلی با داروهای دیگری که شاید مصرف کنید، ندارد. همچنین، در نظر داشته باشید که این مسکن‌ها تنها برای کاهش موقتی درد هستند و مراجعه به دندانپزشک برای تشخیص و درمان دقیق مشکل اساسی ضروری است.

جای دندان کشیده شده کی خوب میشه ؟

درد بعد از کشیدن دندان چقدر طول میکشد ؟

مدت زمان درد پس از کشیدن دندان ممکن است بین افراد مختلف و حتی بسته به پیچیدگی عمل جراحی و ویژگی‌های فردی متفاوت باشد. در عمومیت، درد پس از کشیدن دندان معمولاً در چند روز اول شدت خود را بیشتر نشان می‌دهد و سپس به تدریج کاهش می‌یابد. این درد می‌تواند تا یک هفته یا بیشتر نیز ادامه داشته باشد، اما بیشتر مواقع در طی چند روز اول بهبود می‌یابد.

در صورتی که درد پس از کشیدن دندان مدت طولانی‌تر از آنچه که معمول است، ادامه داشته و یا شدت درد شما افزایش یابد، بهتر است به دندانپزشک خود اطلاع دهید. این امر ممکن است نشانه‌ای از عفونت یا مشکل دیگر در منطقه کشیده شده باشد که نیاز به بررسی و درمان توسط حرفه‌ای می‌باشد. دندانپزشک شما قادر خواهد بود وضعیت شما را بررسی کند و به شما راهنمایی لازم را در خصوص درمان و کاهش درد ارائه دهد.

جای دندان کشیده شده کی خوب میشه ؟

جای دندان کشیده شده چی بزاریم ؟

پس از کشیدن دندان، جای خالی موجود را بهبود داده و زمان بیشتری برای بهبود و التیام نیاز دارد. در زیر تعدادی راهکار برای مراقبت از جای دندان کشیده شده آورده شده است:

  1. فشار و فرماندهی خوب: پس از کشیدن دندان، بهتر است بر روی منطقه خالی فشار ملایمی اعمال کنید. می توانید از یک تکه گاز نرم یا تمپو روی جای دندان کشیده شده فشار دهید تا خونرسانی به منطقه بهبود یابد و خونریزی کنترل شود. با این کار، همچنین می توانید لثه را به طور ملایم ماساژ دهید تا بهبود و التیام را تسریع کنید.

  2. استفاده از پنبه: برای کنترل خونریزی، می توانید یک تکه پنبه تمیز را روی جای دندان کشیده شده قرار دهید و با فشار ملایم نگه دارید تا جذب خون را تسریع کند.

  3. جای خالی را خالی نگذارید: بعد از کشیدن دندان، خود را متوقف کنید تا با آب بدون مایعات دهان خود را شستشو دهید. از پنسیلین نمک آب استفاده کنید تا باکتری ها را کاهش دهید و عفونت جلوگیری کنید. به هیچ وجه غذا، نوشیدنی و سیگار را در طول اولین 24 ساعت پس از عمل جراحی در ناحیه جای دندان کشیده شده قرار ندهید.

  4. مصرف غذاها و نوشیدنی های نرم و خنک: برای جلوگیری از آسیب به جای دندان کشیده شده، در روزهای اول پس از عمل جراحی، به جای غذاها و نوشیدنی های سخت و گرم، از غذاها و نوشیدنی های نرم و خنک مانند پوره، ماست، آبمیوه و سوپ استفاده کنید.

مهم است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا او بتواند وضعیت شما را بررسی کند و به شما راهنمایی های دقیق تری باین راهکارها در راستای مراقبت از جای دندان کشیده شده می‌باشند. هرچند که این راهکارها ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد و در برخی موارد خاص نیاز به راهنمایی دندانپزشک باشد. بنابراین، برای مشاوره و راهنمایی مناسب،و همچنین اطلاع از هزینه دندانپزشکی بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز