خبرگزاری کار ایران

حسابداری در شرکت‌های تولیدی چگونه است؟

حسابداری در شرکت‌های تولیدی چگونه است؟
کد خبر : ۱۳۷۴۱۱۰

حسابداری در شرکت‌های تولیدی اصول، نکات و ضوابط مخصوص به خود را داشته و تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با حسابداری دیگر شرکت‌ها و مجموعه‌ها دارد. همان‌طور که می‌دانید حسابداری به یک نوع سیستم اطلاعاتی گفته می‌شود که وظیفه اصلی و تمرکز خود را بر شناسایی رویدادهای مالی، ثبت، طبقه‌بندی، تلخیص و گزارشگری آن‌ها قرار داده است.

در این مقاله به ارائه مطالبی در زمینه حسابداری در شرکت‌های تولیدی و چگونگی آن خواهیم پرداخت و هزینه‌ها، دارایی‌ها و درآمدهای این مجموعه‌ها را بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

ضرورت حسابداری در شرکت‌های تولیدی

همان‌طور که می‌دانید شرکت تولیدی به مجموعه‌ای گفته می‌شود که مواد اولیه و یا کالاهایی خاص را خریداری نموده و سپس آن‌ها را تغییر شکل می‌دهد تا محصولی جدید تشکیل شود. پس از آن به فروش کالاهای تولید شده و یا تغییر شکل یافته دست می‌زند.

این شرکت‌ها دارایی‌ها، هزینه‌ها و درآمدهایی دارند. دارایی این شرکت‌ها در حقیقت تمامی آن چیزهایی است که مجموعه در اختیار دارد. این دارایی‌ها می‌توانند وجوه نقد، مطالبات، موجودی‌های جنس، کالا، مواد اولیه، اموال و اثاثیه، ساختمان و... باشند.

علاوه بر این، این مجموعه‌ها به امکاناتی خاص از قبیل  نیز نیاز دارند. چراکه از یک سو کمبود نقدینگی ادامه فعالیت آن‌ها را با اختلال مواجه می‌سازد و از دیگر سو انباشته شدن وجوه نقد و یا عدم استفاده صحیح و به موقع از آن‌ها به بروز ضرر و زیان‌های مالی هنگفت منجر می‌گردد.

 در صورتی که با استفاده از نرم ‌افزار صدگان حسابداران این واحدها می‌توانند به مدیریت صحیح وجوه نقد دست زده و استفاده مناسبی از امکانات نقدینگی به عمل آورند. در این صورت از رکود وجوه نقد و یا بدون استفاده ماندن آن‌ها نیز جلوگیری خواهد شد.

حسابداری در شرکت‌های تولیدی چگونه است؟

نرم ‌افزار مدیریت کارخانه صدگان کمک می‌کند تا حسابداران و مدیران مجموعه‌های تولید کننده بتوانند در موقع مناسب به وجوه نقد مورد نظر خود دسترسی پیدا کرده و از سرقت اموال و یا اختلاس آن‌ها ممانعت کنند.

دارایی‌های شرکت‌های تولید کننده

موجودی‌های اجناس، کالاها و مواد را می‌توان یکی از اصلی‌ترین دارایی‌های شرکت‌ها و واحدهای تولیدکننده به شمار آورد. این مجموعه‌ها باید سعی خود را به کار بگیرند تا تعادل و تناسب کافی در میزان موجودی‌های مجموعه به وجود آید و بیش از اندازه و یا کمتر از حد نیاز نباشند.

اگر کالاهای یک واحد تولید کننده بیش از نیاز باشد، به انباشت سرمایه منجر خواهد شد و ضرر و زیان مالی در بر خواهد داشت. اگر هم که موجودی‌ها کمتر از حد نیاز باشند، عملیات تولید را متوقف کرده و یا محصول به موقع و در زمان مناسب به دست مشتری نخواهد رسید. در این صورت نیز شرکت تولید کننده سهم بازار را از دست خواهد داد.

برای ایجاد این تعادل و تناسب استفاده از امکاناتی نظیر نرم ‌افزار حسابداری تولیدی ضرورت و اهمیت اساسی دارد تا خیال شما بابت موجودی کالاها و مواد راحت باشد.

هزینه‌های شرکت‌های تولیدی

هزینه‌های شرکت‌های تولیدکننده مخارجی هستند که برای اداره امور شرکت صرف می‌شوند و هیچ گونه منافع آتی هم به دنبال ندارند. با این حال صرف این گونه مخارج برای ادامه فعالیت مجموعه لازم و ضروری است.

از جمله این هزینه‌ها می‌توان به هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای، هزینه‌های تولیدی و غیر تولیدی، هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم، هزینه‌های ثابت، متغیر و نیمه متغیر اشاره کرد که هرکدام تعاریف و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

مطابق با یک دسته بندی کلی می‌توان هزینه‌های یک شرکت تولیدکننده را به هزینه‌های ساخت و یا تولید و هزینه‌های تجاری و غیر تولیدی تقسیم بندی کرد.

هزینه‌های تولید به طور کاملاً مستقیم به جریان تولید کالا ارتباط پیدا می‌کنند و قیمت و یا بهای تمام شده محصول تولید شده را نشان می‌دهند. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به برق مصرفی بخش تولید اشاره کرد و یا دستمزدهای مستقیم، هزینه خرید مواد و حمل و نقل آن‌ها و... را نام برد.

در حالی که هزینه‌های غیر تولیدی، مخارج مورد نیاز برای ادامه فعالیت شرکت تولیدی هستند. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به مخارج اداری، عمومی، توزیع و فروش کالا، استهلاک تجهیزات و... اشاره کرد.

در حسابداری شرکت‌های تولید کننده برای اینکه بتوانند صورت سود و زیان مجموعه را محاسبه کنند باید در ابتدا هزینه‌های تولید مورد ارزیابی و محاسبه قرار بگیرند که عبارتند از هزینه‌های مواد مستقیم، دستمزدهای مستقیم و سربار تولید.

مواد مستقیم به موادی گفته می‌شود که در فرایند ساخت کالاهای جدید مورد استفاده قرار گرفته و وجود آن‌ها نقش و ضرورت اساسی دارد. این مواد چه از نظر مقدار و چه از نظر قیمت سهم قابل توجهی خواهند داشت.

به جز هزینه مواد مستقیم و دستمزدهای مستقیم کارگرانی که در کنار دستگاه تا زمان فعالیت، قرار گرفته‌اند، در حسابداری تولیدی، دیگر هزینه‌های مربوط به بخش تولید، سربار تولید نام گرفته‌اند.

از جمله این هزینه‌ها می‌توان به هزینه‌های مربوط به تعمیرات دستگاه‌ها، حمل و نقل، هزینه آب و برق مربوط به بخش تولید، دستمزد سرپرستان، مدیران و.... اشاره کرد.

درآمدهای شرکت‌های تولید کننده

شرکت‌های تولید کننده علاوه بر دارایی‌ها و هزینه‌ها درآمدهایی نیز دارند که می‌توان آن‌ها را نیز در دو بخش اصلی جای داد و عبارتند از: درآمدهای اصلی و درآمدهای فرعی. به درآمدهای حاصل از فروش کالاهایی که شرکت آن‌ها را تولید کرده درآمد اصلی و یا عملیاتی گفته می‌شود.

در حقیقت فروش و کسب درآمد از طریق این کالاها هدف اساسی و اولیه مجموعه بوده است. در حالی که درآمدهای غیر اصلی و یا غیر عملیاتی، مجموعه درآمدهایی هستند که با فروش ضایعات و یا درآمدهای اتفاقی برای مجموعه مورد نظر حاصل خواهند شد.

حسابداری در شرکت‌های تولیدی چگونه است؟

اهداف حسابداری در شرکت‌های تولیدی

حسابداری در شرکت‌های تولید کننده با استفاده از نرم‌ افزار صدگان به صاحبان این مشاغل کمک می‌کند تا به اهداف مدنظر خود دست پیدا کنند. از جمله مهمترین این اهداف می‌توان به تعیین بها و قیمت تمام شده کالاهای تولید شده اشاره کرد.

با استفاده از نرم‌ افزار حسابداری تولید امکان شناسایی هزینه‌ها و تهیه گزارش از هزینه‌های جاری و غیرجاری، که از جمله مهمترین اهداف حسابداری در شرکت‌های تولیدی هستند، فراهم شده و حسابداران این واحدها می‌توانند برنامه‌ریزی‌های غیر مالی مد نظر خود را به بهترین شکل ممکن و با صرف کمترین مدت زمان به سرانجام برسانند.

پرداختن به بهای فروش کالاها و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری‌های بعدی از دیگر اهداف حسابداری در شرکت‌های تولید کننده است. اگر شما بتوانید میزان کارایی افراد و یا بهره‌وری تجهیزات و ماشین آلات را در این شرکت‌ها مشخص سازید، یعنی نحوه حسابداری شما در این واحدها موفقیت آمیز و صحیح بوده است.

برای دستیابی به این اهداف به طور حتم باید از نرم ‌افزار صدگان و یا نرم­افزار حسابداری تولید استفاده کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز